7 ماه از اجرای طرح تحول سلامت می‌گذرد و در این مدت که سه مرحله آن اجرا شده، همزمان گزارش‌هایی از نتایج نظر سنجی‌ها و ارزیابی‌ها درباره میزان رضایت مردم و سطح تقاضاها یا شکایات جامعه هدف از سوی مسئولان وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

سلامت نیوز: 7 ماه از اجرای طرح تحول سلامت می‌گذرد و در این مدت که سه مرحله آن اجرا شده، همزمان گزارش‌هایی از نتایج نظر سنجی‌ها و ارزیابی‌ها درباره میزان رضایت مردم و سطح تقاضاها یا شکایات جامعه هدف از سوی مسئولان وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، در تازه‌ترین این گزارش‌ها، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، از تحقق یکی از اهداف مهم مرحله اول این طرح خبر داده است. قرار بود در مرحله اول این طرح، دسترسی بیماران به داروها و تجهیزات پزشکی در داخل بیمارستان‌ها به صددرصد برسد و بیماران یا همراهان آنها برای تهیه داروها و وسایل پزشکی مورد نیاز خود از بیمارستان‌ها خارج نشوند. مشکلی که تا قبل از اجرای این طرح دامن 40 درصد مراجعان به بیمارستان‌ها را می‌گرفت. اکنون دیناروند خبر می‌دهد که رقم 40 درصد پس از گذشت 7 ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت به 3 درصد کاهش یافته، به عبارتی 37 درصد تخلفات در این حوزه کاهش یافته است.
این ادعای معاون وزیر بهداشت را عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم دامغان تأیید می‌کند. او می‌گوید: اگرچه هنوز آمار دقیقی نداریم ولی شرایط بهتر از قبل شده و بر خلاف سال گذشته که شکایت از پزشکان زیر میزی بگیر اعلام می‌شد با اجرای این طرح هیچ شکایتی نداشته‌ایم و رضایتمندی بیماران نسبت به سال گذشته بیشتر است. از طرف دیگر بیماران برای تهیه دارو و تجهیزات کمتر به بیرون از بیمارستان ارجاع داده می‌شوند و بیمارستان، تجهیزات در اختیارشان می‌گذارد. رستمیان در ادامه به کاهش 50درصدی شکایات اشاره کرده و می‌گوید: مردم حوزه انتخابی من هیچ شکایتی از زیر میزی‌ها ندارند البته گلایه‌هایی هم دارند. اما در کل اهدافی که این طرح داشته از جمله کاهش هزینه‌های پرداختی و ماندگاری متخصصان در بیمارستان‌های دولتی بیشتر به چشم می‌خورد. حتی وجود کلینیک‌های سرپایی بویژه در نقاط مرکزی شهر باعث شده بیمارانی که توان مالی ندارند با هزینه پایین توسط متخصصان در این مراکز ویزیت شوند.
نارضایتی در شهرهای کوچک
در نشست خبری دیروز، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: قبل از اجرای طرح، 40 درصد بیماران در بیمارستان‌های بزرگ، نیاز دارویی و ملزومات پزشکی خودشان را بیرون از بیمارستان تهیه می‌کردند که علت اصلی آن نیز، بدهی بیمارستان‌ها بود که باعث می‌شد نتوانند نیازهای بیماران به دارو و ملزومات پزشکی را تهیه کنند. بنابراین، راحت‌ترین کار این بود که بیمار به بیرون از بیمارستان هدایت می‌شد اما ارجاع بیمار به بیرون از بیمارستان مشکلاتی به دنبال داشت و هزینه پرداختی بیمار را افزایش می‌داد. در حال حاضر میزان ارجاع بیماران جهت تأمین دارو و تجهیزات تا 3درصد کاهش یافته است. گرچه پس از طرح تحول سلامت، تجهیز بیمارستان‌ها در شهرستان‌ها ادامه دارد ولی به گفته احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده ملایر هنوز هم برخی از بیماران در شهرستان‌های کوچک مجبورند برای استفاده از دستگاه ‌ام‌آر‌آی به مراکز دولتی در مرکز شهر‌ها مراجعه کنند که این امر علاوه بر صرف هزینه زیاد مشکلاتی را از بابت رفت و آمد و تصادف و نوبت دهی طولانی دارد. این نماینده مجلس ضمن تأیید ادعاهای دکتر دیناروند مبنی بر کاهش مراجعه بیماران به خارج از بیمارستان‌ها بیان می‌کند: هیچ شکی نیست که مردم کلانشهر‌ها از این بابت مشکلی ندارند. در مراجعاتی که به طور مستقیم به بیمارستان‌های شهرستان‌ها داشتم و سرکشی می‌کنم در برخی موارد نارضایتی مردم را می‌بینم و آن هم به دلیل ساختار فرهنگی حاکم است.  دکتر آریایی‌نژاد ادامه می‌دهد: برخی از بیماران نیازمند درمان بستری هستند، برای درمان بستری باید تدابیر بیشتری داشته باشیم. یکی از این تدابیر حفظ سلامت و پیشگیری در روستا‌ها و شهرها است. بازسازی، بهسازی و تجهیز خانه‌های بهداشت روستایی از جمله این اقدامات است. در بخش روستایی به پرسنل درمانی و تجهیزات نیاز داریم. در بیمارستان‌های شهرستان‌ها وضعیت بهتر است ولی کاستی‌هایی هم دیده می‌شود. بیمارستان شهرستان حوزه انتخابی این نماینده مجلس از جمله مراکز درمانی است که بیماران برای ‌ام‌آر‌آی مجبور هستند به مرکز شهر بروند تا از دستگاه ‌ام‌آر‌آی بیمارستان دولتی استفاده کنند. جدا از زحمت رفت و آمد اغلب بیماران مجبور هستند زمان زیادی در صف ‌ام‌آر‌آی منتظر باشند. آن‌طور که دکتر آریایی‌نژاد می‌گوید برای تهیه دستگاه ‌ام‌آر‌آی دراین بیمارستان‌ها گام‌هایی برداشته شده است. او معتقد است باید تجهیزات بیمارستان‌های دولتی را تقویت کنیم تا مردم کم توان مالی برای درمان به بخش دولتی مراجعه کنند. البته نباید به یک نقطه هدف متمرکز شویم و نواقص کار را بویژه در شهرستان‌ها برطرف کنیم.
طرحی بزرگ برای مقابله با فساد
معاون وزیر بهداشت بروز 3 درصد تخلف در ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان را این‌گونه توضیح داد: گاهی اوقات، داروها و تجهیزات پزشکی در فهرست بیمارستان قرار ندارند ولی پزشک اصرار دارد که همان دارو و ملزومات پزشکی را تجویز کند. در نتیجه، از همراه بیمار می‌خواهد که مخفیانه این اقلام را تهیه کند که در بسیاری مواقع، بیمارستان‌ها از این تخلفات مطلع نمی‌شوند و بیمار نیز گزارش تخلف را نمی‌دهد. رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه این نشست به برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با فساد اداری اشاره کرد و بیان داشت: بزرگترین طرحی که برای جلوگیری از بروز فساد اداری و شفاف‌سازی به ما کمک می‌ کند، راه‌اندازی پورتال سازمان غذا و دارو است. با اجرای این پورتال تمام فرآیندهای صدور مجوز به صورت الکترونیک انجام ‌شده و نیازمشتریان برای مراجعه به دستگاه اداری برای پیگیری تخلف و فسادحذف می‌شود. دکتر دیناروند در ادامه این نشست همچنین به ماجرای شکایت از معاون وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: تمام جریان‌سازی رسانه‌ای مبنی بر متهم جلوه دادن معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت دروغ و کذب محض است و این در حالی است که پس از مبرا شدن معاونت غذا و دارو از
 جریان سازی‌های اخیر، منع پیگیری شکایت توسط بازپرس پرونده صادر شده است. وکلای پرونده اظهار کردند که باید قبل از طرح شکایت در خصوص جریان اخیر اطلاعات کاملتری به دست می‌آوردند و این گونه بی‌محابا و به ناگهانی چنین شکایتی را طرح نمی‌کردند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha