رئیس بیمارستان کودکان مفید گفت: کودکانی که سوءتغذیه دارند بیشتر بیمار می‌شوند و آنتی‌بیوتیک نیز روی بسیاری از آنان اثر ندارد. نیترات آب یا سوسیس و کالباس می‌تواند باعث سردرد، خستگی و سرطان کودکان شود و آنتی‌هیستامین یادگیری کودکان را مختل می‌کند.

سلامت نیوز: رئیس بیمارستان کودکان مفید گفت: کودکانی که سوءتغذیه دارند بیشتر بیمار می‌شوند و آنتی‌بیوتیک نیز روی بسیاری از آنان اثر ندارد. نیترات آب یا سوسیس و کالباس می‌تواند باعث سردرد، خستگی و سرطان کودکان شود و آنتی‌هیستامین یادگیری کودکان را مختل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرید ایمان‌زاده در نشست خبری دهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان گفت:‌ تاکنون 80 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و 14 پنل برای کنگره در نظر گرفته شده است. همچنین 4 جلسه علمی در خصوص بیماری‌های قلبی، کلیوی، ریوی و روماتیسمی برگزار می‌شود.

وی افزود: 3 کارگاه جانبی با موضوع‌های آسیب‌شناسی تومورهای شایع اطفال، نوزادان و بیماری‌های تنفسی که در مجموع 10 امتیاز بازآموزی دارد در کنار همایش برگزار می‌شود.

ایمان‌زاده گفت: تغذیه به عنوان یک عامل پیشگیری در درمان تمام اختلالات موثر است و مصرف کافی ویتامین C می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی پیشگیری کند. همچنین مصرف روی از ابتلا به اختلالات رشدی و عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

وی افزود:‌ افرادی که تغذیه سالم‌تری دارند و با مشکلات متابولیکی مواجه نیستند از نظر روحی و جسمی کمتر به بیماری‌ها مبتلا می‌شوند اما تغذیه در درمان نقشی ندارد مثلاً تغذیه نمی‌تواند ویروس سرماخوردگی را از بین ببرد اما ممکن است فرد هنگام ابتلا به این بیماری با تغذیه نامناسب وضعیت بدتری پیدا کند.

وی با بیان بیماری‌های گوارشی که کودکان با آن مواجه هستند، اظهار داشت: رفلاکس و برگشت اسید معده به مری که در دوران نوزادی بیشتر دیده می‌شود یکی از مسائل گوارشی در کودکان است. رفلاکس می‌تواند بدون استفراغ باشد و گاهی می‌تواند تا نیمه دستگاه گوارش بالا آمده و وارد دستگاه تنفسی شود.

این فوق‌تخصص گوارش ادامه داد:‌رفلاکس ممکن است به آسم، بوی بد دهان، خرابی دندان‌ها، اختلال رشد، کاهش رشد و کم‌خونی منجر و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به تنگی یا بدخیمی مری شود.

رئیس بیمارستان کودکان مفید گفت: دردهای شکمی حاد یا مزمن که بر اثر علل داخلی یا جراحی رخ می‌دهد نیز جزو مشکلات گوارشی در کودکان محسوب می‌شود.

وی افزود:‌بیماری‌های انگلی و استرس در کودکان نیز جزو مسائلی است که در این سنین شایع است. توصیه می‌شود کودکان از بازی‌های رایانه‌ای و تماشای برخی فیلم‌ها که می‌تواند موجب استرس آنها و دردهای شکمی شود بپرهیزند.

ایمان‌زاده گفت: بیماری‌های ویروسی و حتی بیماری‌های خارج از دستگاه‌ گوارش مانند سنگ‌های کلیوی نیز می‌تواند به دردهای شکمی منجر شود.

وی افزود: نژاد شرقی، استفاده از توالت ایرانی و مصرف زیاد سبزی‌ها و میوه‌ها می‌تواند جزو عوامل پیشگیری کننده از یبوست باشد اما امروز استفاده از توالت فرنگی و کودها و غذاهایی که همراه با فیبر و سبزیجات نیستند عامل یبوست محسوب شده‌اند.

این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: یبوست پیامدهایی مانند بی‌حالی و بی‌اشتهایی دارد.

وی با بیان اینکه اسهال یکی دیگر از علائم شایع گوارشی در کودکان است، گفت: اسهال می‌تواند در زمینه سوءتغذیه، اختلالات جذب یا بیماری‌های عفونی باشد.

وی افزود:‌ آلرژی در کودکان نیز تمام علائم بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، یبوست،‌درد شکم یا رفلاکس را نشان می‌دهد. با توجه به استفاده بیش از حد مجاز افزودنی‌های مواد غذایی آلرژی در جامعه ما بیش از گذشته دیده می‌شود.

وی افزود: معمولاً کودکان را با علائمی مانند دل‌درد، استفراغ و اسهال به مراکز درمانی کودکان می آورند که در بررسی تشخیص آلرژی داده می‌شود. حذف آلرژن‌ها و استفاده از داروهای ضدآلرژی در درمان آلرژی کودکان مطرح است.

وی تأکید کرد: توصیه می‌شود متخصصان آلرژی و ایمونولوژی برای کودکان زیر 6 ماه داروهای ضد آلرژی و آنتی‌هیستامین‌ها تجویز نکنند زیرا یادگیری‌های ذهنی کودکان نسبت به مفاهیم پیچیده مانند ریاضی کم می‌کند.

این فوق تخصص گوارش گفت: نیترات زیاد در آب و نیتروزامین موجود در سوسیس و کالباس و ساقه‌های کرفس و هویج که کود آنها حاوی نیترات زیاد است، موجب ابتلا به سرطان‌های معده، سردرد، خستگی، بیحالی و رفلاکس می شود و استفاده از دستگاه‌های تسویه آب در این زمینه مؤثر است.

وی با بیان اهمیت توجه به بسته‌بندی مواد پاک‌کننده برای جلوگیری از مسمومیت توسط کودکان اظهار داشت: یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش مصرف مواد پاک‌کننده در کودکان است. با توجه به اینکه مری را به راحتی نمی‌توان عمل کرد و در صورت عمل باید معده و روده را باید جای آن گذاشت توصیه می‌شود شرکت‌های سازنده مواد پاک کننده به بسته‌بندی این مواد توجه کنند تا به راحتی توسط کودکان باز نشده و موجب مسمومیت آنها نشود.

رئیس بیمارستان کودکان مفید اظهار داشت: کودکانی که زیاد سرما می‌خورند، اختلال ایمنی دارند یا از کورتن استفاده می‌کنند بهتر است از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند و با مصرف ویتامین‌ها جلوگیری از تمام افراد مبتلا و گرم نگاه داشتند خود از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری کنند.

همچنین واکسن آنفلوانزا برای همه کودکان توصیه نمی‌شود چرا که کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند باید زیر نظر متخصصان آلرژی از این واکسن استفاده کنند. همچنین افرادی که آسپرین یا ترکیباتی از این دارو را مصرف می‌کنند باید در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا با پزشک متخصص مشورت کنند.

ایمان‌زاده با اشاره به اهمیت تغذیه در کودکان برای ارتقای سیستم ایمنی بدن گفت:‌ سوءتغذیه موجب کاهش ایمنی بدن می‌شود. ابتلا به سرخک و سل در کودکانی که سوءتغذیه دارند بیشتر است. درنتیجه با توجه به کمبود ایمنی ممکن است مشکلات جدی برای کودکانی که سوءتغذیه دارند به وجود آید. این کودکان دائم بیمار هستند، کم‌خونی دارند و عفونت‌های آنها با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان نمی‌شود.

این فوق‌تخصص گوارش افزایش دریافت کالری و کاهش تحرک را جزو عوامل چاقی در کودکی دانست و خاطرنشان کرد: اگر سلول‌های چربی در کودکی تشکیل شوند از بین نمی‌روند و با گذشت زمان در تحرک خالی می‌شوند اما ممکن است در آینده دوباره بزرگ شوند.

وی اضافه کرد: بسیاری از کودکان چاق در بزرگسالی نیز چاق می‌مانند. بنابراین توصیه می‌شود کودکان را از دوران کودکی به مصرف مواد غذایی سالم مانند خرما،‌کوکو، نان و پنیر و سبزی و دانه‌هایی مانند پسته و بادام عادت دهیم و از مصرف سوسیس و کالباس و فست‌فودها برحذر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha