دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 130463

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوزستان برای سازمان حفاظت محیط زیست، استانی ویژه محسوب می‌شود ولی معضلات زیست محیطی بسیار زیادی در اینجا وجود دارد.

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوزستان برای سازمان حفاظت محیط زیست، استانی ویژه محسوب می‌شود ولی معضلات زیست محیطی بسیار زیادی در اینجا وجود دارد.  

به گزارش ایسنا، دکترسعید متصدی در جلسه مشترک حفاظت کیفی کارون و کارگروه کاهش آلودگی هوا که در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: مشکلات تالاب‌ها، پساب‌ها، فاضلاب‌ها و مساله آب، خوزستان را دچار معضل کرده است؛ البته در کنار این مشکلات، دارایی‌های زیادی هم دارد که در هیچ جای کشور نداریم. منابع مهم زیستی و اقتصادی که در کشور یونیک هستند، از جمله دارایی‌های استان خوزستان می‌باشند. 

 وی ادامه داد: باید شرایط زیست محیطی در استان خوزستان مطابق با استانداردها و فرم‌هایی که وجود دارد،‌ باشد. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه فعالیت‌های بسیاری در سال گذشته انجام داده که یکی از مزیت‌های این فعالیت‌ها، تشکیل "کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل" به پیشنهاد استاندار خوزستان در چند استان بوده است. در این زمینه، کارگروه‌های مرتبط با حفاظت کیفی کارون از منظم‌ترین کارگروه‌های کشور به شمار می‌رود.  

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این سفر، حامل پیام خانم ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست خدمت استاندار خوزستان هستم.

ایشان از تلاش‌های دکتر مقتدایی در یک سال گذشته در زمینه حفاظت از محیط زیست قدردانی کرده‌اند.  متصدی گفت: سال گذشته هماهنگی‌هایی که در سطح ملی در جهت حل معضلات زیست محیطی خوزستان نیاز بود، پیگیری شد.

بدین ترتیب، به دلیل اهمیت شرایط زیست محیطی اهواز و حفظ سلامتی مردم، 30 هزار بشکه از تولید نفت کشور که نفت ترش بوده و وارد واحد 3 اهواز می‌شد، کاهش یافته است.  

وی ادامه داد: همچنین درخصوص کاهش آلودگی هوا، طرح‌هایی در دستور کار قرار گرفته تا صحیح و به سرعت جواب داده شود. در بازدید از کلیه منابع نفتی غرب کارون نیز قرار شد آب از طریق دریچه‌ها و از حوضچه‌ شماره 3 به درون تالاب هورالعظیم رهاسازی و 8 هزار هکتار از این تالاب آبگیری شود که این امر موجب برگشت حیات به این بخش از تالاب خواهد شد. 

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در خصوص حوزه غرب کارون برنامه جامعی از حوزه نفت دریافت کردیم و برنامه‌های خود را بر اساس این برنامه جامع ادامه خواهیم داد.

  وی عنوان کرد: نگاه به استان خوزستان یک نگاه ملی است ولی به شکل عملکرد انسانی نمود پیدا کرده و امید است که به دنبال اجرای این برنامه‌ها، معضلات زیست محیطی خوزستان نیز حل شود. 

 متصدی اظهار کرد: همچنین در حال پیگیری انتقال آب به دو طرف جاده‌هایی که برای تاسیسات نفتی در تالاب هورالعظیم احداث شده‌اند، هستیم که در صورت تحقق این امر آب در دو طرف این تاسیسات به جریان می‌افتد.  

وی درباره وقوع گرد و غبار در استان خوزستان گفت: سال گذشته 20 ایستگاه پایش زمینی گرد و غبار در استان راه‌اندازی شد که امسال نیز قرار است پایش ماهواره‌ای گرد و غبار در کل کشور انجام شود که قطعا استان خوزستان در اولویت این طرح قرار می‌گیرد؛ زیرا یکی از کانون‌های تشکیل گرد و غبار، تالاب هورالعظیم است. 

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: نگرانی‌هایی در خصوص آورد کارون در استان خوزستان وجود دارد که با اجرای طرح‌هایی مانند بهشت‌آباد، کوهرنگ 3 و غیره این احتمال داده می‌شود که آب و منبع اصلی کارون منتقل شود ولازم است این نکته را متذکر شویم که این موضوع یکی از نقاط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و هر گونه انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید با ملاحظات زیست محیطی و ارزیابی آثار زیست محیطی انجام شود و تاکنون هیچ پروژه‌ای را بدون ارزیابی زیست محیطی راه‌اندازی نکرده‌ایم. 

 متصدی اظهار کرد: شاید یکی از نگرانی‌های استان خوزستان بحث طرح گلاب 2 در اصفهان است. سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای این طرح مجوزی صادر نکرده است که یکی از دلایل اصلی که سازمان تصمیم به بررسی این طرح گرفت، بحث پدافند غیرعامل و نبود 2 منبع آب شرب برای اصفهان است. از طریق این طرح، آب تنها برای شرب و نه صنعت و کشاورزی منتقل می‌شود.

یکی از شروط اصلی سازمان نیز تاکید بر انتقال آب به منظور تامین آب شرب بوده است.  وی گفت: یکی دیگر از شروط سازمان این بود که میزان آبی که قرار است از طریق تونل گلاب 2 منتقل شود، باید دهانه به دهانه وارد تصفیه خانه شود و آب شرب 14 شهری را که تعیین شده است، تامین کند. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظفت محیط زیست افزود: سعی می‌کنیم نگرانی‌های جامعه را در این زمینه به طور کامل پاسخ دهیم. یکی از مواردی که در این جهت از سوی سازمان انجام شده است، ارزیابی آثار زیست محیطی طرح‌های توسعه‌ای است. پیش از این، این ارزیابی‌ها در مرکز انجام می‌شد ولی اکنون به دنبال این موضوع، هر گونه پروژه توسعه‌ای ابتدا در استان مربوطه توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد و نظرات مردم، دانشگاهیان و مسئولان استانی در این زمینه اخذ می‌شود و در نهایت نظر خود را تحت عنوان موافقت به مرکز ارسال می‌کند.  

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش می‌کنیم از طریق شورای عالی آب، موضوع کارون به کارگروه ارومیه اضافه شود.  وی تصریح کرد: نگرانی در خصوص سد گتوند هم وجود دارد؛

سازمان حفاظت محیط زیست پیش از آبگیری این سد اعلام کرده بود که حل شدن این گنبد نمکی در آب سد، معضلاتی را به دنبال خواهد داشت. سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این زمینه نیازمند مشارکت همه مسئولان دستگاه‌ها در استان خوزستان است و این مشارکت موجب می‌شود به اهدافی از جمله حفظ سلامت مردم و بهبود وضعیت محیط زیست دست یابیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha