رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: صنایع دارویی ایران وضع مالی خوبی ندارند و با مشكل جدی كمبود نقدینگی مواجه هستند، مسئله دیگر مشكلاتی است كه در مسیر خرید و تأمین مواد اولیه دارویی از جمله مواد اولیه آنتی بیوتیك‌ها وجود دارد، متأسفانه همیشه از این نظر آسیب پذیر هستیم.

مرتضی آذرنوش در گفت‌و‌گو با فارس افزود: مشكل تأمین مواد اولیه دارویی مدتی است كه تولید كنندگان دارو در كشور را با مشكل مواجه كرده است، البته این طور نیست كه مواد اولیه داروها وارد نشود اما مشكلاتی دارد، در مورد مواد اولیه آنتی بیوتیك‌ها هم این مشكل مانند بقیه مواد اولیه دارویی وجود دارد.
وی گفت: این مشكل عمومی چند ماهی است كه وجود دارد، در مورد مواد اولیه آنتی بیوتیك‌ها در یك دوره‌ای حدود چند ماه پیش این مشكل بیشتر بود،‌ زیرا مواد اولیه آنتی بیوتیك‌ها یا همان pen-g را كه عمدتاً از چین وارد می‌كنیم به علت مشكلات زیست محیطی در این كشور و همچنین بازی‌های المپیك به شدت با كمبود مواجه شد زیرا بسیاری از كارخانه‌های تولید این ماده در چین تعطیل شدند.
وی افزود: در آن زمان ما هم برای مدتی با كمبود مواد اولیه pen-g و گرانی آن مواجه شدیم اما از حدود یك ماه پیش كم كم با تولید این مواد در چین كم كم قیمت این ماده به طرف كمتر شدن پیش می‌رود.
رئیس انجمن داروسازان ایران اضافه كرد: با این وجود همیشه برای تأمین مواد اولیه داروها و از جمله آنتی بیوتیك‌ها در كشور آسیب پذیر هستیم، انتقال تكنولوژی تولید pen-g در كشور كار ساده‌ای نیست ولی ما چاره‌ای نداریم كه تكنولوژی تولید این ماده را در كشور وارد كنیم.
وی گفت: چین بزرگترین تولید كننده این ماده درجهان است و كیفیت تولیدات pen-g در این كشور نیز مطلوب است، تولید این ماده در اروپا بسیار محدود است و قریب به اتفاق كشورهای دنیا ماده اولیه آنتی بیوتیك را از چین وارد می‌كنند.
وی اضافه كرد:‌ اگر افزایش قیمت تحمیلی ناشی از گران شدن مواد اولیه آنتی بیوتیك در ایران اعمال می‌شد و دولت مابه التفاوت آن را تامین نمی‌كرد، قیمت این دارو 2 برابر می‌شد اما دولت وارد عمل شد و با پرداخت یارانه تا حدی قیمت‌ها را تعدیل كرد اما آسیب پذیری همچنان وجود دارد.
آذرنوش افزود: كمبود برخی از مواد اولیه دارویی در كشور یك مشكل همیشگی است و این طور نیست كه مشكل خاصی ناشی از یك موج یا جریان خاصی در كشور به وجود آمده باشد.
وی ادامه داد: البته صنایع دارویی كشور ما اكنون با مشكل مهم‌تری رو به رو هستند كه كمبود نقدینگی است، شركت‌های دارویی به علت مشكلات ناشی از تحریم و بسته شدن وام‌های بانكی مجبور هستند خریدهای خود را از داخل و خارج به صورت نقدی انجام دهند، از طرفی دریافت مطالبات آنها از بیمارستان‌ها نیز به سختی صورت می‌گیرد و اكنون شركت‌های دارویی حدود 150 میلیارد تومان از بیمارستان‌ها طلب دارند.
وی اضافه كرد: فروشندگان خارجی مواد اولیه دارویی و داروها به علت بسته شدن كانال‌های اصلی گشایش اعتبار مالی كانال‌های دیگری را برای دریافت مطالباتشان معرفی می‌كنند، صنایع دارویی ما را با مشكل مواجه كرده است، تولید كنندگان داخلی دارو مجبور هستند نقدی و از طریق حواله كردن پول، مواد اولیه بخرند و حتی گاهی از طریق صرافی‌ها، هزینه خرید مواد اولیه را می‌پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha