بی اشتهایی عصبی Anorexia nervosa یک اختلال روانی است که طی آن بیمار علیرغم گرسنگی، از خوردن غذا به حد کافی امتناع می کند و به صورتی وزن کم می کند که لاغر و نحیف می شود.

به گزارش ایسنا، بی اشتهایی عصبی معمولا به دنبال رژیم گرفتن عادی برای کاهش وزن آغاز می شود در این رابطه فرد بیمار بسیار کم غذا می‌خورد و همچنین دریافت ذهنی و تصور فرد از بدن خود دچار اشکال می شود، به طوری که علیرغم لاغری زیاد فرد فکر می کند که هنوز چاق است.

کاهش وزن به میزان حداقل 15 درصد وزن بدن بدون داشتن سابقه بیماری جسمانی، مناسب بودن انرژی فردی علیرغم تحلیل رفتن بدن، ترس از چاقی، افسردگی، بی اشتهایی، یبوست، عدم تحمل سرما، اشکال در برداشت وضعیت جسمانی (چاقی و لاغری) از جمله علائم شایع بیماری است.

گفتنی است که علت بروز بیماری ناشناخته است اما تعارضات خانوادگی، ترس مرض گونه از وزن، فراگیر شدن لاغری بعنوان مد روز می تواند جزء علل احتمالی بی اشتهایی عصبی باشد در این رابطه سابقه اضافه وزن، استرس روانی، شخصیت وسواسی و تکامل طلب و دارا بودن مشاغل خاص می تواند بروز بیماری را تشدید کند.

لازم به ذکر است، دارا بودن الگوی مناسب غذا خوردن و تغییر رفتار می تواند در درمان بیماری مثمر ثمر باشد همچنین جهت درمان بهتر است بیمار یک رژیم غذایی تنظیم شده داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha