قائم مقام پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی با اعلام اینکه نمی توان زمانی را برای وقوع زلزله در شهر تهران پیش بینی کرد، گفت: زلزله در شهر تهران همه مناطق را تحت تأثیر قرار می دهد و باید گفت گران ترین مناطق تهران خطرناک ترین هستند.

تهران در انتظار زلزله 7ریشتری

سلامت نیوز: قائم مقام پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی با اعلام اینکه نمی توان زمانی را برای وقوع زلزله در شهر تهران پیش بینی کرد، گفت: زلزله در شهر تهران همه مناطق را تحت تأثیر قرار می دهد و باید گفت گران ترین مناطق تهران خطرناک ترین هستند.

ساسان عشقی در گفت و گو با پانا، با اشاره به موضوع زلزله احتمالی تهران اظهار داشت: همانطور که می دانید از نظر علمی پیش بینی زمانی وقوع زمین لرزه امکان پذیر نیست. واقعیت امر، قرار داشتن شهر تهران در منطقه زلزله خیز است که هر لحظه امکان رویداد زمین لرزه ای متوسط تا بزرگ در آن وجود دارد.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه زلزله شناسی با بیان اینکه نقش رسانه ها در اطلاع رسانی زلزله بسیار مهم است، افزود: تهران زلزله خیز است و زلزله آن در همه مناطق خطرناک است. در واقع باید گفت که زلزله یک اتفاق نیست بلکه سلسله اتفاق است که با زلزله خرابی ها و اتفاقات جانبی شروع می شود.
وی با بیان اینکه زلزله در شهر تهران همه مناطق را تحت تأثیر قرار می دهد، تصریح کرد: گران ترین مناطق تهران خطرناک ترین هستند، به عنوان مثال تپه الهیه در شمال تهران، در ارتفاع 1800 متر ساخت و ساز کرده اند که این مکان ها علاوه بر زلزله دچار پدیده سنگ لغرش هستند. در جنوب تهران پدیده خاک های ریزدانه را داریم، در شمال تهران سنگ لغزش داریم و در یک نقطه دیگر تقویت امواج زلزله را داریم.
عشقی با بیان اینکه نمی توان برای شهر تهران ریشتر زلزله را پیش بینی کرد، گفت: ما در تهران دنبال زلزله بزرگ هستیم. با توجه به اینکه در گسل البرز که گسل فشاری است، قرار داریم. زلزله های بالای 6.5 تا 7 ریشتر است که دیر به دیر رخ می دهد و این زلزله ها قوی است.
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد ساختمان های تهران در برابر زلزله استاندارد هستند، نیز گفت: نمی توان به سادگی به این سوال پاسخ داد چرا که در شهر تهران تعداد ساختمان ها متفاوت است و مشابهتی میان ساختمان ها از نظر ارتفاع وجود ندارد.
قائم مقام پژوهشگاه زلزله شناسی تأکید کرد: در موضوع زلزله چاره ای جز پذیرش آن و مهیا کردن خود برای مواجه با این پدیده نیستیم که در این راستا با بهبود کیفیت ساختمان ها، رعایت اصول و مقررات در ساخت و ساز پایدار و مقاوم در برابر زلزله، آموزش اصول پیشگیری و آمادگی جهت افزایش ایمنی برای مقابله و مدیریت بحران نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha