سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 130575

95 درصد کمردردها احتیاج به مداخلات جدی و جراحی ندارند و اکثر آنها با درمان های معمولی خوب می شوند. حتی در بیرون زدگی دیسک هم در درصد بالایی از بیماران احتیاج به عمل جراحی وجود ندارد.

سلامت نیوز:  95 درصد کمردردها احتیاج به مداخلات جدی و جراحی ندارند و اکثر آنها با درمان های معمولی خوب می شوند. حتی در بیرون زدگی دیسک هم در درصد بالایی از بیماران احتیاج به عمل جراحی وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر روح الله نوریان، متخصص پزشکی ورزشی و پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی در برنامه «مجله پزشکی» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت با بیان اینکه چاقی و بی تحرکی دو عامل مهم در دردهای کمر هستند، گفت: چاقی باعث اضافه بار بیشتر بر مهره های کمر و بی تحرکی نیز موجب ضعف عضلات و در نتیجه منجر به فشار بر نقاط حساس می شود و ممکن است مشکلاتی نظیر بیرون زدگی دیسک را بوجود آورد.     براساس شیوع، کمردردهای غیراختصاصی بیشترین فراوانی را در انواع کمردردها دارند. کمردردهای اختصاصی ناشی از بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال یا مشکلات ساختاری ستون فقرات مثل اسکولیوز و کیفوز (قوزهای غیرطبیعی ستون فقرات) درصد کمی از کمردردها را شامل می شوند. 95 درصد کمردردها احتیاج به مداخلات جدی و جراحی ندارند و اکثر آنها با درمان های معمولی خوب می شوند. 

حتی در بیرون زدگی دیسک هم در درصد بالایی از بیماران احتیاج به عمل جراحی وجود ندارد. به طورکلی می توان گفت که در کمردردها معیارهای قطعی محدودی جهت عمل جراحی وجود دارد.
وی ادامه داد:     البته این تصور که افراد بخواهند کمردرد خود را صرفاً با ورزش یا آب درمانی درمان کنند، باور درستی نیست. در درمان کمردرد معمولاً به تمامی شیوه های درمان نیاز است.وی با بیان اینکه در بحث کمردرد تجویز نوع ورزش بسیار مهم است، ادامه داد: ممکن است دو فرد با علائم کاملاً یکسان به پزشک مراجعه کنند، اما پزشک برای دو نفر دو نوع ورزش متفاوت تجویز نماید. بنابراین در این مورد بهتر است از توصیه های کلی یا نسخه های اینترنتی اجتناب شود. البته توصیه های کلی در مورد افرادی که قصد پیشگیری از کمردرد دارند، وجود دارد.     افراد باید سطح تحرک خود را بالا ببرند، از ماندن در حالت های ساکن و ثابت اجتناب کنند و فعالیت های ورزشی مانند شنا و پیاده روی برای تقویت عضلات کمر و همچنین ستون فقرات جهت کم کردن فشار روی دیسک و ساختارهای ستون فقرات را انجام دهند. به طورکلی، اگر فرد کمردرد نداشته باشد انجام حرکات ورزشی ایرادی ندارد؛ ولی توصیه کلی این است که حرکات ورزشی همیشه کنترل شده باشد و حرکات ناگهانی در هیچ سنی توصیه نمی شود. اما کسانی که کمردرد دارند، حرکات ورزشی را به صورت کامل در یک دامنه حرکتی انجام ندهند. مثلاً به طور کامل به جلو یا عقب خم نشوند و از انجام حرکاتی که باعث تشدید درد می شوند، خودداری کنند.
 
    پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه افراد در بلند کردن اجسام از عضلات کمر خود استفاده نکنند، گفت: برای اینکار افراد ابتدا بنشینند و تا حد امکان جسم را به بدن نزدیک کنند.
 
    سپس با کمک عضلات پا جسم را بلند کنند. عضلات کمر برای بلند کردن جسم طراحی نشدند و زانو نیز نباید بیشتر از 90 درجه خم شود. به طورکلی، برای زانو و کمردرد ، پیاده روی توصیه می شود. البته کسانی که آرتروز دارند در سطح صاف و با کفش مناسب و در حد تحمل خود این کار را شروع کنند و به تدریج آن را افزایش دهند.     دوچرخه سواری هم در صاف سطح صاف انجام شود. البته اگر کمردرد افراد ناشی از بیرون زدگی دیسک باشد، مکمن است خم شدن روی دوچرخه باعث تشدید بیماری شود. مانند تمام بخش های پزشکی، در کمردرد نیز علاوه بر انجام معاینه و تجویز دارو، از روش های فیزیوتراپی و ورزش هم استفاده می شود. نسخه ورزشی تقریباً مانند دارو است و انتظار می رود بیمار همانند دارو با ورزش برخورد کند و دقیقاً مطابق دستور پزشک عمل کند.
    تمرینات ورزشی در یک طیف قرار می گیرند. مثلاً برای کسانی که مشکل بیرون زدگی دیسک دارند تمرینات ساده درنظر گرفته می شود. به طوری که ممکن است فقط یک حرکت برای چند بار در روز به وی تجویز شود.
 
    وی در ادامه بیان کرد: نکته ای که وجود دارد این است که برای پیشرفت قدرت عضله، ورزش تجویز شده باید به مرور سخت تر شود.     نکته دیگر این است که اگر فعالیت ورزشی قطع شود (معمولاً از دو هفته بعد از قطع ورزش)، نتایجی که از ورزش و به تدریج بوجود آمدند از بین می رود.     بنابراین کسانی که ورزش را رها کردند برای شروع مجدد آن باید از سطح پایین تری ورزش را شروع کنند. در آب درمانی چیزی که اهمیت دارد شرایط بیمار می باشد.     به عنوان یک توصیه کلی، کسانی که بعد از عمل جراحی توان ورزش در خشکی را ندارند، می توانند با پیاده روی در آب ورزش خود را شروع کنند. سطح آب تا سینه باشد و به تدریج ورزش را سخت تر کنند. به علت تراکم بیشتر آب نسبت به هوا، فشار نقطه ای وارد شده به مفاصل و عضلات در آب بیشتر می باشد. همچنین به علت کاهش وزن انسان در آب، فشار روی مفاصلی مانند زانو و مچ پا که وزن بدن را تحمل می کنند کمتر می باشد.
 
    پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی در پایان اظهارکرد: اگر افراد دچار دردی هستند که از کمر به سمت خلف ران و پاشنه پا انتشار می یابد، این می تواند مطرح کننده دیسکوپاتی و درگیری سیاتیک باشد که همراه با گزگز انگشتان و بی حسی است و با نشستن تشدید می شود.     در این حالت توصیه می شود افراد فعالیت ورزشی شدیدی انجام ندهند و به پزشک مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha