سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲

رییس اداره کنترل و مبارزه با ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت نسبت به تبعات افزایش ایدز از طریق روابط جنسی هشدار داد.

سلامت نیوز: رییس اداره کنترل و مبارزه با ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت نسبت به تبعات افزایش ایدز از طریق روابط جنسی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر عباس صداقت ضمن اشاره به افزایش موارد ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی، افزود: افزایش موارد ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی و همچنین افزایش موارد ابتلای زنان، خطری به دنبال دارد و آن هم بارداری زنان مبتلا و در نهایت تولد نوزادان مبتلا به ایدز است.

وی در این باره ادامه داد: این موضوع همان چیزی است که ما از آن به عنوان نگرانی از وقوع موج سوم یاد می‌کنیم. شیوع مصرف مواد محرک نیز این قضیه را نگران کننده‌تر می‌کند. همان طور که مطالعات مرتبط در وزارت بهداشت در ارتباط با همه‌گیری ایدز در کشور نشان می‌دهد، همچنان مصرف مواد مخدر بیشترین الگوی انتقال را به خودش اختصاص داده است. بنابراین لازم است که به برنامه‌های کاهش آسیب و برنامه‌های درمان اعتیاد در جامعه و زندان همچنان مانند گذشته، با شدت بیشتر و با کیفیت بالاتر ادامه یابد.

صداقت ضمن اشاره به انتقال عمودی ایدزادامه داد: انتقال عمودی باعث می‌شود که شیوع ایدز بیشتر به جمعیت عمومی یعنی از گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند به جمعیت عمومی و گروه‌هایی که رفتار پرخطر نداشتند، منتقل شود. بسیاری از این زنان امکان دارد بدون رفتار پرخطر تنها از طریق همسران‌شان مبتلا شده باشند یا نوزادانی که با این بیماری به دنیا می‌آیند بدون داشتن رفتار پرخطر یا اینکه مداخله‌ای برای پیشگیری از رفتار پرخطر داشته باشند به این بیماری مبتلا می‌شوند و این امر یعنی انتقال عمودی بیماری نگران کننده است.

صداقت که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در ادامه بیان کرد: به همین دلیل توصیه ما به افراد جامعه آن است که باید بدانند دو راه عمده برای انتقال این بیماری وجود دارد؛ تزریق مشترک و روابط جنسی خارج از اصول خانواده. مصرف مواد محرک و الکل نیز ممکن است فرد را در معرض رفتارهای پرخطر غیرایمن و محافظت نشده قرار دهند. همه باید این موارد را بدانند و از این رفتارها که به نوعی ناهنجاری در رفتارهای اجتماعی است، پرهیز کنند. اما اگر فردی به هر دلیلی تصور می‌کند خود یا همسرش در معرض این رفتارها قرار گرفته لازم است به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کرده و به صورت رایگان و محرمانه تحت مشاوره و آزمایش ایدز و خدمات مراقبتی قرار گیرد.

ریس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پایان اظهارکرد: مراکز گذری تحت پوشش سازمان بهزیستی یا تحت پوشش وزارت بهداشت باید آموزش‌های پیشگیری از ایدز را در خدمات‌شان ادغام کنند. اما نکته مهم آن است که این مراکز تنها به گروه‌های پرخطر که جهت درمان اعتیاد یا بستری و کاهش آسیب مراجعه می‌کنند، دسترسی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha