رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: متأسفانه خون در کشور به عنوان کالای رایگان است و بلای جان بیماران و سیستم درمانی شده است که در طرح تحول سلامت به زودی خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری شده تا هزینه انتقال خون دریافت شود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: متأسفانه خون در کشور به عنوان کالای رایگان است و بلای جان بیماران و سیستم درمانی شده است که در طرح تحول سلامت به زودی خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری شده تا هزینه انتقال خون دریافت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر پورفتح‌الله در سمینار مدیریت مصرف خون بیماران گفت: مدیریت مصرف خون تمام دیدگاه و نگاه به مصرف خون را تغییر داده است و اکنون کشور ما نیز همانند دنیا وارد عصر جدیدی با  عنوان مدیریت مصرف خون می‌شود.

وی ادامه داد: تهیه فرآورده‌های خونی و چرخه بیمارستانی در طب انتقال خون مطرح است اما مدیریت مصرف خون بر چرخه بیمارستانی تأکید دارد بنابراین فعالیت‌ها در بیمارستان‌ها و استفاده از خون خود بیمار از مسائلی است که در این زمینه عنوان می‌شود و در کشور ما کمتر به ‌آن توجه شده است.

پورفتح‌الله گفت: با این عصر جدید انتقال خون می‌بینیم در برخی از کشورها مانند آمریکا هر سال میزان افزایش اهدای خون را کاهش داده و در واقع با مدیریت مصرف خون منابع را حفظ کردند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: متأسفانه طب انتقال خون آزمایشگاه‌محور  است و کمتر به فرآیندهای طب انتقال خون توجه می‌شود این طب بیشتر محصول‌محور است و کمتر به بالین بیمار توجه دارد.

وی افزود: طب انتقال خون یک درمان حمایتی است و به عنوان یک روش مستقیم در درمان مطرح نمی‌شود به همین دلیل از این روش حمایتی نمی‌شود و برای اینکه جراحی راحت‌تر انجام شود از خون بیشتر استفاده می‌شود.

پورفتح‌الله گفت: تخصص‌های مختلفی در طب انتقال خون درگیر هستند و نگاه به این حوزه متفاوت است همین باعث شده به صورت عملیاتی و تخصصی طب انتقال خون مطرح نشود از طرفی فقدان متخصص طب انتقال خون را در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات بالینی در زمینه طب انتقال خون در کشور محدود است، گفت: این طب کاربرد مستقیمی ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم پیامدهای مداخله‌ای آن را ارزیابی کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: در میان کشورهایی که بیشترین مصرف آلبومین را دارند ایران رتبه هشتم را دارد و ایتالیا بیشترین مصرف را داشته است به طوری که در کشور به ازای هر هزار جمعیت 118 گرم آلبومین مصرف می‌شود.

پورفتح‌الله ادامه داد: در کشور ما خون به عنوان کالای رایگان است به همین دلیل بلای جان بیماران و سیستم درمانی می‌شود. امیدواریم در طرح تحول نظام سلامت اقداماتی انجام شود تا به زودی خون و فرآورده‌های خونی تعرفه‌گذاری شود.

وی گفت: در این صورت خون داوطلبانه دریافت می‌شود اما هزینه پروسه خون دریافت خواهد شد امیدواریم این تعرفه‌گذاری در طرح تحول نظام سلامت انجام شود چرا که طبق مطالعات اقتصادی 5 برابر هزینه پروسه انتقال خون را در عوارض مصرف خون می‌پردازیم به همین دلیل است که می‌گوییم مدیریت مصرف خون صرفه اقتصادی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha