رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نهادینه شدن مدیریت مصرف خون در بیمارستانها را ضروری خواند.

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، نهادینه شدن مدیریت مصرف خون در بیمارستانها را ضروری خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا زالی روز سه شنبه در سمینار مدیریت خون بیمار، انتقال خون را زنجیره ای به هم پیوسته دانست که از دریافت خون تا مصرف بهینه آن را شامل می شود و هر بخشی از این فرایند با نقصان رو به رو شود، به هم پیوستگی این زنجیره به هم می خورد.

وی با تاکید بر لزوم بهینه سازی مصرف خون گفت: در انتهای زنجیره انتقال خون در بیمارستانها، جامعه پزشکی و گروههایی که با انتقال خون در ارتباط هستند باید در یک فرایند ملی و مسئولانه بر مصرف خون به عنوان یک ذخیره ارزنده ملی نظارت بهینه داشته باشند.

زالی با اشاره به لزوم تدوین یک سیاست ملی و تدوین راهنمای منسجم مصرف منطقی، بجا و صحیح خون متناسب با موازین علمی، اعلام آمادگی کرد تا از طریق سازمان نظام پزشکی تدوین پروتکل ملی مصرف خون را عهده دار شود.

 وی از همکاری تمام انجمنهای متخصصان پزشکی در تدوین این پروتکل خبر داد.

زالی مصرف منطقی خون در همه خدمات پزشکی را ضروری خواند و تاکید کرد: این شیوه باید در برنامه های باز آموزی نیز گنجانده شود زیرا فارغ التحصیلان پزشکی ما کمتر با مصرف خون و شاخص های آن آشنا هستند. همچنین باید مصرف خون خودی نیز در کشور نهادینه شود تا در شرایطی که وضع جسمی بیمار اجازه می دهد بتوان قبل از عمل خونش را ذخیره کرد و پس از عمل به مصرف خود او رساند.

وی افزود: این کار واکنش های منفی ناشی از تزریق خون را به خاطر تطابق کامل ویژگی های خون با بیمار به حد اقل می رساند.

زالی با اشاره به کم خونی در میان جوانان گفت: اگر فردی مبتلا به کم خونی، عمل جراحی انتخابی در پیش داشته باشد، می توان کم خونی او را قبل از جراحی اصلاح کرد. این کار به تسریع بهبودی او و ترمیم زخمهایش نیز کمک می کند.

وی تدوین سیاستهای عمومی چون غنی سازی مواد غذایی با آهن را ضروری خواند و افزود: با توجه به تبحر جامعه پزشکی در انجام اعمال جراحی، فرهنگ استفاده از مداخلات پزشکی کم تهاجمی باید ترویج شود.

زالی گفت: راهنمای بالینی مصرف خون ظرف یکی، دو ماه آینده نهایی می‌شود و وضعیت فرایند خون در بیمارستان‌ها قابل پایش خواهد شد.

وی برای تحقق مدیریت خون بیمار، فعال شدن کمیته های انتقال خون بیمارستانی را ضروری خواند و این کمیته ها را مراکز کنترل مصرف بهینه خون و فرآورده های آن در بیمارستان توصیف کرد و گفت: امروزه روشهای جایگزینی مثل استفاده از انواع محصولات سازگار بافتی مثل ترکیبات سلولزی در عوض خون و فرآورده های آن نیز امکان پذیر است.

زالی با اشاره به تفاهمنامه میان سازمان انتقال خون و سازمان نظام پزشکی، بر ضرورت آموزش همگانی در زمینه انتقال خون با همکاری دو طرف تاکید کرد و گفت: به موجب این تفاهمنامه سازمان نظام پزشکی متعهد شده است که برای برگزاری باز آموزی های حضوری و غیر حضوری و روش های استقرار نظام هموویژیلانس برای اعضای نظام پزشکی در سطح ملی با سازمان انتقال خون همکاری کند. همچنین هر دو سازمان در اجرای کنگره بین المللی مصرف بهینه خون همکاری خواهند کرد.

وی در پایان گنجاندن آموزش تخصصی طب انتقال خون در کتب و واحد های درسی پزشکان و پرستاران را ضروری دانست و تاکید کرد: باید فرهنگ مصرف خون در مراکز درمانی طبق نیاز ضروری و اجتناب ناپذیر بیمار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha