سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 130596

اختیاری که می‌تواند سرآغاز همه مشکلات زیست محیطی باشد که امروز سلامت جامعه را نشانه رفته و جغرافیای زیستی کشور را با بحران‌هایی چون بی‌آبی و تخریب منابع ملی رو به رو کرده است.

سلامت نیوز: اختیاری که می‌تواند سرآغاز همه مشکلات زیست محیطی باشد که امروز سلامت جامعه را نشانه رفته و جغرافیای زیستی کشور را با بحران‌هایی چون بی‌آبی و تخریب منابع ملی رو به رو کرده است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، لایحه ارزیابی زیست محیطی به بهارستان رفته تا پس از تصویب مجلسی‌ها، تعادل بین توسعه و محیط زیست به وجود بیاورد و بعد از آن دیگر محیط زیست قربانی توسعه نشود. این خبری است که «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در هفتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست می‌دهد: «ارزیابی، حلقه اتصال توسعه و محیط زیست است و هر چه دقیق‌تر و علمی‌تر انجام شود به توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌شویم.» همان همایشی که «علی محمد شاعری» رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در آن می‌گوید که همچنان رعایت ضوابط زیست محیطی در بخش‌های مختلف «اختیاری» است.

حال سؤال اینجاست که آیا این لایحه می‌تواند به اختیاری بودن رعایت ضوابط زیست محیطی پایان بدهد. اختیاری که می‌تواند سرآغاز همه مشکلات زیست محیطی باشد که امروز سلامت جامعه را نشانه رفته و جغرافیای زیستی کشور را با بحران‌هایی چون بی‌آبی و تخریب منابع ملی رو به رو کرده است.

آن‌طور که ابتکار می‌گوید: «لایحه هوای پاک هم در حال حاضر در دستور کار بهارستانی‌ها برای تصویب شدن قرار دارد.» از سوی دیگر به گفته شاعری سال‌هاست که بر استاندارد شدن خودروها تأکید می‌شود اما همچنان شاهدیم که خودروسازان پیکان وانت‌هایی با استانداردهای یورو 2 یا حتی یورو یک تولید می‌کنند. نکته‌ای که برنامه جامع آلودگی هوا که تا سال 91 باید پرونده آلودگی‌های خطرناک هوا در کشور می‌بست از پس آن برنیامد.

 شاعری در دولت دهم معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بود. دولتی که برنامه جامع را متوقف کرد تا با فرستادن 5 بالگرد سمپاش وسعت کمی از تهران بزرگ را خیس کند تا شاید آلودگی‌ها رفع شود که نشد!»

ابتکار هم می‌گوید: «این لایحه برای بازنگری قانون آلودگی هوا نزدیک به دو دهه گذشته تهیه شده بود.» به گفته ابتکار، لایحه خاک نیز در دو بخش اصلی آلودگی و تخریب تهیه شده و بخش‌های حفاظت، مدیریت و ارزش‌گذاری اقتصادی آن به تصویب رسیده و تنها یک بخش قانونی آن برای تصویب نیازمند رایزنی با بخش‌های مختلف و کمیسیون‌های دولت است.

ابتکار در حاشیه این همایش هم خبر از پیش‌بینی بودجه برای احیای دریاچه ارومیه می‌دهد: «اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده و در بودجه 94 نیز برای احیای آن پیش‌بینی‌هایی شده که باید همین‌جا بگویم نه تنها برای دریاچه ارومیه بلکه برای تالاب استان فارس، هامون و انزلی نیز ردیف بودجه ویژه دیده شده است و دولت به این موضوع توجه دارد که امیدواریم با همکاری مردم معضل محیط زیست و تالاب‌ها حل شود.» همه دریاچه‌هایی که معصومه ابتکار نام می‌برد قربانی بی‌توجهی به ارزیابی زیست محیطی و رعایت استانداردهای محیط زیست است.

دریاچه‌ای که امروز باید بخشی از اعتبار را هم برای احیای آنها کنار گذاشت در حالی که همچنان این سؤال دغدغه افکار عمومی است که مصوبه از بهارستان می‌تواند راه تخریب محیط زیست را ببندند تا در فصل بودجه نویسی به جای جبران مافات به سمت مسائل دیگر نرویم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha