سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مهم‌ترین علت تشکیل سنگ‌های کلیه را مصرف کم مایعات دانست و افزود: مصرف مایعات به میزان زیاد، چای کم رنگ و دوغ کم نمک یا بی‌نمک در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه موثر است.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مهم‌ترین علت تشکیل سنگ‌های کلیه را مصرف کم مایعات دانست و افزود: مصرف مایعات به میزان زیاد، چای کم رنگ و دوغ کم نمک یا بی‌نمک در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه موثر است.

دکتر آرش کردی، متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مصرف میوه‌جات تازه به علت دارا بودن فیبر نیز به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می‌کند.

وی عوامل ارثی، رژیم غذایی نامناسب مصرف بیش از حد موادغذایی مانند نمک، گوشت قرمز، شکلات، اسفناج، گوجه فرنگی، حبوبات و چای پررنگ، کاهش حجم ادرار به علت تعریق شدید در آب و هوای گرم و خشک را از عوامل ایجاد سنگ کلیه عنوان کرد.

کردی افزود: بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقرس و چاقی، بیماری‌های کلیه مانند کیست‌های کلیه، انسداد و عفونت‌های ادراری، مصرف برخی از داروها و سوء مصرف الکل از سایر علت‌های ایجاد سنگ کلیه است.

این متخصص داخلی و فوق تخصص نفرولوژی، باور رایج مبنی بر تاثیر مثبت مصرف مشروبات الکلی در کاهش ابتلا به سنگ کلیه را رد کرد و افزود: مصرف الکل ممکن است تاثیرات سوئی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه سنگ کلیه، ذراتی کوچک و سخت است، تصریح کرد: این سنگ‌ها منفرد یا متعدد هستند که در یک یا هر دو کلیه تشکیل شده و گاهی به داخل حالب‌ها انتقال پیدا می‌کند.

کردی اعلام کرد: معمولا مردان و زنان بالای ۳۰ سال به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند که در مردان جوان شایع‌تراست. همچنین این بیماری در کودکان شیوع ندارد و اگر کودکی دچار سنگ کلیه شد باید این موضوع، سریع پیگیری شود.

استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مهم‌ترین نشانه این بیماری را درد شدید و پیچشی به فاصله هر چند دقیقه برشمرد و توضیح داد: بیمار به طور معمول، درد یک‌طرفه و ابتدا در ناحیه پهلو و سپس در مسیر حرکتی سنگ احساس می‌کند که با تهوع، استفراغ، ادرار خونی و تعریق شدید همراه است.

وی همچنین در توصیف مواقعی که اندازه سنگ بزرگ است و تکان نمی‌خورد، گفت: در این مواقع دردی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و به طور خاموش، باعث نارسایی کلیه می‌شود. اگر سنگ کلیه علامت داشته باشد، تشخیص آن کار سختی نیست و با انجام آزمایش کامل ادرار، عکس شکم و سونوگرافی کلیه تشخیص داده می‌شود و البته در برخی از موارد، انجام سی تی اسکن، ضروری است.

این فوق تخصص نفرولوژی در اشاره به روش‌های مختلف درمانی اظهار کرد: در صورت کوچک بودن سنگ بدون عارضه انسداد وعفونت، ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد، اما در سنگ‌های بزرگ احتیاج به سنگ‌شکن است و برای درمان سنگ‌های بزرگ‌تر از روش‌های لیزر استفاده می‌شود. برای حذف سنگ‌های بزرگ‌تری که خود به خود دفع نشده و باعث ایجاد عوارض،عفونت یا درد شدید می‌شوند، انجام اقدامات درمانی لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha