مراکز خصوصی درمان اعتیاد منحل خواهند شد. خبری که اولین بار سعید صفاتیان رییس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را در رسانه‌ها مطرح کرد. صفاتیان گفته است: وزارت بهداشت در نظر دارد مراکز درمان اعتیاد را منحل کرده و پزشکان شاغل در این مراکز را در خانه‌های بهداشت بکار‌گرفته و توزیع متادون را نیز به داروخانه‌ها واگذار کند.

سلامت نیوز: مراکز خصوصی درمان اعتیاد منحل خواهند شد. خبری که اولین بار سعید صفاتیان رییس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را در رسانه‌ها مطرح کرد. صفاتیان گفته است: وزارت بهداشت در نظر دارد مراکز درمان اعتیاد را منحل کرده و پزشکان شاغل در این مراکز را در خانه‌های بهداشت بکار‌گرفته و توزیع متادون را نیز به داروخانه‌ها واگذار کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، با اینکه در چند روزه گذشته بارها این خبر از سوی مسوولین تکذیب شده است، اما همچنان نگرانی‌ها از احتمال اجرایی شدن این تصمیم ادامه دارد. در این بین سکوت وزارت بهداشت نیز به این نگرانی‌ها دامن می‌زند.
اینکه وزارت بهداشت چرا تصمیم به انحلال مراکز خصوصی درمان اعتیاد گرفته است معمایی است که پاسخش را تنها خود مسوولین این وزارتخانه میدانند اما آنچه واضح است عواقب سنگینی است که این اتفاق در پی خواهد داشت.
تعطیلی 5هزار و 300 مرکز درمان اعتیاد در کشور، بیکاری 20هزار روانشناس، مددکار و پرستار، سردرگمی بیمارانی که به این مراکز مراجعه می‌کردند، داغ شدن بازار سیاه متادون و کاهش نظارت پذیری بر توزیع و مصرف این دارو در کشور تنها بخشی از عواقب تصمیم احتمالی وزارت بهداشت مبنی بر انحلال مراکز خصوصی درمان اعتیاد خواهد بود.
موضوع دیگری که در صورت اجرایی شدن این تصمیم مشکل ساز خواهد شد، ایجاد اختلال در کار درمانی بیماران است. کارشناسان معتقدند تنها 20 درصد درمان اعتیاد به وسیله دارو صورت می‌گیرد و 80 درصد آن متکی به راون درمانی است. بنابراین یک معتاد برای درمان بیش از آنکه به متادون نیاز داشته باشد به روانشناس و مدد‌کار نیاز دارد، موضوعی که به‌نظر می‌رسد از چشم مسوولین وزارت بهداشت پنهان مانده است.
لایه‌های پنهان عواقب انحلال مراکز خصوصی درمان اعتیاد به همین‌جا ختم نمی‌شود. افرادی که به دلایل مختلف نمی‌خواهند کسی از مشکل اعتیاد آنها خبر‌دار شود هرگز حاضر نخواهند بود که برای دریافت متادون به داروخانه‌ها مراجعه کند بنابراین به دنبال راه دیگری برای تهیه این دارو خواهند بود.
یکی از مدیران مراکز درمان اعتیاد در این خصوص به خبر آنلاین گفت: ((در حال حاضر 200 بیمار در مرکز درمان اعتیاد ما در حال درمان هستند که حدود 110 نفر از آنها را افراد سرشناس و یا شاغل در دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌دهند که به علت اطمینان از مخفی ماندن هویت خود حاضر شده‌اند به این مرکز مراجعه کنند.))
وی ادامه داد:(( در صورت انحلال مراکز درمان اعتیاد شرایط تغییر خواهدکرد. زیرا این افراد به دلیل ترس از شناخته شدن حاضر نخواهند بود به خانه‌های بهداشت و داروخانه‌ها مراجعه کنند بنابرین به ناچار به سمت بازار آزاد گرایش پیدا می‌کنند که این موضوع موجب افزایش قاچاق متادون خواهد شد. ))
همه این موارد در کنار هم موجب شده تا طرح چنین مساله‌ای واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشته باشد. هرچند که گفته می‌شود این تصمیم وزارت بهداشت با مخالفت اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر مواجه و از اولویت کاری این وزارتخانه خارج شده است اما همچنان نگرانی‌ها از اجرای طرح انحلال مراکز درمان اعتیاد به قوت خود باقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha