سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 130616

منظور از خود مراقبتی، انجام اقداماتی توسط افراد جامعه برای پیشگیری از بیماری هایی که در معرض ابتلاء به آنها هستند، است.

سلامت نیوز: منظور از خود مراقبتی، انجام اقداماتی توسط افراد جامعه برای پیشگیری از بیماری هایی که در معرض ابتلاء به آنها هستند، است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فاطمه سروی، جراح و متخصص زنان، زایمان و ناباروری و فلوشیپ ناباروری، در برنامه «فراسو» گروه سلامت جسم و پیشگیری شبكه رادیویی سلامت با بیان اینکه شایع ترین علت مشکلات سلامتی در جوامع، حوادث، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و بیماری های دیگر می باشند، اما این مسئله در مورد خانم ها، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها است که سرطان سینه شایع ترین مورد می باشد.

وی با بیان اینکه در خود مراقبتی به افراد آموزش داده می شود تا معاینات شخصی مربوط به هر عضو بدن را یاد بگیرند و آگاهی یابند که برای انجام معاینات در چه فواصل زمانی به پزشک مراجعه کنند، گفت: در سرطان پستان معمولاً به افراد توصیه می شود از سن 20 سالگی، معاینات شخصی داشته باشند. خانم ها باید هر ماه بعد از اتمام خونریزی ماهیانه، در حالیکه بدن خیس می باشد، سینه خود را معاینه کنند و این باید توسط پزشک به خانم ها آموزش داده شود. همچنین خانم ها باید سالی یکبار جهت معاینه به پزشک مراجعه کنند.


سروی ادامه داد: البته کسانی که سابقه سرطان پستان، تخمدان و کولون را در خانواده خود (مادر، خاله، خواهر) دارند باید پنج سال زودتر معاینات را آغاز کنند. از سن 40 سالگی به بعد نیز پزشک باید در فواصل مشخصی برای خانم ها ماموگرافی، سونوگرافی یا MRI تجویز کند. در خود مراقبتی توسط خانم ها، لمس هرگونه توده، فرورفتگی پوستی و ترشحات خونی از سینه باید جدی گرفته شود و به پزشک مراجعه شود. بسیاری از موارد ابتلا به سرطان سینه با علت هورمونی می باشد که زمینه ژنتیکی دارد. بنابراین بهتر است پزشک در مورد کسانی که سابقه سرطان در خانواده آنها وجود دارد، آزمایش ژنتیک تجویز کند تا از نظر ژنتیکی این موضوع بررسی شود و اگر لازم بود تخمدان از بدن فرد خارج شود.


این جراح و متخصص زنان، زایمان و ناباروری و فلوشیپ ناباروری بیان كرد: سرطان در سیستم تناسلی خانم ها ممکن است در تخمدان ها، دهانه رحم، لوله های فالوپ و رحم ظاهر شود. در مورد هرکدام از آنها کارهای غربالگری وجود دارد. بهترین قسمت سیستم تناسلی خانم ها که می توان در مورد آن غربالگری انجام داد، قسمت دهانه رحم می باشد که با تست پاپ اسمیر صورت می گیرد. البته انجام تست پاپ اسمیر به معنای بررسی کامل سرطان در سیستم تناسلی نمی باشد. در مورد تخمدان و رحم، متاسفانه روش غربالگری خاصی وجود ندارد. در مورد تخمدان ها بهتر است بعد از سن 40 سالگی و هر شش ماه یکبار، معاینه لگن توسط پزشک صورت گیرد. آزمایش خون CA125 نیز در مورد کسانی که ریسک بالایی در مورد سرطان تخمدان ها در خانواده دارند، در هر شش ماه انجام شود.


وی در ادامه تصریح كرد: متاسفانه سرطان تخمدان، بدخیم ترین سرطان در مورد خانم ها می باشد و یک دوره انتشار خیلی کوتاه دارد و با وجود معاینات گفته شده نمی توان غربالگری کاملی در مورد آن انجام داد. معمولاً علائم بالینی سرطان تخمدان در مرحله خیلی پیشرفته سرطان ظاهر می شود. درد و ورم شکم، اختلالات گوارشی و درد لگن از این علائم می باشند. خطر ابتلا به سرطان رحم در سنین 45 تا 50 سالگی و 65 تا 70 سالگی خیلی بیشتر می باشد. مهم است اگر خانم ها در سنین 45 تا 55 سالگی خونریزی های نامنظم دارند، نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند و آن را مرتبط با مسائل یائسگی ندانند.


این جراح و متخصص زنان در پایان گفت: اصل اساسی در خود مراقبتی، غربالگری می باشد. غربالگری جهت ایجاد آرامش در خانم ها می باشد. اما متاسفانه بیشتر روش ها در غربالگری باعث استرس در آنها می شود. خانم ها باید توجه داشته باشند اگر تست غربالگری در مورد آنها مثبت بود، نگران نباشند؛ چون تا اقدامات تشخیصی قطعی راه طولانی وجود دارد و در بیشتر موارد نتایج نهایی بر خلاف تشخیص در غربالگری می باشد و این باعث اختلال در زندگی آنها نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha