سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 130620

فشار خون قاتل خاموش است. یعنی اینکه افراد مدتها فشار خون بالای 120 بر روی 80 میلی لیتر جیوه دارند، ولی از آن آگاهی ندارند. برای جلوگیری از پرفشاری خون، بهتر است در وهله اول، افراد رژیم غذایی سالم داشته باشند. نمک را از سر سفره ها حذف کنند، مصرف روغن ها،غذاهای کنسروی و آماده را کاهش دهند، لبنیات کم چرب مصرف کنند، هر چه می توانند از میوه و سبزی مصرف کنند و وزن خود را کاهش دهند.

سلامت نیوز:  فشار خون قاتل خاموش است. یعنی اینکه افراد مدتها فشار خون بالای 120 بر روی 80 میلی لیتر جیوه دارند، ولی از آن آگاهی ندارند. برای جلوگیری از پرفشاری خون، بهتر است در وهله اول، افراد رژیم غذایی سالم داشته باشند. نمک را از سر سفره ها حذف کنند، مصرف روغن ها،غذاهای کنسروی و آماده را کاهش دهند، لبنیات کم چرب مصرف کنند، هر چه می توانند از میوه و سبزی مصرف کنند و وزن خود را کاهش دهند.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر نیاز محمدزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در برنامه «فراسو»رادیو سلامت با بیان اینکه عملی ترین رفتار در کاهش مصرف غذاهای آماده این است که افراد الگوی زندگی خود را از خوردن غذا در خارج از خانه با درون خانه تغییر دهند وكار در بیرون خانه غذا می خورند، حداقل انتخاب های درستی داشته باشند، گفت: غذا را باید در حجم کم و دفعات بیشتری مصرف کرد. اگر غذا به صورت حجم زیاد وارد معده شود، تولید هورمون انسولین در بدن افزایش پیدا می کند، به دستگاه گوارش فشار وارد می شود و باعث افزایش فشار خون می شود.


وی ادامه داد: همچنین افراد مبتلا به پرفشاری خون، برای ضدعفونی کردن دهان، از دهان شویه به جای نمک استفاده کنند. چون سدیم از طریق دهان نیز جذب می‌شود. خانم های باردار که افت فشار خون دارند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند تا علت آن مشخص شود. این افراد برای جبران افت فشار خون به هیچ عنوان به مصرف غذاهای پرنمک نپردازند که می تواند زمینه مسمومیت دوران بارداری را فراهم کند.


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد حذف نمک از سفره ها گفت: مردم فکر می کنند نمک همان چیزی است که می بینند و به غذا اضافه می شود. اما برخلاف این تصور، تمام غذاهای حیوانی و حتی میوه ها و سبزیجات هم مقداری سدیم در خود دارند. بنابراین نگران کمبود سدیم در بدن خود نشوند. حداقل مقدار نیاز سدیم، 200 میلی گرم در روز می باشد.


وی تاکید کرد: نمک رژیمی حاوی پتاسیم، ماده مضر نمک سنتی را ندارد و برای قلب و فشار خون خوب می باشد. از نظر ظاهر و طعم هم کاملاً شبیه نمک سنتی می باشد. اگر افراد مشکل کلیوی ندارند می توانند از نمک رژیمی استفاده کنند که توصیه می شود حتماً آن را از داروخانه ها تهیه کنند و در حداقل ممکن مصرف نمایند. نمک رژیمی برای کسانی که دفع پروتئین دارند اما مشکل کلیوی ندارد نیز توصیه نمی شود. این افراد بهتر است برای کاهش دفع پروتئین، مصرف سدیم خود را کاهش دهند.


محمدزاده در پایان با بیان اینکه مشکی در کشور ما وجود دارد و آن این است که مردم فکر می کنند با غذا نمی توانند مواد لازم برای بدن را فراهم کنند و به همین جهت به مصرف مکمل ها خیلی علاقه نشان می دهند و این مشکل زیادی برای بدن ایجاد می کند، گفت: مواد غذایی از گروه های مختلف غذایی می توانند مکمل خوبی برای هم باشند. برای مثال سالها بیماران قلبی و عروقی از ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم استفاده می کردند و در سالهای اولیه نتایج خوبی هم داشت. ولی سالهای بعد مشخص شد که مصرف ویتامین E به تنهایی منجر به مرگ های ناگهانی زیادی در کسانی که زمینه بیماری های قلبی و عروقی را داشتند، شد. در حال حاضر توصیه می شود ویتامین E همراه با ویتامین C مصرف شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهاركرد: همچنین کسی که داروی وارفارین مصرف می‌کند به هیچ وجه نباید ویتامین E مصرف کند. چون ویتامین E اثر وارفارین را به شدت افزایش می‌دهد و ممکن است باعث خونریزی شود. بعضی از داروها نیز احتمالاً بعضی کمبودها را در بدن بوجود می‌آورند. مثلاً مصرف درازمدت داروهای استاتین (کاهنده های چربی)، باعث ضعف، بی حالی و عدم شادابی گذشته می شود. پیشنهاد می شود تحت نظر پزشک، همراه با مصرف داروهای استاتین، کوآنزیم Q10 استفاده شود تا عوارض آن کاهش یابد. مصرف مکمل به هیچ وجه نمی تواند جایگزین غذای سالم باشد. در مورد مصرف هر مکمل، باید این موضوع بررسی شود که با توجه به وضعیت فرد، یا آن مکمل مصرف نشود یا در صورت نیاز همراه با مکمل دیگری مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha