رییس سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض ناشی از تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی هشدار داد و تاکید کرد که تزریق بوتاکس توسط آرایشگرها مجاز نیست.

سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض ناشی از تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی هشدار داد و تاکید کرد که تزریق بوتاکس توسط آرایشگرها مجاز نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت ضمن تاکید بر آنکه تزریق بوتاکس در خارج از مراکز پزشکی مجاز نیست، افزود: اما در حال حاضر این کار در برخی از آرایشگاه‌ها و ... انجام می‌شود. شاید یکی از دلایل آن هزینه بالای تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص باشد.

وی افزود: در آرایشگاه‌ها به علت استفاده از مواد غیرمجاز توسط افرادی که آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند در حال انجام است و نتایج آن شکایت‌هایی است که توسط افراد آسیب دیده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی کشور، و قوه قضائیه وجود دارد و این واقعیتی است که در کشور مشاهده می‌شود.

دیناروند ادامه داد: همچنین تبلیغاتی که در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی، پیامک و پست‌های الکترونیک صورت می‌گیرد، غیرمجاز است؛ اما متاسفانه انجام می‌شود و مشتری‌های آن‌ها نیر به صورت معرفی افراد به یکدیگر در حال افزایش هستند. بر همین اساس است که نتایج و آسیب‌های ناشی از آن هم افزایش یافته است. حساسیت موضعی، تغییر حالت عضلات صورت، افتادگی پلک و ابرو و حتی شوک، از عوارض استفاده از بوتاکس است.

وی گفت: تزریق بوتاکس توسط افراد غیرپزشک و غیرمتخص مجاز نیست، ولی متاسفانه بسیاری از افراد غیرپزشک در مراکزی که تحت عنوان سالن‌های زیبایی اداره می‌شوند، اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند که درست نیست. زیرا این قبیل مراکز به دلیل ارزان بودن از عمدتا داروهای غیراستاندارد و غیرمجاز استفاده می‌کنند که در مواردی با مخاطراتی از قبیل حساسیت و آلرژی‌های شدید همراه است.

دیناروند ادامه داد: بوتاکس یک داروی تزریقی است و باید تنها توسط پزشکان و متخصصان آموزش دیده در مراکز پزشکی مجاز نظیر مطب، کلینیک و بیمارستان استفاده شود. بنابراین تزریق داروی بوتاکس باید از سوی متخصصان پوست انجام شود و تزریق این دارو توسط آرایشگران غیرمجاز است.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، تصریح کرد: سم بوتولونیوم ماده‌ای است که برای رفع چین و چروک صورت استفاده می‌شود. بوتاکس با تاثیر روی عضله محل تزریق، باعث کاهش فعالیت یا از بین رفتن فعالیت الیاف عضلانی شده و در نتیجه سبب رفع چین و چروک‌های ناشی از انقباض‌های عضلانی در صورت می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو در پایان اظهارکرد: متاسفانه بسیاری از بوتاکس‌های موجود در بازار، از طریق غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود که استفاده از آنها عوارض جدی برای پوست صورت دارد. از این رو اگر تزریق بوتاکس توسط افراد متخصص انجام شود مطمئنا فرآورده آن مجاز خواهد بود؛ اما برخی از آن‌ها از طریق شبکه‌های قاچاق وارد می‌شود که آن فرآورده‌ها دارای مشکل است و نباید استفاده شود. سازمان غذا و دارو بر روند توزیع بوتاکس نظارت و بازرسی می‌کند و در جایی که قاچاق صورت گیرد حتما برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha