دبیر انجمن آسیب شناسی ایران گفت: با مثبت شدن آزمایش نمی‌توان بلافاصله انگ اعتیاد به فرد زد، زیرا عوامل متعددی از جمله مصرف برخی داروها مانند آسپرین كدئین و استامینوفن كدئین می‌تواند باعث نتیجه مثبت كاذب در آزمایش شود.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدرضا جلالی ندوشن كه به مناسبت برپایی «دهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران» كه اول تا سوم آبان ماه امسال در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: هرچند می‌توان با آزمایش‌های پیشرفته و تخصصی كدئین را از سایر مواد مخدر افتراق داد اما توصیه می‌شود چند روز پیش از آزمایش قبل ازدواج و حتی آزمایش‌های استخدامی كه به منظور سلامت فرد از نظر ابتلا به اعتیاد از افراد دریافت می‌شود از خوردن داروهای مسكن از جمله آسپرین كدئین و آستامینوفن كدئین خودداری شود.

وی ادامه داد: برای كسب اطمینان از سلامت زوج‌ها انجام آزمایش‌های غربالگری سیفلیس (VDRL)، تالاسمی و اعتیاد، قبل از ازدواج در ایران ضروری و الزامی است.

دكتر جلالی تصریح كرد: منظور از آزمایش های غربالگری این است كه این آزمایش‌ها با اطمینان قریب به یقین می‌توانند بیماری را تشخیص دهند، ولی در مواردی هم ممكن است با وجود سالم بودن فرد پاسخ به صورت كاذب مثبت باشد.

وی با اشاره به این كه در چنین مواقعی از آزمایش‌های تكمیلی تخصی‌تر كه به طور طبیعی هزینه بالاتری نیز دارند، استفاده می شود، یادآور شد: بیماریهای مقاربتی را كه در زمان تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. می‌توان پیش از ازدواج و یا قبل از بارداری به وسیله معاینات و آزمایش‌های اختصاصی تشخیص داد.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران ادامه داد: سوزاك، سیفلیس، كلامیدیا، ایدز و زگیل تناسلی از شایعترین این بیماریهاست كه با تشخیص این گونه بیماریها می‌توان از ابتلا فرد دیگر (همسر) و در برخی موارد از ابتلای جنین داخل رحم پیشگیری كرد.

وی اظهار داشت: در صورت آنكه زن و مرد به صورت پنهان به تالاسمی دچار باشند، حتی بدون اینكه خود علامتی داشته یا از آن مطلع باشند، خطر جدی برای ابتلای فرزندانشان وجود دارد كه با آزمایش ساده خون و با راهنمایی پزشكان می توان از بروز آن برای فرزندان جلوگیری كرد.

وی در پایان از برپایی دهمین همایش سالانه آسیب شناسی ایران كه از سوی انجمن آسیب شناسی ایران برگزار می‌شود، خبر داد و گفت: در این كنگره پیشرفت‌ها و تازه‌های تشخیصی در پاتولوژی، روش‌های تشخیصی مولكولی و تازه‌های ژنتیك و مشكلات شایع و تشخیص‌های دشوار در پاتولوژی ارایه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha