پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند كه فضولات باكتری‌ها می‌توانند وزن بدن انسان را تنظیم كنند.

به گزارش سلامت نیوز، ‌مطالعات اخیر نشان می‌دهد؛ یك مولكول منفرد در دیواره روده كه با فضولات باكتری‌های روده‌ای فعال می‌شود، نقش مهمی در تعیین چاقی یا لاغری میزبان ایفا می‌كند.

مطالعه روی جانوران آزمایشگاهی نشان داده كه این مولكول زمانی كه فعال می‌شود، حركت غذا را از داخل مجرای روده آرام و كند می‌كند كه در نتیجه آن بدن حیوان مواد مغذی بیشتری را جذب كرده و در نهایت وزن بیشتری بدست می‌آورد. بدون وجود این سیگنال، حیوانات وزن كمتری پیدا می‌كنند.

در این پژوهش كه روی موشهای آزمایشگاهی انجام شده معلوم شد كه میزبان می‌تواند از پس مانده‌های باكتریایی نه تنها به عنوان منبع مواد مغذی بلكه درعین حال به عنوان سیگنالهای شیمیایی كه عملكردهای بدن را تنظیم می‌كنند، استفاده نماید.

محققان می‌گویند؛ این واكنش همچنین نشان دهنده یك روش بالقوه برای كنترل وزن است.

پژوهشگران دانشگاه تگزاس با توجه به نتایج این بررسی‌ها تاكید كردند: بدیهی است كه متوقف كردن عملكرد این مولكول گیرنده در روده می‌تواند روشی برای مبارزه با انواع خاصی از چاقی باشد كه این كار از طریق جلوگیری از جذب انرژی از روده صورت می‌گیرد.

نتایج مطالعات اخیر در نشریه پیشرفتهای آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است. انسانها هم مانند حیوانات انبوهی از باكتری‌های مفید و متنوع دارند كه در روده‌هایشان زندگی می‌كنند و به گفته محققان این یافته‌ها در مورد انسان‌هم صادق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha