رئیس انجمن ندای معلولان درباره وضعیت حمایت از معلولان ذهنی گفت: به اعتقاد من عملکرد بهزیستی در قبال معلولان ذهنی بسیار ضعیف است و حداقل‌ها هم برای این گروه تامین نمی‌شود.

سلامت نیوز: رئیس انجمن ندای معلولان درباره وضعیت حمایت از معلولان ذهنی گفت: به اعتقاد من عملکرد بهزیستی در قبال معلولان ذهنی بسیار ضعیف است و حداقل‌ها هم برای این گروه تامین نمی‌شود.

محمود کاری در گفت‌وگو با ایلنا گفت: نهادهای حمایتی باید به حدی از معلولان ذهنی حمایت کنند که برای ادامه زندگی آنها مکفی باشد، در حالی که نیازهای متعدد این معلولان با پرداخت ماهیانه 48 هزار تومان از سوی سازمان بهزیستی قابل تامین نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر به خانواده‌هایی که معلولان ذهنی را در خانه نگهداری می‌کنند، 48 هزار تومان در ماه می‌دهند این در حالی است که اگر همین فرد معلول به مراکز نگهداری سپرده شود، ممکن است سازمان بهزیستی 400 هزار تومان بابت وی به مرکز مربوطه کمک کند.

عدم پرداخت نصف حداقل حقوق مصوب وزارت کار به معلولان

کاری با اشاره به برنامه چهارم توسعه تصریح کرد: در این برنامه بنا بود؛ نصف حداقل حقوق مصوب وزارت کار به معلولان شدیدی که در خانه نگهداری می‌شوند و نیاز به حمایت دارند، پرداخت شود و متولی این امر سازمان بهزیستی به نمایندگی از طرف دولت بود که متاسفانه تا به امروز این کار صورت نگرفته است.

وی با اشاره به طرحی که براساس آن قرار بود به خانواده‌های دارای معلول ماهیانه 100 هزار تومان بابت نگهداری پرداخت شود، افزود: با توجه به هزینه‌های سنگین نگهداری از معلولان این طرح در صورت اجرا نیز قابل توجه نیست.

رئیس انجمن ندای معلولین خاطرنشان کرد: متاسفانه معلولان شدید و چند معلولیتی آن طور که باید حمایت نمی‌شوند و خانواده‌های آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند.

محرومیت معلولان آموزش‌پذیر از تحصیل

کاری با اشاره به نیاز آموزشی کودکان معلول ذهنی گفت: معلولان ذهنی آموزش‌پذیر باید امکان ورود به سیستم آموزشی را داشته و تا حد توان به تحصیل بپردازند که متاسفانه مدارس ویژه این کودکان بسیار کم و حمایت‌هایی که آموزش و پرورش استثنایی باید انجام دهد نیز بسیار محدود است، بطوریکه در مواردی این معلولان از حداقل حقوق اجتماعی خود که تحصیل کردن است، باز می‌مانند.

وی مسئله اشتغال معلولان ذهنی آموزش پذیر را از دیگر معضلات این گروه از معلولان خواند و تاکید کرد: این افراد توانایی انجام برخی کارها را دارند و اگر آموزش‌های لازم را ببینند، می‌توانند به کار مشغول شوند هر چند به تازگی سازمان فنی و حرفه‌ای در حال فراهم کردن ساز و کاری است که در صورت اجرا افراد دچار معلولیت ذهنی آموزش‌پذیر از آموزش فنی و حرفه‌ای خاص برخوردار شوند.

عدم رعایت استانداردها در مراکز نگهداری از معلولان ذهنی

رئیس انجمن ندای معلولان درباره مشکلات مراکز نگهداری از معلولان ذهنی تصریح کرد: آنچه مسلم است در مراکز نگهداری از معلولان ذهنی استانداردها رعایت نمی‌شود. مثلا ممکن است در یک مرکز هر 15 کودک معلول یک پرستار داشته باشد که این وضع اصلا مناسب مراقبت از معلولان نیست. و ممکن است یکی از دلایل این موضوع کمبود منابع مالی باشد.

وی با بیان اینکه مراکز نگهداری از معلولان ذهنی ما در سطح استانداردهای جهانی نیستند، ادامه داد: کمکی که دولت به این مراکز می‌کند، برای ما مشخص نیست و این مراکز ناچارند بخشی از هزینه خود را از طریق خانواده مددجویان تامین کنند، هر چند که در نهایت باز هم استانداردها رعایت نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha