چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 130683

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی به بررسی عواملی که موجب از دست رفتن صافی صدا می‌شود و هم‌چنین افرادی که کاندید جراحی تغییر صدا هستند پرداخت.

سلامت نیوز: رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی به بررسی عواملی که موجب از دست رفتن صافی صدا می‌شود و هم‌چنین افرادی که کاندید جراحی تغییر صدا هستند پرداخت.

دکتر محسن نراقی در گفت‌و‌گو با آنا گفت: به طور کلی یکسری اختلالات صدا وجود دارد که این مساله ممکن است در افراد مختلف به دلایل متفاوتی بروز پیدا کند. هر ضایعه‌ای که در تارهای صوتی ایجاد شود باعث می‌شود که تارهای صوتی نتوانند بر روی هم جفت شوند و در صدا مشکل ایجاد می‌کنند به عنوان مثال افرادی مانند معلم‌ها که خیلی زیاد و با صدای بلند صحبت می‌کنند تارهای صوتی‌شان دچار ضایعه می‌شوند و در نهایت صدای فرد خشن می‌شود و صافی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: در بسیاری از موارد این ضایعات خوش‌خیم هستند و به صورت نزول حنجره یعنی برجستگی‌های خیلی ریزی که روی طناب‌های صوتی ایجاد می‌شود بروز می‌یابد و منجر به ایجاد اشکال در صدا می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مشکل صدا در افراد سیگاری باید جدی گرفته شود گفت: خشن شدن و از بین رفتن صافی صدا در افراد سیگاری ممکن است علامت سرطان حنجره باشد. به طور کلی عوامل متعددی در ایجاد مشکل صدا تاثیر دارند که برخی مسائل خوش خیم و یا التهاب تارهای صوتی است و در برخی موارد به خصوص در افراد سیگاری، سرطان و مسائل بدخیم عامل بروز این مشکل است.

وی با بیان اینکه برای تشخیص عامل بروز این بیماری باید عوامل تاثیر‌گذار ریشه یابی شوند گفت: یکی از کارهای مهمی که در تشخیص باید انجام شود معاینه بیماری تنفسی و حنجره به کمک آندوسکوپ است که بدین وسیله تارهای صوتی را دقیق بررسی می‌کنیم و برای هر ضایعه‌ای که تشخیص داده شود درمان‌های لازم ارائه می‌شود.

نراقی درباره درمان تغییر صدا که به علت التهاب ایجاد شده است گفت: به این افراد توصیه می‌شود که به حنجره خود استراحت دهند یعنی فرد صحبت کردن خود را به حداقل برساند و اگر سیگار استعمال می‌کند و یا در معرض دود سیگار قرار دارد حتما از این مسائل اجتناب کند.

وی افزود: اما اگر در فردی صافی صدا به دلیل ریفلاکس (بازگشت اسید معده به حلق) از بین رود در این صورت باید به این دسته از بیماران داروهای کنترل شونده تجویز شود زیرا ریفلاکس اثر التهابی و تحریکی در حنجره ایجاد می‌کند به همین دلیل به افرادی که حنجره آنها متورم شده است توصیه می‌شود شب‌ها غذاهای ترش یا ادویجات را مصرف نکنند و بین وعده شام تا خوابیدن فاصله زمانی ایجاد کنند.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی با توجه به افرادی که به ضایعات مهم‌تری مبتلا شده‌اند گفت: در افرادی که به پولیپ یا تومور حنجره مبتلا شده باشند توصیه می‌شود جراحی انجام دهند که امروزه با پیشرفت‌هایی که در جراحی‌های آندوسکوپیک حنجره انجام شده بسیاری از جراحی‌هایی که به صورت باز انجام می‌شد به جراحی آندوسکوپیک حنجره با استفاده از لیزر تبدیل شده است.

نراقی با بیان اینکه یکی از عواملی که موجب تغییر صدا در افراد می‌شود جراحی تیروئید است گفت: چون عصب حنجره از نزدیک تیروئید عبور می‌کند در جراحی تیروئید آسیب می‌بیند و تار صوتی فرد دچار فلجی می‌شود که اگر این مشکل بیش از 6 ماه به طول بینجامد فرد باید مورد جراحی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha