چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

بر اساس پیمان نامه حقوق کودک ، کودکان زیر 18 سال که در خیابان کار و زندگی میکنند کودکان کار محسوب میشوند . در کشور ما هم این کودکان وجود دارند همه ما آنها را سر چهار راه ها یا در ایستگاه های اتوبوس و شهر دیده ایم اما وضعیت ساماندهی و زندگی این کودکان چگونه است ؟

سلامت نیوز: بر اساس پیمان نامه حقوق کودک ، کودکان زیر 18 سال که در خیابان کار و زندگی میکنند کودکان کار محسوب میشوند . در کشور ما هم این کودکان وجود دارند همه ما آنها را سر چهار راه ها یا در ایستگاه های اتوبوس و شهر دیده ایم اما وضعیت ساماندهی و زندگی این کودکان چگونه است ؟


محمد علی الستی ، جامعه شناس در گفتگو با ایسکا نیوز در این باره گفت :باند های تبهکاری طعمه های خود را از کودکان خیابانی میگیرند . الستی افزود :باید کودکان کار رابرای جامعه تعریف کنیم این کودکان در میان ما هستند اما چشمانمان آنها را نمیبیند . طبق پیمان نامه حقوق کودکان ، کودکان زیر 18 سال که در خیابان کار و زندگی میکنند ، بی سرپرست هستند و یا امکان بازگشت به خانواده را ندارند . کودکان خیابانی و یا کودکان کار محسوب میشوند .
وی خاطر نشان کرد : قدم اول در این است که به فکر خانواده دار کردن این کودکان باشیم برای اجرای این مهم باید : فرهنگ سازی در مرحله اول اتفاق بیافتد رسانه ها اقدام کنند وفرهنگ فرزندخاندگی و سرپرستی کودکان را رواج دهند . در مرحله دوم باید بودجه لازم در اختیار مراکز مربوطه برای تجهیز مراکز و جمع آوری کودکان از سطح شهر قرار بگیرد.
الستی اشاره کرد : ما برای اجرای طرح های کلان نیازمند داشتن آمار دقیق از این کودکان هستیم آنها باید مورد سرشماری قرار بگیرند تا به این وسیله هزینه های مربوط به آنها برآورد شود .
وی در ادامه عنوان کرد : ما برای کاهش کودکان خیابانی ، باید از خیابانی شدن کودکان جلوگیری کنیم چون این کودکان در خیابان منبع سوء استفاده بزرگسالان خاطی هستند تبهکاران این کودکان را طعمه های خود میکنند برای رسیدن به اهداف پلید خود و در این روند امکان آلوده شدن و جذب شدن این کودکان به جریان های بزهکاری به وجود خواهد آمد.
این جامعه شناس افزود : اگر به معضل کودکان کار در جامعه پرداخته نشود هم اقتصاد جامعه آسیب جدی خواهد دید و هم زمینه ای برای توسعه و رشد آسیب های اجتماعی شهر فراهم خواهد شد .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha