از صبح تا شب کار می‌کنید و هر بار هم که خانواده‌تان در این زمینه از شما گلایه می‌کنند، با کلی آب و تاب می‌گویید که برای آنها کار می‌کنید تا در زندگی آرامش داشته باشند و کمبودی حس نکنند؟ اما شما سخت در اشتباهید چراکه برای رسیدن به آرامش و لذت بردن از زندگی باید به اندازه کار کرد، افراط و تفریط در هیچ چیزی، حتی کار کردن خوب نیست.

سلامت نیوز:از صبح تا شب کار می‌کنید و هر بار هم که خانواده‌تان در این زمینه از شما گلایه می‌کنند، با کلی آب و تاب می‌گویید که برای آنها کار می‌کنید تا در زندگی آرامش داشته باشند و کمبودی حس نکنند؟ اما شما سخت در اشتباهید چراکه برای رسیدن به آرامش و لذت بردن از زندگی باید به اندازه کار کرد، افراط و تفریط در هیچ چیزی، حتی کار کردن خوب نیست.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر گودرز عکاشه، روان‌پزشک و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در هفته نامه زندگی مثبت نوشت: چقدر اهل کار کردن هستید؟ از اول صبح تا آخر شب کار می‌کنید و زحمت می‌کشید یا اینکه برعکس از صبح تا سر ظهر می‌خوابید و بعد نرم‌نرمک از رختخواب دل می‌کنید و تمام روز را بی‌هدف و بی‌برنامه با دوستانتان می‌گذرانید یا پای اینترنت می‌نشینید و وبگردی می‌کنید؟ شاید هم حضور در شبکه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهید؟ اگر پاسختان به هر کدام از پرسش‌های ذکرشده مثبت است حتما ادامه مطلب را بخوانید چراکه شما باید تغییر اساسی در سبک زندگی خودتان ایجاد کنید!


بیکارها به بهشت نمی‌روند!

قبل از هر چیز اجازه دهید، مفهوم کار را روشن کنیم. در این مطلب منظور از کار، شغل شماست، حال خانه‌داری باشد یا کار خدماتی یا کار دفتری و...فرقی نمی‌کند. کار در واقع جوهره انسان است و در ساختن شخصیت هر فردی نقش بسیار مهمی دارد و اگر در زندگی‌تان دنبال آرامش می‌گردید باید بدانید چقدر و چگونه کار کنید. هیچ کسی در اینکه کار کردن لازمه و از ضروریات زندگی هر فردی است و انسان برای تامین نیازهای مادی خود باید کار کند، شکی ندارد اما حسن کار کردن فقط کسب درآمد و گذراندن چرخ زندگی و داشتن یک زندگی آرام و امن مادی نیست بلکه کار کردن از نظر روانی نیز می‌تواند برای انسان مفید باشد و باعث آرامش روانی او شود. کسانی که اهل کار کردن نیستید خیلی زود دچار خمودگی و رخوت و گاه بی‌انگیزگی می‌شوند، بنابراین اینکه شما هر روز بتوانید بدون هیچ مسئولیت و کاری، تا هر زمان که دلتان خواست آرام روی تختخوابتان چرت بزنید، به هیچ عنوان تضمین‌کننده آرامش روانی شما نخواهد بود.


کار زیاد شما را فرسوده می‌کند

از صبح تا شب کار می‌کنید و هر بار هم که خانواده‌تان در این زمینه از شما گلایه می‌کنند، با کلی آب و تاب می‌گویید که برای آنها کار می‌کنید تا در زندگی آرامش داشته باشند و کمبودی حس نکنند؟ اما شما سخت در اشتباهید چراکه برای رسیدن به آرامش و لذت بردن از زندگی باید به اندازه کار کرد، افراط و تفریط در هیچ چیزی، حتی کار کردن خوب نیست. کار کردن به ویژه کار بیش از حد، فرد را به مرور زمان فرسوده می‌کند. فرسودگی شغلی کارکنان، امروزه یکی از دغدغه‌های مسئولان در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و معتبر است چراکه این فرسودگی روی زندگی و وضعیت روانی و جسمی کارکنان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود بازده کاری آنها پایین بیاید. بنابراین حتی اگر به سلامت روانی و جسمی خودتان اهمیت نمی‌دهید و تنها دنبال ارتقا و پیشرفت شغلی هستید باز هم نباید بیش از حد کار کنید چراکه فرسودگی شغلی به مرور زمان باعث خستگی و کاهش بازده کاری شما خواهد شد. یک فرد پرانرژی و باانگیزه که در زندگی احساس آرامش و رضایت دارد به‌طور حتم بهتر از فردی خسته و کسل کار می‌کند. این روزها برخی از شرکت‌ها و موسسه‌ها دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از ایجاد فرسودگی شغلی در کارمندانشان هستند و در این راه از روش‌های مختلفی مانند برگزاری برنامه‌های تفریحی و ورزشی، ایجاد فضا و دکور نشاط‌بخش و... استفاده می‌کنند اما احتمالا همه ما اینقدر خوش‌شانس نیستیم که در چنین محیط‌هایی کار کنیم بنابراین باید خودمان فکری کنیم و با ایجاد تغییراتی در محیط و برنامه‌ریزی مناسب مانع از فرسودگی شغلی شویم. ساده‌ترین راه این است که در حد توان و امکانات، محل کارتان را براساس سلیقه‌تان تغییر دهید. به‌طور مثال یک گلدان کوچک روی میز کارتان بگذارید. باور کنید یک میز کار مرتب می‌تواند به آرامش شما کمک کند و چیدمان خوب در محیط کارتان بسیار مهم است.


اعتیاد به کار، طعم خوش زندگی را می‌گیرد

اعتیاد انواع مختلفی دارد و تنها به اعتیاد به مواد مخدر ختم نمی‌شود. اعتیاد حتی می‌تواند به کار باشد. افرادی که همه زندگی‌شان به کار کردن خلاصه می‌شود حتی اگر از کار خود لذت ببرند باز هم خودشان را از سایر لذت‌های زندگی محروم می‌کنند. اطرافیان و خانواده این افراد هم دچار فرسایش و نارضایتی می‌شوند و همین امر آرامش را از زندگی همه افراد خانواده سلب می‌کند. خانواده‌ای که نتوانند گاهی یک وعده غذا را دور یک سفره با هم بخورند، یک روز تعطیل از یک سرگرمی مشترک لذت ببرند یا ساعاتی را با هم صحبت کنند و شاد باشند و در یک کلام به جای اینکه با هم زندگی کنند فقط همخانه باشند، چگونه می‌توانند از زندگی لذت ببرند و آرامش داشته باشند؟ بنابراین حتی اگر مجبور هستید برای تامین مخارج زندگی زیاد کار کنید، حتما لحظاتی را برای آرامش و شادی در کنار خانواده اختصاص دهید، حتی اگر این زمان به یک وعده غذا دور یک سفره همراه با گپ و گفتی شاد و صمیمانه ختم شود. اگر یک روز یا نصف روز تعطیلی دارید به جای اینکه جلوی تلویزیون کانال‌ها را عوض کنید همراه خانواده‌تان به نزدیک‌ترین پارک محله بروید و از همین ساعت‌های محدودتان لذت ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha