چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 130695

معاون امور عمرانی استانداری گیلان گفت: شیرابه زباله‌ها به سمت تالاب انزلی می‌رود و اگر این روند ادامه یابد وضعیت تالاب انزلی نگران کننده تر از امروز خواهد شد.

سلامت نیوز: معاون امور عمرانی استانداری گیلان گفت: شیرابه زباله‌ها به سمت تالاب انزلی می‌رود و اگر این روند ادامه یابد وضعیت تالاب انزلی نگران کننده تر از امروز خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حجت شعبانپور در جلسه مدیریت پسماند گیلان که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه با استقرار زباله سوزها، در نهایت مشکل پسماند گیلان حل می‌شود اما اقداماتی نظیر اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله‌های خانگی توسط شهروندان باید جدی تر گرفته شود تا حجم زباله گیلان کاهش یابد.

وی اضافه کرد: باید در کنار ارائه خدمات و تشویق شهروندانی که زباله‌هایشان را از مبدا تفکیک می‌کنند، جلوی شهروندان متخلف در بحث پسماندها را بگیریم. یکی از این تنبیه‌ها می‌تواند این باشد که زباله‌های تفکیک نشده اصلا جمع آوری نشود.

شعبانپور، وضعیت جمع‌آوری پسماند را در گیلان نگران کننده عنوان کرد و گفت: باید هر طور که شده 4 دستگاه زباله سوز را در یک پروسه 4 ساله خریداری کنیم و استاندار گیلان به جد برای اجرای این کار پیگیر هستند.

معاون امور عمرانی استانداری گیلان گفت: در جلسه مدیریت پسماند، نهایی شد که آموزش دستگاه‌های اجرایی باید در همه نقاط گیلان انجام شود و در بحث آموزش استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی بسیار راهگشاست.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام شود نظارت بر تصویب بودجه در شورای شهر رشت است زیرا یک ریال هم برای مدیریت پسماند رشت اعتبار نگذاشته‌اند، این در حالیست که در این شهرستان روزانه 600 تن زباله تولید می‌شود.

شعبانپور از تهیه یک فیلم 500 دقیقه‌ای از وضعیت بد پسماند گیلان توسط صداوسیمای استان خبر داد و گفت: 5 دقیقه از این فیلم برای مجلس شورای اسلامی، 15 دقیقه برای دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و 10 دقیقه برای دولت نمایش داده خواهد شد.

وی افزود: روزانه 2000 تن زباله در گیلان، تولید و به بدترین وضع دفن می‌شود.

جمشید رسایی، رییس جهاد دانشگاهی گیلان نیز در این جلسه گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و آموزش در تحقق اهداف پیشگیری حرف اول را می‌زند. به منظور حل مشکلات پسماند گیلان که از دغدغه‌های مسئولین استان است، جهاددانشگاهی گیلان آموزش‌های مختلفی را در استان آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: این نهاد با تمام ظرفیت آماده ارائه خدمات آموزشی در شهرستانهای مختلف گیلان است و فرمانداران حاضر در جلسه می‌توانند از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی گیلان در جهت کاهش حجم زباله‌هایشان با اجرای موفق‌تر طرح تفکیک زباله از مبدا استفاده کنند.

رسایی افزود: با تاکیدات استاندار و معاون امور عمرانی استانداری گیلان برای آموزش هم استانی‌هایمان ورود کرده‌ایم. شعار ما این است که پیشگیری بهتر از درمان است و آموزش در تحقق اهداف پیشگیری حرف اول را می‌زند.

رییس جهاددانشگاهی گیلان ادامه داد: در آخرین جلسه مدیریت پسماند گیلان مقرر شد تا کمیته‌ای متشکل از استانداری، جهاددانشگاهی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و آموزش و پرورش تشکیل شود تا آموزش به شهروندان مرحله به مرحله پیش رود.

وی افزود: سخنرانی در 200 مدرسه برای دانش‌آموران استان در جهت آگاهی بخشی از مزایای اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء از جمله برنامه‌های این کمیته است که توسط جهاددانشگاهی گیلان و با استفاده از متخصصین این نهاد انجام خواهد شد. مقرر شده است جهاددانشگاهی گیلان حوزه شهری را در استان برای اجرای این طرح پوشش دهد و برای پوشش طرح فوق در روستاها از همکاری سازمان‌های مردم نهاد بهره گرفته می‌شود.

رسایی تاکید کرد: برای ارائه خدمات مختلف در جهت مدیریت پسماند، شهرستانهای مختلف استان می‌توانند از ظرفیت های پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی بهره‌مند شوند.

حجت شعبانپور، معاون امور عمرانی استانداری گیلان در ادامه این جلسه گفت: جزوات بسیار خوبی از سوی جهاددانشگاهی گیلان برای مدیریت پسماند در استان تهیه شده که در سطح کشور کم نظیر است.

وی از فرمانداران حاضر در جلسه خواست تا از توانمندیهای جهاد گیلان و تیم ماهرش در جهت حل مشکلات پسماند شهرستانهایشان بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha