یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف برخی میوه جات همچون پرتقال، خرمالو، انگور و توت فرنگی، در پیشگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان موثر است.

مریم صفائی در گفت و گو با ایرنا افزود: مصرف این منابع غذایی و برخی سبزیجات از جمله
کلم، شلغم، هویج، زیتون، جعفری، اسفناج، کرفس و غذاهای دریایی بویژه ماهی به دلیل دارا بودن کلسیم در پیشگیری از بروز پوکی استخوان مفید هستند.
وی اظهار داشت: فرآورده های لبنی همچون شیر، ماست، کشک، قره قوروت، پنیر و نیز برخی خشکبار از جمله کشمش، بادام، پسته و گردو نیز از منابع مهم و بسیار خوب کلسیم اند.
وی با اشاره به عوامل موثر در بروز پوکی استخوان افزود: عوامل خطرزای غیرهورمونی از جمله تغذیه نامناسب، نداشتن تحرک بدنی کافی، کم وزنی و فعالیت بیش از حد در زنان در تسریع بروز پوکی استخوان نقش موثری دارند.
این کارشناس اظهار داشت: کاهش هورمون های زنانه بویژه "استروژن" پس از یائسگی، مهم ترین علت بروز این بیماری است، اما با افزایش سن، کاهش سطح خونی برخی از هورمون ها نیز که به طور طبیعی در زنان کمتر از مردان است می تواند بروز پوکی استخوان را تسریع کند.
صفائی افزود: پوکی استخوان توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان سومین معضل بهداشتی جهان تلقی شده و نام "بیماری خاموش" برای آن در نظر گرفته شده است.
وی، پوکی استخوان را کاهش تراکم استخوان و کم شدن مقاومت آن در برابر فشار و ضربه دانست و با اشاره به پیامدهای آن یادآور شد: مهم ترین پیامد پوکی استخوان، شکستگی است که بیشتر در ستون مهره ها، لگن، مچ دست ها و در قسمت فوقانی استخوان بازو دیده می شود.
وی خاطر نشان کرد: درمان این بیماری باید توسط پزشک متخصص و از طریق تجویز داروی استروژن و یا داروهای ضدبرداشت استخوان انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha