نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند نسبت به اخذ عوارض از تولید نوشیدنی های قندی داخل، تولید مشترک داخلی، خارجی و نوشیدنی های وارداتی اقدام کند.

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند نسبت به اخذ عوارض از تولید نوشیدنی های قندی داخل، تولید مشترک داخلی، خارجی و نوشیدنی های وارداتی اقدام کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به ادامه بررسی مواد ارجاعی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پرداختند و ماده الحاقی 38 این طرح را تصویب کردند.

براساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داده می شود:

الف- نسبت به وضع و اخذ عوارض از نوشیدنی های قندی تولید داخل، تولید مشترک داخل، خارجی و نوشیدنی های وارداتی اقدام کند منابع حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز و طی ردیفی که در قانون بودجه مشخص می شود به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب هیات وزیران به منظور پیشگیری، آموزش، تغییر سبک زندگی و غربالگری بیماران دیابتی و بیماران قلبی و عروقی، کمک به تشکل های غیردولتی ذیربط، پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام، توسعه، تکمیل و تجهیز اماکن ورزشی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها هزینه شود.

ب- به منظور ارتقای سلامت جامعه و کاهش مصرف دخانیات نسبت به وضع و اخذ عوارض از خورده فروشی سیگار اقدام شود. درآمد حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز و طی ردیفی که در بودجه های سنواتی مشخص می شود به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب دولت به منظور کاهش مصرف دخانیات و آموزش، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصله از مصرف آن و توسعه ورزش به خصوص ورزش همگانی در مدارس در اختیار دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    به نظرمن اخذعوارض ازنوشیدنیهای قندداروبالابردن قیمت آن وصرف هزینه این درآمد برای کمک به بیماران دیابتی هیچ مشکلی روحل نمیکنه. چرا که قیمت انواع شربتهای سنتی ما مثل عرقجات تولیدی شیراز یا کاشان انقدرگران هستند که حتی قشرمتوسط جامعه هم قادر به خریدنیستند چه رسد به قشرکم درآمد. ازطرفی قیمت آب معدنی که گاها از آّب شهرپروتوزیع میشود هم انقدر با نوشابه های قنددار تفاوتی نمیکند. استفاده از آب پرتقال وآبلیمو هم که درتوان اکثریت قشرمتوسط وفقیرجامعه نمیباشد. من موافقم که دولت بتواند با شیوه های صحیح ومنطقی الگوی مصرف جامعه را به سمت سلامتی ونشاط مردم سوق دهد اما نه ازجیب مردم فقیر وکم درآمد. دولت میتواند با اخذعوارض گوناگون با آگاهی رساندن به عامه مردم الگوی مصرف صحیح را جا بیندازد ولی درآمدهای ناشی از این عوارض را درجهت کاهش قیمت نوشیدنیهای مفید ازطریق کمک به تولیدکنندگان آنها وکاهش قیمت و نرخ گذاری منطقی نوشیدنیهای سالم وگوارا صرف کند تا حتی قشرهای ضعیف جامعه نیزبتوانند مصرفکننده باشند نه فقط عوارض دهنده. اگرنوشابه قندی 1000 تومن گران میشود باید سایر نوشیدنیهای سالم 1000 تومن ارزانترشوند اونوقت خودتان میبینید که الگوی مصرف به چه راحتی وبدون 10 شاهی هزینه برای دولت ، تغییرمیکند وهمه با دیابت خداحافظی میکنند.