سلامت نیوز: معاون اسبق سازمان محیط زیست در نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور و رئیس فعلی سازمان محیط زیست درباره تبدیل منطقه حفاظت شده "آشورده" به منطقه گردشگری هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، دلاور نجفی، معاون اسبق سازمان محیط زیست در نامه ای سرگشاده دغدغه های خود درباره واگذاری منطقه بکر «آشوراده» را به معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گوشزد کرده است که متن این نامه به این شرح است:
 
 
«سرکار خانم دکتر ابتکار
 
معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
 
سلام علیکم
 
حدود یکسال و نیم از اولین مکاتبه اینجانب با سر کار عالی می‌گذرد. در آن مرقومه عرض شد که طی دوره هشت ساله مدیریت قبلی سرکار عالی محیط زیست به رغم خدماتی که داشتید و جای قدر دانی دارد، اشتباهات فاحشی نیز رخ داد که از جمله آن به واگذاری جزیره آشوراده اشاره گردیده بود.
 
اگر به سال 1384 و آخرین سال دوره مدیریت قبلی سرکار عالی برگردیم شاید نام سازمان مناطق گردشگری جهان برایتان آشنا باشد. همان شرکتی که مدعی مالکیت 380 هکتار از جزیره آشوراده شده بود و با حمایت همه جانبه مسئولان وقت دولت اصلاحات از جمله آقای مرعشی آن عرصه را در واپسین روزهای دولت هشتم تملک کرد و قرار بود طرح گردشگری خود را در آن اجرا نماید.
 
بماند که بخشی از آن عرصه را که جزء منابع ملی بود بنا بود با متری 66 تومان! تملک نماید. این ادعا و ارثیه شوم برای مدیریت بعدی سازمان باقی ماند و با پیگیری مستمر سازمان از جمله رئیس، معاونین و کارشناسان حقوقی و در یک دعوای سخت قضایی نهایتا در سال 1386 جزیره آشوراده از دست شرکت مذکور خارج و مجددا به دامان سازمان حفاظت محیط زیست بازگشت.
 
در دوره مدیریت آقای محمدی زاده بار دیگر موضوع گردشگری در آشوراده مطرح گردید و فردی که سر و سری با مسئولان وقت سازمان داشت به دنبال تصاحب آن بود و در یک سکوت خبری تا آستانه واگذاری پیش رفت ولی این بار مسئولان وقت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و مدیران استانی آن زیر بار نرفتند و تا آنجا که خاطرم هست خود سرکار عالی نیز در کسوت رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران به مخالفت برخاستید.
 
سرکار خانم دکتر ابتکار هم اکنون چه شده است که دوباره تجربه تلخ سال 1384 در حال تکرار است؟!  آیا جزیره آشوراده ارزش زیست محیطی خود را از دست داده است؟ آیا از لیست مناطق چهار گانه حذف گردیده است و یا اینکه فشار و رانت همزمان، شما را به عقب نشینی واداشته است ؟
 
مگر نه اینکه بیش از 75 درصد عرصه جزیره براساس نتایج مطالعات زون حفاظت می‌باشد؟ آنگونه که گفته می‌شود و تبلیغ می گردد بنا است آنجا تبدیل به جزیره کیش دیگری بشود! آیا در آن صورت چیزی از ایستگاه زمستان گذرانی پرندگان مهاجر باقی می‌ماند؟ آیا باز می‌توان آشوراده را پناهگاه حیات وحش نامید؟
 
سرکار خانم دکتر ابتکار، اگر چه واگذاری جزیره آشوراده در سال 1384 به نوعی بی تدبیری قلمداد گردید ولی واگذاری دوباره آن در سال 1393 قطعا نام دیگری خواهد داشت.
 
مصاحبه های مسئولان محیط زیست و بیان اینکه در جزیره تنها مدیریت بخشی از آن واگذار می‌شود و خود عرصه قابل واگذاری نیست هم جز توجیه صورت مسئله چیزی دیگری نیست و کیست که نداند با احداث پلاژ و هتل و پیست های مختلف چیزی از آن عرصه طبیعی با ارزش و یگانه باقی نخواهد ماند. توصیه می‌شود جهت پی‌بردن به عمق فاجعه مصاحبه چند روز گذشته دکتر اسماعیل کهرم مشاور خودتان را مطالعه بفرمائید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha