چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 130717

زخم اثنی عشر نوعی زخم گوارشی است که در دئودنیوم، قسمت ابتدایی روده کوچک ایجاد می شود.زخم گوارشی در دیواره معده و دئو دنیوم به درد معده ، خون ریزی و علایم گوارشی دیگر منجر می شود.

سلامت نیوز: زخم اثنی عشر نوعی زخم گوارشی است که در دئودنیوم، قسمت ابتدایی روده کوچک ایجاد می شود.زخم گوارشی در دیواره معده و دئو دنیوم به درد معده ، خون ریزی و علایم گوارشی دیگر منجر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، شایع ترین علت زخم دئودنیوم، عفونت معده مربوط به باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H Pylori)است. دیگر عوامل بروز زخم شامل مصرف نوشیدنی های الکلی، مصرف دخانیات و مصرف داروهایی مانند آسپرین، و داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی (NSAIDS)است. برخی از بیماری ها نیز از عوامل خطر بروز این نوع زخم محسوب می شود. روند بیماری در افراد متفاوت است. اگر باکتری هلیکوباکتر پیلوری علت زخم باشد، نشانه های آن تا زمان درمان نشدن عفونت باقی می ماند. برخی از بیماران، هیچ علامتی ندارند در حالی که برخی افراد دچار درد، سوزش و حالت تهوع شدید می شوند عفونت و زخم های مربوط به هلیکوباکترپیلوری به طور موفقیت آمیزی با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. همچنین زخم هایی را که مربوط به این نوع باکتری نیست، می توان با قرص های ضد اسید یا داروهای دیگر رفع کرد. برای پیشگیری از عفونت باکتری "Hpylori"، باید نکات بهداشتی را رعایت کرد از جمله شستن دست ها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا و بعد از خارج شدن از دستشویی و عوض کردن پوشک کودک.

علایم شایع:

ممکن است روزانه یا گاهی دچار علایم این زخم شوید. گاهی نیز علایم شدید است:

* نفخ کردن * باد گلو زدن * احساس سیری * احساس سوزش شدید در معده یا قسمت فوقانی معده* از دست دادن اشتها * حالت تهوع * کاهش وزن

علایم جدی:

* استفراغ کردن خون * شکم درد غیرقابل تحمل و شدید * مشاهده خون در مدفوع

علل:

* مصرف نوشیدنی های الکلی * سابقه اشعه درمانی.

* مصرف منظم داروهای غیر استروئیدی و ضدالتهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا آسپرین* استرس یا بیماری جدی* مصرف دخانیات

عوارض زخم اثنی عشر:

برای به حداقل رساندن عوارض این بیماری دستورات پزشک را کاملا رعایت کنید.

مشکلات احتمالی زخم:

*خون ریزی داخلی* پخش عفونت * سوراخ شدن زخم که به خون ریزی منجر می شود. * احساس درد و ناراحتی شدید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha