بر اساس گزارش های موجود، روزانه 80 تن زباله بیمارستانی در 480واحد درمانی درتهران تولید می شود که از این تعداد حدود 40 تن پسماند ویژه پزشکی است،این حجم انبوه زباله بیمارستانی درواقع تهدیدی برای سلامت شهرنشیان بویژه پایتخت نشینان است.

این پسماندها به علت آلودگی های بیولوژیک (آلودگی های ویروسی، باکتری، انگل ها و قارچ)، مواد شیمیایی و ترکیبات خطرناک نیاز به مراقبت ویژه ای دارند.
براساس آمارهای وزارت بهداشت در حال حاضر سالانه 130 هزار نفر در کشور به علت آلودگی پسماندهای بیمارستانی به بیماری های عفونی دچار و شش درصد نیز به ایدز و هپاتیت مبتلا می شوند، بنابراین باید برای پیشگیری دراین باره سریع تر چاره اندیشی کرد.
براساس قانون مدیریت پسماند، سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله وزارت بهداشت و درمان، ضوابط اجرایی مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک را تهیه کند، این آئین نامه اردیبهشت ماه سال گذشته تهیه و با تصویب هیأت وزیران به سراسر کشور ابلاغ شد.
وزارت بهداشت نیز براساس این آئین نامه موظف شد همه واحدهای درمانی را به اجرای این ضوابط ملزم کند، اما با گذشت یکسال و اندی هیچ خبری از اجرای این ضوابط حتی در یک بیمارستان نیست.
در حال حاضر در دنیا دستگاههای پیشرفته زباله سوز وجود دارد که براحتی و بدون ایجاد آلودگی زباله های بیمارستانی را از بین می برد و اکنون در برخی از بیمارستانهای تهران سیستم اتوکلاو(بی خطرسازی) وجود دارد اما به گفته مسوولان محیط زیست این سیستم 55 درصد زباله های عفونی را از بین می برد و ممکن است همه پسماندها را امحا نکند.
دکتر"حسینعلی شهریاری" نایب اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص به ایرنا گفت: برای حل موضوع زباله های بیمارستانی خلاء قانونی نداریم و کمیسیون نیز نمی تواند خارج از قانون اقدامی انجام دهد.
وی با بیان اینکه اختلاف بین بخشی در بحث زباله بیمارستانی موضوع قدیمی است، اظهار داشت: دولت باید این مشکل را بین وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و شهرداری تهران حل کند، البته وزارت بهداشت برای خرید دستگاههای پیشرفته زباله سوز به 900میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، در حالیکه درچند سال گذشته توانسته فقط 80 میلیارد ریال آن را تامین کند.
شهریاری توضیح داد: تفکیک زباله های عفونی از غیرعفونی جزو وظایف وزارت بهداشت است و دفن آنها به عهده شهرداری تهران است که این نهاد زیر بار مسوولیت نمی رود.
در عین حال "ابراهیم متولیان" قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا از واگذاری امحای زباله های بیمارستانی به شرکت های خصوصی خبر داد و افزود: این کار به صورت آزمایشی در چند بیمارستان پایلوت می شود و پس از رفع اشکالات، به صورت یک برنامه کشوری اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت: براساس این اقدام، بیمارستان ها، زباله آلوده را به شرکت های خصوصی واگذار می کنند و حق الزحمه استریل کردن زباله را به شرکت های خصوصی پرداخت می کند و زباله استریل شده را در محل بیمارستان تحویل گرفته و به شهرداری می دهند.
متولیان گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه ها نیز براساس آیین نامه امحای زباله های بیمارستانی بر کار این شرکت ها نظارت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha