چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 130737

گوش درد می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده شود. شایع ترین علل گوش درد در کودکان، عفونت های گوش میانی است. چون شیپور استاش در کودکان عملکرد خیلی خوبی ندارد و هنوز از نظر ساختاری شکل کاملی نگرفته است. به همین خاطر اگر کودکی به گوش درد مبتلا شد، حتماً به پزشک مراجعه شود.

سلامت نیوز: گوش درد می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده شود. شایع ترین علل گوش درد در کودکان، عفونت های گوش میانی است. چون شیپور استاش در کودکان عملکرد خیلی خوبی ندارد و هنوز از نظر ساختاری شکل کاملی نگرفته است. به همین خاطر اگر کودکی به گوش درد مبتلا شد، حتماً به پزشک مراجعه شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر پدرام برقعه ای، جراح و متخصص بیماری گوش، گلو و بینی، در برنامه رادیو سلامت با بیان اینکه احتمال اینکه در بزرگسالان، گوش دردها از گوش میانی منشاء بگیرند کمتر می باشد و معمولاً منشاء آنها عمدتاً از گوش خارجی می باشد و می تواند به علت عفونت های گوش خارجی مانند ورود آلودگی ها، زخم ها و دستکاری ها باشد، گفت: علت گوش دردها می تواند خیلی متنوع باشد و خیلی از این علل در فصول و شرایط مختلف بروز می کنند. مثلاً گوش دردهای با منشاء گوش خارجی عمدتاً در تابستان و زمانی که اشخاص به استخر می روند و در تماس با آب هستند، بروز می کند. ولی گوش دردهای با منشاء گوش میانی عمدتاً در پاییز و زمستان و زمانی که سرماخوردگی ها بیشتر می باشد، دیده می شود.


    وی افزود: وزوز در گوش می تواند علل مختلفی داشته باشد. شایع ترین علت وزوز، آسیب عصب شنوایی به علت بیماری های گوش یا ساختمان های اطراف آن می باشد. البته در خیلی از مواردی که صدا در گوش شنیده می شود، در واقع مشکلی در گوش وجود ندارد و این صداها به علت اختلالات عصبی مانند اضطراب و افسردگی می باشد. حتی ممکن است عامل ایجاد صدا ها در گوش، تومورها و ضایعاتی باشد که روی عصب شنوایی ایجاد می شود. نکته مهم این است که در بسیاری از موارد درمان قطعی برای صداهای گوش وجود ندارد و مهمترین درمان صداهای گوش این است که شخص به صورت ارادی به این صداها توجه نکند و حواس خود را به سمت صداهای بیرونی جلب کند. هر چه بیشتر به صداهای گوش توجه شود، باعث شدیدتر شدن آنها می شود.


    برقعه ای با بیان اینکه مجرای گوش در افراد مختلف می تواند شکل های مختلفی داشته باشد و طبیعتاً کسانی که مجرای گوش تنگی دارند مستعد ابتلا به عفونت های گوش می باشند، گفت: این افراد باید مراقبت بیشتری از گوش خود داشته باشند و از دستکاری آن خودداری کنند، چون یک التهاب خفیف هم می تواند باعث عفونت در گوش شود. بهتر است این افراد به صورت دوره ای به متخصصین گوش مراجعه و گوش خود را تمیز کنند تا از جمع شدن جرم در مجرای گوش جلوگیری شود. اگر یک شخص گوش سالم داشته باشد و آن را دستکاری نکند، گوش خودش را تمیز می کند و نیازی به شستشو نیست.


    وی ادامه داد: چند عامل می تواند باعث آسیب به شنوایی افراد شود. مهمترین آنها سروصدای محیط اطراف می باشد. همچنین دسته ای از داروها هم می توانند به سلول های گیرنده شنوایی آسیب برسانند. این دو مورد از مهمترین عوامل در کاهش میزان شنوایی می باشند.


    این جراح و متخصص بیماری گوش، گلو و بینی با بیان اینکه سردرد دلایل متعددی دارد که می تواند منشاء گوشی هم داشته باشد. معمولاً عللی که باعث ایجاد سردرد می شنود مشکلات گوشی ندارند و این در اکثر مواقع برعکس می باشد. یعنی اینکه سردردها یا میگرن، موجب گوش درد می شوند، گفت: دلایل ایجاد سرگیجه در خیلی از موارد می تواند مربوط به گوش باشد. سرگیجه کوتاه مدت (سرگیجه وضعیتی خوش خیم) که با حرکت سر به یک طرف خاص ایجاد می شود به احتمال زیاد منشاء گوشی دارد. این نوع سرگیجه درمان خیلی ساده دارد و در خیلی از موارد هم نیازی به تجویز دارو نیست، ولی بیمار باید به پزشک مراجعه کند.  باید علت گوش درد مشخص شود تا درمان مناسب را پیدا کرد. بهترین راه درمان عفونت در گوش دردهای ناحیه خارجی، تمیز شدن آن توسط پزشک می باشد. بعد از تمیز شدن گوش، داروهای مناسب تجویز می شود.


    وی در پایان گفت: در عفونت های با منشاء گوش میانی، معمولاً نیاز به آنتی بیوتیک وجود دارد تا عفونت از گوش میانی پاک شود. بهترین راه درمان در فردی که پرده گوش او سوراخ است و عفونت هم دارد، جراحی می باشد. البته ابتدا باید با دارو عفونت گوش خشک شود و سپس گوش فرد جراحی شود.
این باور که همه گوش دردها به علت عفونت های گوش می باشد درست نیست. خیلی از گوش دردها دلایلی غیر از مشکلات گوشی دارند (گوش دردهای راجعه) که شایع ترین آن، دردهای دندان می باشد. دردهای لوزه، حلق یا نای و دردهای عصبی و میگرنی نیز ممکن است در گوش به صورت درد تظاهر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ghasem ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    1 0
    پسر منم گوش درد داره ولي هروقت ميبينينم بي قراري ميكنه پشت گوشش يه پمادي به نام ويسكي هست ميزنيم دردش آروم ميشه