طی یك عمل جراحی در بیمارستان مهر تهران، روده باریك بیمار مبتلا به انسداد روده و گانگرن خارج شد و بیمار در حال حاضر حالت عمومی مناسبی به سر می‌برد.

دكتر جمشید نصیری، متخصص جراحی آندوسكوپی جهاز هاضمه و رییس بیمارستان مهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یكی از جراحی‌هایی كه ممكن است برای بیماران گوارشی لازم شود؛ جراحی انسداد روده است كه به راحتی انجام شده و روده باز و درد و ناراحتی بیمار برطرف می‌شود. در برخی مواقع قسمتی از روده در هم تداخل یافته و ایجاد انسداد می‌كند (انواژیناسیون) كه در اغلب موارد بوسیله جراحی برطرف می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: در گروهی دیگر از بیماری‌های روده باریك با لخته شدن خون در عروق، قسمتی از روده تغییر رنگ یافته و سیاه می‌شود (گانگرن) كه در این موارد آن قسمت فاسد خارج شده و دو قسمت سالم به یكدیگر متصل می‌شوند. در این مورد حتی ممكن است بیش از یك یا دو متر روده برداشته شود كه به علت كمبود طول روده، جذب مواد غذایی دچار اختلال می‌شود. به این منظور نیز تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده و مكمل‌های غذایی برای بیمار تجویز می‌شود.

دكتر نصیری با اشاره به جراحی دختری 30 ساله كه به تازگی به علت مشكل روده، روده باریك وی خارج شده و با حال عمومی مطلوب از بیمارستان مرخص شده گفت: این بیمار قبل از مراجعه به بیمارستان به مدت یك تا دو سال به علت بیماری زمینه‌ای رماتیسمی تحت نظر متخصصان بوده و از كورتون استفاده می‌كرده است. علیرغم درمان‌های به كار گرفته شده برای وی، یك هفته قبل از مراجعه به بیمارستان مبتلا به خونریزی شده كه با درد شكم و بزرگی حجم شكم همراه بود.

وی در ادامه گفت: با مراجعه بیمار به بیمارستان و عكسبرداری‌های انجام شده انسداد روده باریك تایید و پس از معاینه‌های مختلف تصمیم به عمل جراحی گرفته شد. پس از باز كردن شكم حدود cc 500 مایع چركی در شكم جمع شده و تمام قوس‌های روده پوشیده از غشاء كاذب بود. در موارد مشابه، با انجام عمل جراحی، بیمار بهبود می‌یابد. این در حالی است كه پس از خارج كردن قوس‌های روده و آزاد شدن چسبندگی‌ها، كل طول روده باریك به فاصله 10 تا 15 سانتی‌متر از پلاك‌های متعدد نكروز یا گانگرن (از بین رفتن سلول‌ها و عضو در قسمتی كه خون‌رسانی نمی‌شود) پوشیده شده بود.

رییس بیمارستان مهر با بیان اینكه روده باریك از اثنی‌عشر شروع و به روده بزرگ ختم می‌شود ادامه داد: از آنجا كه پلاك‌های گانگرن در طول روده باریك وجود داشت، امكان رزكسیون برای جراحی وجود نداشت و علیرغم تجربه 40 ساله هیچ راهی جز برداشتن روده باریك از قسمت سوم اثنی عشر تا 5 سانتی‌متری روده بزرگ، وجود نداشت.

دكتر نصیری با اشاره به وخامت حال بیمار گفت: متاسفانه آخرین پلاك گانگرن روی زاویه تریز قرار گرفته بود. به این ترتیب با رضایت بستگان بیمار، اثنی‌عشر آزاد و حدود 3 سانتی‌متر بعد از آخرین پلاك نكروزه (مرده) به 5 سانتی‌متری سكوم (5 سانتی‌متری ابتدای روده بزرگ و كنار آپاندیس) متصل شد. به این ترتیب علیرغم وخامت حال عمومی بیمار قبل از عمل، وی با حالت عمومی قابل قبول از اتاق عمل خارج و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد.

وی ادامه داد: یك هفته پس از عمل، فیستول (باز شدن غیرعادی در قسمتی از روده) محل اتصال ایجاد شد و حدود یك و نیم تا دو لیتر در شبانه‌روز ترشحات صفراوی از محل فیستول و درن‌ها (لوله‌هایی كه به منظور خارج كردن ترشحات چركی در شكم گذاشته می‌شود) خارج می‌شد. همچنین از آنجا كه بیمار امكان تغذیه نداشت، تغذیه وی با كالری بسیار زیاد از طریق عروق زیر ترقوه و با مراقبت‌های دقیق متخصصان رآنیماسیون در بخش ICU و پزشك مشاور انجام می‌شد. به این ترتیب به تدریج ترشحات كاهش یافت طوری كه پس از 16 روز مایعات از راه دهان برای بیمار تجویز شد.

این متخصص جراحی آندوسكوپی جهاز هاضمه در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: با بهبودی حال عمومی، بیمار به بخش معمولی منتقل شد. به این ترتیب تغذیه بیمار از راه بلع با تجویز مكمل‌های لازم (حدود دو هزار و 500 كالری در روز) سبب شد روز به روز حال عمومی وی بهتر و تغذیه از راه دهان بیشتر شود. در این زمان بیمار به طور عادی غذا مصرف می‌كرد و اجابت مزاج داشت. همچنین تب قطع و فیستول ایجاد شده بسته و بیمار انرژی گذشته خود را به دست آورد و از بیمارستان مرخص شد.

وی با بیان این كه مقدار بسیار كمی از غذای مصرفی (حدود 5 درصد) از راه بزاق، مری و معده جذب می‌شود؛ این در حالی است كه پروتئین‌ها و چربی‌ها حتما باید در روده باریك جذب شوند و در كل عمل هضم در روده باریك انجام می‌شود؛ ادامه داد: از آنجا كه در این بیمار روده باریك وجود ندارد، تغذیه بیمار باید با دقت و مراقبت بیشتری انجام شود و مشكل اصلی این بیمار پس از بهبودی، مساله تغذیه بود. به این ترتیب با نظر متخصصان تغذیه و مشاوره‌های انجام شده، برنامه‌ تغذیه‌ای برای این بیمار تنظیم و گروهی از مكمل‌ها از خارج كشور برای تغذیه بیمار در نظر گرفته شد. گروهی از این مكمل‌ها تزریقی و بخشی خوراكی است كه حدود 25 درصد مكمل‌های خوراكی جذب می‌شوند.

رییس بیمارستان مهر در پایان گفت: با توجه به بیماری زمینه‌ای بیمار مذكور (واسكولایتیس) مصرف كورتون برای وی لازم بود. این در حالی است كه در هنگام عمل‌های جراحی، بیمار از مصرف كورتون منع می‌شود؛ چرا كه كورتون مانع جوش خوردن محل جراحی می‌شود. اما با همه این شرایط، در حال حاضر بیمار با مصرف مكمل‌های غذایی در شرایط مطلوب به سر می‌برد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha