معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت تا 15 آبان ماه، از اقدامات انجام شده در راستای کاهش هزینه همراه بیماران در بیمارستان‌های دولتی خبر داد.

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت تا 15 آبان ماه، از اقدامات انجام شده در راستای کاهش هزینه همراه بیماران در بیمارستان‌های دولتی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد آقاجانی در نشستی خبری روز چهارشنبه گفت: نرخ هزینه همراه در بیمارستان‌های دولتی با مصوبه شورای عالی بیمه سلامت و بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت و همچنین در صورتی که مورد تایید هیئت وزیران قرار گیرد، به نرخ سال 92 باز می‌گردد، به این ترتیب هزینه همراه بیماران در بیمارستان‌های دولتی از 38 هزار تومان به 21 هزار تومان کاهش خواهد یافت. مشکل آن است که این هزینه‌ها تحت پوشش بیمه نبود و پیش از این کل هزیه‌های مربوط به این موضوع را مردم پرداخت می‌کردند. اکنون این موضوع در دستور کار هیئت وزیران قرار دارد.

آقاجانی به اقدامات انجام شده در راستای گام اول طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت:‌ تا کنون بیش از هفت میلیون نفر از افراد فاقد بیمه، تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، سهم مردم از هزینه بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی از حدود 37 درصد به حدود هشت درصد کاهش یافته است. البته با اجرای گام سوم از طرح تحول نظام سلامت این روند کاهش هزینه‌های مردم با پرداخت شش درصد از هزینه‌ها برای ساکنین شهرها و سه درصد برای ساکنین روستاها تداوم خواهد یافت. تاکنون نیز حدود سه میلیون و 50 هزار بیمار بستری از این خدمات استفاده کرده‌اند.

آقاجانی با اشاره به رضایت 73 درصدی بیماران از هزینه‌های درمانی پس از اجرای برنامه تحول نظام سلامت، افزود: پیش از اجرای برنامه تقریبا همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج از بیمارستان ارجاع می‌شدند که این میزان اکنون به 3.2 درصد کاهش یافته است. همچنین قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف مانند لنز داخل چشمی و استندهای قلبی به طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.

وی بااشاره به اقدامات انجام شده در راستای مقیمی متخصصان در بیمارستان‌های دانشگاهی گفت: 752 پزشک متخصص در 17 تخصص شب‌ها و همچنین ایام تعطیل در 398 بیمارستان دانشگاهی به صورت کشیک حضور دارند که این امر نسبت به پیش از برنامه 4.7 برابر افزایش داشته است.

آقاجانی به خدمات کلینیک‌های ویژه نیز اشاره‌ای کرد و گفت:‌ 585 کلینیک ویژه به ارائه خدمات ویزیت سرپایی با تعرفه دولتی اختصاص داده شده‌اند. در این راستا با حدود 9500 نفر پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص اکنون قرارداد منعقد شده‌ است که این تعداد از پزشکان از ابتدای اجرای برنامه تا کنون بیش از سه میلیون ویزیت انجام داده‌اند.

معاون وزیر بهداشت برنامه حمایت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ در 293 شهر محروم 4036 پزشک مورد حمایت برنامه ماندگاری قرار گرفته‌اند. همچنین 42 درصد از پزشکان تمایل خود را برای ماندگاری در مناطق محروم پس از پایان تعهدات قانونی خود به شرط پایداری منابع و پرداخت به موقع اعلام کرده‌اند.

آقاجانی درباره برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز گفت: طی این مدت حدود 241 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شده است که این امر افزایش پنج درصدی نسبت زایمان طبیعی به سزارین را سبب شده است. همچنین 4800 مورد زایمان بدون درد رایگان نیز انجام شده است. در عین حال برنامه توسعه و بهینه سازی 366 بلوک زایمانی نیز آغاز شده است.

وی اقدامات انجام شده در راستای توسعه آمبولانس هوایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: 14 پایگاه اورژانس هوایی برای پوشش راه‌های فرعی و صعب العبور ایجاد شده که به طور متوسط روزانه پنج ماموریت انجام داده‌اند. طی شش ماه گذشته 183 پرواز توسط اورژانس هوایی انجام شده و 330 مصدوم جهت دریافت خدمات درمانی تخصصی به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

آقاجانی درباره نوسازی هتلینگ و تجهیزات پزشکی نیز گفت: نوسازی هتلینگ و تجهیزات پزشکی 560 بیمارستان دولتی کشور در حال اجراست. تعمیرات از سه ماه گذشته آغاز شده و عملیات نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها به میزان 67 درصد انجام شده است. همچنین در مرحله اول توزیع اقلام 11 گانه هتلینگ، بیش از 738 بسته شامل تخت، کمد، تشک، پایه سرم، میز و پله کنار تخت که مربوط به وسایل رفاهی بیماران است در 17 بیمارستان در شهرهای کمتر برخوردار مناطق سردسیر کشور توزیع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha