معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی از ظرفیت‌های آموزشی این رشته پیشی گرفته است.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی از ظرفیت‌های آموزشی این رشته پیشی گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید امیرمحسن ضیایی معاون آموزشی وزیر بهداشت در سی و چهارمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی اظهار داشت: اکنون ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی بر ظرفیت‌های آموزشی این رشته پیشی گرفته است یعنی در حال حاضر پیش از توانایی خود، دانشجوی دندانپزشکی پذیرفته‌ایم که یکی از علل این اقدام تقاضاهای اجتماعی در سطح جامعه است که وزارت بهداشت به عنوان بخشی از بدنه دولت باید به این تقاضای اجتماعی پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: در سال 93 نسبت به سال 92 دانشجوی بیشتری در بخش دولتی جذب کردیم بدین نحو که در بخش شهریه پرداز، کاهش پذیرش داشتیم ولی در بخش دولتی هیچ کاهشی را شاهد نبودیم.

ضیایی خاطرنشان کرد: ظرفیت دانشجو در رشته‌های پزشکی به خصوص دندانپزشکی به راحتی قابل افزایش نیست چرا که براساس برخی مؤلفه‌ها همچون استاد، تجهیزات و فضای آموزشی قابل تغییر است و از آنجا که نیازمند زمان و هزینه است به راحتی قابل کاهش یا افزایش نیست و تا زمانی که ظرفیت‌های مناسب برای تربیت دانشجو ایجاد نشده باشد نباید ظرفیت‌ها را افزایش داد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری آموزشی خوبی نداشتیم و دانشگاه‌ها با کسری‌های شدید در این موضوع روبه‌رو بودند بنابراین ما نمی‌توانیم برای صندلی که ایجاد نشده است، دانشجو بگیریم چرا که در آینده مدعی شده و از خدمات آموزشی نامناسب ناراضی خواهند بود.

وی افزود: در سال آینده می‌توانیم شاهد افزایش ظرفیت‌ها باشیم ولی این افزایش ظرفیت باید همراه با افزایش کیفیت آموزشی باشد که نیازمند ارائه مؤلفه‌های فوق‌الذکر است.

ضیایی تأکید کرد: با این امکانات آموزشی نخواهیم توانست افزایش ظرفیت داشته باشیم البته به دانشگاه‌ها این اجازه را داده‌ایم که با استفاده از کمک بخش خصوصی ظرفیت‌های جدید ایجاد کنند و برای آنها دانشجو بگیرند و این به شرطی است که بتوانند فضای آموزشی و امکانات مناسب را ارائه دهند.

وی افزود: جایگاه رشته دندانپزشکی ایران در منطقه از نظر علمی بسیار بالاست و دانشکده‌های دندانپزشکی در شمار بهترین دانشگاه‌های منطقه هستند که بخشی از آن به علت وارد شدن بهترین شرکت کنندگان کنکور به این رشته است.

ضیایی گفت: اکثریت دانشکده‌های دندانپزشکی سطح بسیار خوبی دارند و برخی نیز قابل قبول‌ هستند ضمن اینکه دانشگاه آزاد نیز در عرصه دندانپزشکی بسیار خوب عمل کرده است و قابل تقدیر است.

ضیایی یکی از بزرگترین چالش‌های رشته دندانپزشکی را درمان محور بودن آن دانست و گفت: اصولاً ما باید به ارتقای سلامت دهان و دندان توجه کنیم اما این موضوع در آموزش‌های ما کمتر به چشم می‌آید که مشکل‌ساز است بنابراین باید پروتکل‌های آموزشی را همچون کشورهای توسعه یافته به سمت پیشگیری هدایت کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تأکید کرد: باید بتوانیم در زمانی مشخص، میزان پوسیدگی دندان در کشور را کاهش دهیم و اگر توانستیم این شاخص را تغییر دهیم کاری مناسب و ویژه انجام داده‌ایم چرا که درمان کار چندان خاص و خارق‌العاده‌ای نیست.

وی گفت: در طرح تحول نظام سلامت، ارتقای سطح سلامت عمومی مدنظر است و با این وجود که در بخش درمان، کارهای خوبی نظیر دسترسی راحت به بیمارستان‌های دولتی و کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است، شاخص‌های سلامتی و بهداشت تغییرات مناسبی نداشته است.

ضیایی ادامه داد: باید شاخص های سلامتی و بهداشت را ارتقاء دهیم و در این راه پزشکان نیز باید در راستای بهداشت و پیشگیری گام بردارند نه اینکه درمان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، لازمه ارتقای سلامت و بهداشت دندان را همکاری‌های دستگاه‌های دیگر و همکاری‌های بین بخشی دانست و گفت: برای ارتقای سلامت باید برنامه های آموزشی سلامت محور شود.

ضیایی آموزش عمومی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: جامعه باید دائماً در معرض آموزش به خصوص در بحث خود مراقبتی باشند و ارگان‌های دیگر همچون محیط زیست، بخش‌های مربوط به تغذیه و تغییر سبک زندگی در کنار وزارت بهداشت گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha