چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 130747

بر اساس برخی گزارش‌ها هزینه‌های آزمایشگاهی و تشخیصی تا 50 درصد هزینه‌های درمان را در بر می‌گیرد.

سلامت نیوز: بر اساس برخی گزارش‌ها هزینه‌های آزمایشگاهی و تشخیصی تا 50 درصد هزینه‌های درمان را در بر می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، در روند درمان کم نیستند بیمارانی که قبل از هر اقدامی از سوی پزشک با در دست داشتن نسخه‌های طولانی و سفارش برای انجام آزمایش راهی یک آزمایشگاه یا سونوگرافی می‌شوند و بخش زیادی از وقت و پول خود را در رفت و برگشت مطب و آزمایشگاه هزینه می‌کنند. آنها راهی آزمایشگاه‌هایی می‌شوند که خدمات آنها در کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت دیده نشده، سهم پرداختی بیمار از هزینه‌ها ناشفاف است، قیمت کیت‌های آزمایشگاهی به دلیل وارداتی بودن بالاست، همچنین هیچ ساز و کاری برای تشخیص آزمایش‌های ضروری و غیر لازم از آزمایش‌های ضروری وجود ندارد و...
معضلی قدیمی در نظام بهداشت و درمان کشورکه گاه زمینه سوء‌استفاده از جیب بیمار و سازمان‌های بیمه گر را فراهم آورده است. موضوعی که رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران، دکتر فرید کرمی نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: به نظر  می‌رسد، نبود ارزیاب‌های دقیق ازسوی سازمان‌های بیمه گر و تأیید ضرورت انجام آزمایش‌های خاص برای بیماران زمینه به وجود آمدن چنین مشکلاتی باشد.
وی با اشاره به اینکه نا آگاهی بیمار از وضعیت سلامتش در بروز سوء‌استفاده‌های مالی نیز بی‌تأثیر نیست توضیح می‌دهد: در چنین مواردی اغلب، خود بیماران به‌عنوان ارزیاب وارد عمل می‌شوند و چون قضاوت درستی از میزان بیماریشان ندارند، معمولاً تسلیم خواست پزشک منفعت طلب شده وتن به انجام آزمایش‌های غیر ضروری می‌دهند.
گلایه از بی‌توجهی وزارت بهداشت نسبت به تعیین تعرفه آزمایشگاه‌های خصوصی بخش دیگری از گفته‌های رئیس انجمن آسیب شناسی ایران را تشکیل می‌داد. موضوعی که وی با اشاره به آن می‌گوید: در حال حاضر 626 نوع خدمت از سوی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی ارائه می‌شود اما متأسفانه در ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت بار دیگر بخش خصوصی از نگاه مسئولان وزارت بهداشت مغفول مانده است.
کرمی بار دیگر تأکید می‌کند: فراموش شدن تعرفه آزمایشگاه‌های بخش خصوصی هزینه زیادی را به بیماران تحمیل می‌کند.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براحتمال تبانی بین پزشکان با آزمایشگاه‌هایی خاص در کشور توضیح می‌دهد: در مواردی که چنین مستنداتی وجود داشته باشد، بیمار می‌تواند با مراجعه به مراکز قانونی از آزمایشگاه مورد نظر شکایت کرده و در مراجع قانونی پیگیر شکایت خود باشد ضمن اینکه در قانون نیز سازمان نظام پزشکی مسئول برخورد با چنین تخلفاتی تعیین شده است.
اما قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی، دکتر علی فتاحی در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه چه آماری از ارجاع غیرضروری بیمار به آزمایشگاه‌های خاص، اخذ هزینه‌های گزاف از بیماران برای انجام آزمایش‌های غیرضروری و تبانی پزشکان با آزمایشگاه‌ها در طول سال در سازمان نظام پزشکی ثبت می‌شود عنوان می‌کند: معمولاً برای چنین ادعاهایی مستندات قانونی وجود ندارد.
او می‌گوید: معمولاً میزان شکایت از این‌گونه تخلفات به سازمان نظام پزشکی بسیار ناچیز است و مردم دغدغه چندانی برای طرح شکایت این‌چنینی از نظام سلامت به سازمان نظام پزشکی ندارند.
موضوعی که سخنگوی سازمان بیمه سلامت، سید مهدی میر شاه ولد در باره آن می‌گوید: معمولاً سازمان‌های بیمه‌گر موارد این چنینی را تخلف نمی‌دانند و این موضوع در واقع تقاضای القایی برای خدمتی که بیمار به آن احتیاج ندارد نامیده می‌شود.
او با اشاره به اینکه در هیچ مرجع قانونی نمی‌توان به پزشک تفهیم کرد که آزمایش در خواستی وی برای بیمارش غیر ضروری بوده است می‌گوید: سازمان‌های بیمه‌گر معمولاً در کشورهای پیشرفته دنیا اقدام به تدوین یک دستور‌العمل خاص برای انجام آزمایش‌ها و پرداخت تعرفه‌ها در نظر می‌گیرند که پزشکان در همان چارچوب اقدام به تجویز و ارجاع پزشک به آزمایشگاه می‌کنند. دستور‌العمل یا (گاید لاین) که تا این لحظه هنوز از سوی وزارت بهداشت تدوین نشده است.
کمیاب شدن کیت‌های تشخیصی، کیفیت پایین کیت‌ها یا قیمت بالای آنها نیز موضوع دیگری بود که با رئیس انجمن آسیب شناسی ایران، دکتر فرید کرمی در میان گذاشتیم، سؤالی که او در پاسخ به آن می‌گوید: در حال حاضر به این دلیل که اغلب کیت‌های تشخیصی وارداتی است بحث کیفیت آنها دیگر در میان نیست و تنها موضوعی که می‌توانیم به آن بپردازیم، بحث قیمت بالای آنهاست که متأسفانه چندان از سوی وزارت بهداشت توجهی به آن نمی‌شود.
دکتر کرمی اضافه می‌کند: در حال حاضر کیت‌های تشخیصی برای برخی بیماری‌ها نظیر سرطان از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و متأسفانه انجام برخی آزمایش‌ها نیز به همین دلیل شامل ارائه خدمات بیمه‌ای نمی‌شود.
او اضافه می‌کند: با توجه به تحریم‌ها، متأسفانه قیمت برخی کیت‌های آزمایشگاهی بسیاربالاست مشکلی که در جریان ارزشگذاری خدمات نسبی سلامت از نگاه متولیان وزارت بهداشت مغفول ماند.
دکتر کرمی می‌گوید: به هر ترتیب هر نوع خللی در تشخیص بیماری هزینه بسیار زیادی را به بیمار و نظام سلامت وارد می‌سازد، چرا که آزمایشگاه‌ها نخستین مراکزی هستند که بیماری فرد را تشخیص می‌دهند و هر نوع درمانی ابتدا باید با رصد داده‌های این مرکز بر بیمار اعمال شود. اما سخنگوی سازمان بیمه سلامت در پاسخ به انتقاد رئیس انجمن آسیب شناسی در مورد تعرفه بالای برخی کیت‌های پزشکی عنوان می‌کند: تعیین تعرفه‌ها نیز در حوزه وظایف وزارت بهداشت قرار دارد اما معمولاً قیمت‌ها براساس نوع و شیوه انجام آزمایش تعیین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha