چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 130750

روش های مدرن از بین بردن موهای زائد، لیزر و الکترولیز می باشد که روش های دائمی تری می باشند. لیزر مو اصولاً خطر خاصی برای سلامتی ندارد.

سلامت نیوز: روش های مدرن از بین بردن موهای زائد، لیزر و الکترولیز می باشد که روش های دائمی تری می باشند. لیزر مو اصولاً خطر خاصی برای سلامتی ندارد.

پرمویی در نژادها و قومیت های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. نژاد ایرانی ها نسبت به نژادهای اروپای شمالی و آسیای شرقی نژاد پرمویی محسوب می شود. ممکن است افراد کم موی ما در آن نژادها پر مو در نظر گرفته شوند. بنابراین تعریف پرمویی در شهرها و نژادهای مختلف، تعاریف متفاوتی دارد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مسعود داوودی، متخصص بیماری های پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم،در برنامه رادیو سلامت با بیان اینکه پرمویی می تواند علاوه برزمینه ژنتیکی، به دلایل مصرف داروها مانند قرص ماینوکسیدیل که برای درمان پرفشاری خون می باشد، بیماری های زمینه ای مانند بیماری های هورمونی، دریافت انواع پیوند اعضاء، لاغری بیش از حد و دارا بودن بیماری با زمینه روحی-روانی بنام آنورکسی نروزا اتفاق بیفتد، گفت: از نظر بسیاری از مردم وجود مو روی بدن آنها خوشایند نیست و از قدیم روش های متنوعی را برای از بین بردن آنها بکار برده اند. روش های سنتی از بین بردن مو به دو دسته کندن و تراشیدن موها تقسیم می شود. در روش کندن مو، استفاده از موچین، اپیلاسیون، بند انداختن و موم باعث می شود که موها تا مدتی در زیر پوست پنهان بمانند. در تراشیدن مو هم از تیغ ها، کرم موبر و سمباده استفاده می شود.
 داوودی با بیان اینکه بزرگترین حسن کندن مو این است که موها یک تا دو هفته مشاهده نمی شوند و جلسات استفاده نیز کمتر می باشد، گفت: ولی اشکال بزرگ این روش این است که ممکن است موهای زیر پوست به جای عبور از سوراخ طبیعی مو، در داخل پوست رشد کنند و مانند جسم خارجی باعث قرمزی، التهاب و جوش شوند.
 وی افزود: علیرغم اینکه موها روی بدن مشاهده می شوند، اما کاربرد آنها مشخص نیست. گرچه نکته مهم، کمک ریشه مو در ترمیم پوست و زخم های آن می باشد.
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم اظهار داشت: روش های مدرن از بین بردن موهای زائد، لیزر و الکترولیز می باشد که روش های دائمی تری می باشند. لیزر مو اصولاً خطر خاصی برای سلامتی ندارد.
 در اکثر اوقات ممکن است بیماران لیزر را با اشعه رادیواکتیو اشتباه بگیرند که یک اشعه یونیزه کننده می باشد. اما جنس لیزر یک نور طبیعی است که در طبیعت یافت می شود. منتهی این نور طبیعی را به وسیله دستگاه، دارای انرژی فوق العاده کردند. نزدیک به 60 الی 70 سال است که در صنعت و صنایع نظامی و پزشکی از لیزر استفاده می شود اما مورد سرطانی یا موارد خطرناک در استفاده از لیزر گزارش نشده است. مهمترین مشکلی که در استفاده از لیزر داریم این است که چون یک نور فوق العاده قوی است اگر به چشم غیر مسلح برخورد کند باعث نابینایی می شود. بنابراین، در هنگام انجام لیزر، اپراتور و بیمار باید از محافظ برای چشم استفاده کنند. البته در موارد اتفاقی، پوست های حساس ممکن است دچار سوختگی سطحی شوند که ظرف چند هفته یا چند ماه برطرف می شود.
 الکترولیز حتی ممکن است از لیزر هم موثرتر باشد، ولی بزرگترین مشکل استفاده از الکترولیز، دردناک بودن آن نسبت به لیزر است و مهارت انجام دهنده الکترولیز بسیار مهم می باشد که سوزن را درست در نقطه ریشه مو فرو کند. موارد ترجیح الکترولیز در موهای بور و سفید و کرکی می باشد که نسبت به لیزر موثرتر می باشد. ولی لیزر به خاطر سرعت بالا، درد کمتر و همچنین طولانی بودن اثر، بر استفاده از الکترولیز ترجیح داده می شود. وی ادامه داد: درمان پرولاکتین بالا ممکن است مشکل پرمویی را برطرف کند، اما همیشه اینطور نیست که اگر زمینه هورمونی مشکل برطرف شد، حتماً پرمویی برطرف می شود. همچنین پرمویی نازایی نمی آورد، اما ممکن است عامل ایجاد کننده پرمویی تا زمانی که درمان نشود، باعث نازایی شود. قرص اسپیرونولاکتون که قرص فشار خون می باشد، خواص ضد هورمون مردانه دارد و می توان آن را برای درمان موهای زائد استفاده کرد. منتهی استفاده از این قرص که باید طولانی مدت مصرف شود غیر منطقی می باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نازی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    38 3
    سلام ببخشید من یه مشورت میخواستم. من موهای زائد تقریبا نازک و قهوه ای اما زیادی دارم.چند سال پیش چهار جلسه لیز انجام دادم ولی چون تغییر خاصی ندیدم و به دلیل مهاجرتم دیگه نشد که ادامش بدم...به نظر شما الکترولیز میتونه جوابه بهتری بهم بده؟درمانش قطعی و دائمی هست؟ ممنون
  • محیا ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    بالاخره چکار کنیم؟