رئیس جمعیت هلال احمر ایران با اعلام خطر جدی گسترش ایدز در منطقه خاورمیانه گفت: گسترش گازهای گلخانه‌ای زنگ خطر را به صدا درآورده و ممكن است در آینده نزدیك برخی شهرها و مناطق مسكونی كشورها غیر‌قابل سكونت شود.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود خاتمی امروز در نشست منطقه‌ای سلامت و مراقبت هلال احمر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) كه در تهران در حال برگزاری است، افزود: 15 درصد عوامل موثر بر سلامت انسانها، مسائل ژنتیك است، 25درصد به اقدامات بهداشتی و درمانی بستگی دارد و بیش از 50 درصد سلامت مردم به عوامل اجتماعی مربوط است كه موضوع آب، موادغذایی و درآمد از جمله مهمترین آن‌هاست.
وی اضافه كرد: مشكلات روانی، حوادث ترافیكی و خسارات ناشی از آن، بیماری رو به افزایش آلودگی به ویروس ایدز در منطقه خاورمیانه كه بیش از 400 نفر را در این منطقه مبتلا كرده است، پایین بودن میزان درآمد سرانه هر فرد كه در این منطقه حدود 13 دلار است والبته در برخی كشورها از روی 2 دلار هم برای هر فرد تجاوز نمی‌كند، سلامت مردم این منطقه را به خطر انداخته است.
وی گفت:‌ گر چه سن امید به زندگی در برخی كشورهای منطقه به 73 سال افزایش یافته است اما هنوز با سن امید به زندگی در كشورهای پیشرفته كه حدود 80 سال است فاصله داریم و البته هنوز برخی كشورهای منطقه «منا» سن امید به زندگی درحدود 54 سال دارند كه خیلی پایین است.
خاتمی افزود: بیماری ایدز اكنون یك خطر جدی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست، باید این خطر جدی گرفته شود و كنترل آن در دستور كار كشورهای منطقه قرار گیرد و همیشه مد نظر باشد.
وی اضافه كرد: مسئله آوارگان و جا به جایی جمعیت زیادی كه از كشورهایی مثل عراق و افعانستان به سمت كشورهای دیگر مهاجرت می‌كنند، سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته و موجب شیوع بیماری‌های واگیر شده است، سوء تغذیه و كمبود مواد غذایی نیز از دیگر تهدید كننده‌های جدی سلامت مردم منطقه است كه البته باید مشكلات روانی و فقدان احساس امنیت را هم به آن افزود.
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: اولویت‌هایی كه فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر برای كشورهای مشخص كرده است عبارتند از كنترل ایدز، مالاریا، سل، گسترش كمك‌های اولیه و خون رسانی، توجه به سلامت اجتماعی و دسترسی به آب آشامیدنی سالم، توجه به سلامت مادران و نوزادان و تقویت كمك روانی و بازتوانی به مردم كشورهاست كه با همكاری دولت‌ها و بالابردن سطح آگاهی مردم كشورها انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha