استاد ایرانی سرطان‌های زنان در آمریكا گفت: نازایی، بارداری در سنین بالا و اختلالات هورمونی احتمال بروز سرطان رحم و گردنه رحم در زنان افزایش می‌دهد، البته در كشورهای پیشرفته از واكسن سرطان رحم و تست پاپ اسمیر سالانه برای 80 درصد زنان به منظور كنترل این بیماری استفاده می‌شود.

پرویز حنجنی؛ رئیس موسسه آنكولوژی و سرطان بیمارستان ابینتن آمریكا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بعد از سرطان سینه در زنان كه شایع‌ترین سرطان بین خانم‌هاست، سرطان لایه رحم و دهانه رحم شایعترین سرطان زنان در دنیاست، البته در كشورهای پیشرفته به علت اینكه 80 درصد زنان به طور مداوم تست پاپ اسمیر انجام می‌دهند و همچنین به كمك واكسن HPV از 5 سال گذشته برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در این كشورها استفاده می‌شود تا حد زیادی این 2 بیماری كشنده كنترل شده است اما در كشورهای در حال توسعه هنوز این امكانات فراهم نیست.
وی ادامه داد: در كشورهای پیشرفته البته میزان سرطان دهانه رحم بیش از سرطان لایه داخلی رحم است چون انجام تست سالانه پاب اسمیر برای حدود 80 درصد زنان این بیماری را كنترل كرده است اما در كشورهای در حال توسعه میزان سرطان رحم بیشتر است چون این تست به موقع و به صورت فراگیر برای زنان استفاده نمی‌شود، به همین علت امكان تشخیص و درمان به موقع این بیماری هنوز در این كشورها وجود ندارد.
حنجنی گفت: استفاده از واكسن HPV برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم كه در كشورهای پیشرفته برای همه دختران بین سن 9 تا 26 سالگی در 3نوبت تزریق می‌شود، طی 5 سال اخیر تا حد قابل قبولی موجب كنترل این بیماری شده است، البته هنوز نمی‌دانیم كه آیا واكسن یادآوری آن نیز در سنین بالاتر لازم است یا نه.
وی افزود: زنانی كه این واكسن را دریافت كرده‌اند، باز هم باید تست پاپ اسمیر را به طور سالانه انجام دهند تا جلوی سرطان پیشرفته رحم یا گردنه رحم در آنها گرفته شود، استفاده از این واكسن در كشورهای در حال توسعه‌ مانند ایران نیز توسعه می‌شود اما این واكسن گران است و قیمت آن برای 3 مرحله تزریق برای هر نفر بین 360 تا 500 دلار است و اگر قرار باشد مثلاً یك جمعیت 10میلیونی دختران بین 9 تا 26 سال تحت واكسیناسیون آن قرار گیرند بودجه زیادی لازم دارد.
حنجنی گفت: عوامل بروز سرطان رحم و دهانه رحم مختلف است در مورد سرطان دهانه رحم به طور مسلم وجود ویروس HPV عامل آن است اما عواملی بروز این بیماری را تشدید می‌كند، ازدواج در سن بالا و شروع دیر هنگام رابطه جنسی در خانواده، داشتن چند شریك جنسی و البته عوامل فامیلی هم در بروز این بیماری دخیل است.
وی افزود: حدود 10درصد زنانی كه دچار سرطان رحم یا دهانه رحم می‌شوند، ژن خاصی دارند كه این بیماری را در خانواده و فامیل آنها بیشتر می‌كند، بیش از 70 درصد زنان این گروه در دنیا به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و بیش از 40 درصد آنها نیز به سرطان رحم یا دهانه رحم مبتلا می‌شوند.
حنجنی، استاد ایرانی مقیم آمریكا، اضافه كرد: سرطان رحم بین زنانی كه بچه ندارند یا یك بچه دارند یعنی دچار نازایی بوده و دیر بچه‌دار شده‌اند، همچنین زنان مبتلا به دیابت یا چاق بیشتر است و علت آن هم این است كه همه این عوامل موجب اختلالات هورمونی و افزایش میزان استروژن در بدن زنان می‌شود.
وی گفت: سرطان تخمدان یكی دیگر از سرطان‌های خطرناك زنان است كه متاسفانه هنوز علت آن كشف نشده است، به همین علت بسیاری از زنان هنگامی به پزشك مراجعه می‌كنند كه این بیماری پیشرفت كرده و مجبوریم تخمدان را درآوریم، تنها راه كنترل این بیماری این است كه در گروهی كه به علل فامیلی بیشتر دچار سرطان می‌شوند، به طور مرتب فرد تحت نظر پزشك باشد تا به موقع بتوان بیماری تشخیص و درمان كرد.
این پزشك ایرانی افزود: در موارد زیادی یك زن به علت باد كردن شكم به پزشك مراجعه كرده اما معلوم شده به سرطان پیشرفته تخمدان مبتلاست و حتی ممكن است ‌آزمایش قبلی در 6 ماه پیش هم این بیماری را مشخص نكرده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha