رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران گفت: کار آزمایشگاه مرجع سلامت غیرقانونی بود و دفتر حقوقی وزارت بهداشت در حال پیگیری این مسئله است زیرا طبق آئین‌نامه، تأسیس آزمایشگاه باید توسط متخصصان پاتولوژی و دکتری علوم آزمایشگاهی انجام شود.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران گفت: کار آزمایشگاه مرجع سلامت غیرقانونی بود و دفتر حقوقی وزارت بهداشت در حال پیگیری این مسئله است زیرا طبق آئین‌نامه، تأسیس آزمایشگاه باید توسط متخصصان پاتولوژی و دکتری علوم آزمایشگاهی انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرید کرمی در شانزدهمین همایش پاتولوژی و طب آزمایشگاهی اظهار داشت: سال گذشته رشته پاتولوژی با 2 مشکل اصلی مواجه بود یکی اینکه آزمایشگاه مرجع برخلاف مفاد آئین‌نامه تأسیس آزمایشگاه برای تعدادی از فارغ‌التحصیلان تک رشته‌ای علوم پایه مجوز تأسیس آزمایشگاه صادر کرد که این موضوع مورد اعتراض دستیاران پاتولوژی قرار گرفت و تنشی را ایجاد کرد که بر اساس آن موجب شد آنها جلوی وزارت بهداشت جمع شوند و به این مسئله اعتراض کنند.

وی افزود: متأسفانه انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران نتوانست جلوی این اعتراض را بگیرد. معتقد بودیم دستیاران پاتولوژی اجازه دهند، انجمن به لحاظ حقوقی با این مسئله برخورد کند ولی دستیاران با وجود تذکر انجمن به طور مستقیم اعتراض خود را به وزارت بهداشت اعلام کردند.

کرمی گفت: همچنان پیگیر این قضیه هستیم تا از طریق دفتر حقوقی وزارت بهداشت موضوع را دنبال کنیم و بگوییم کار آزمایشگاه مرجع سلامت غیرقانونی بوده است و طبق آئین‌نامه تأسیس و اداره آزمایشگاه متخصصان پاتولوژی و دکتری علوم آزمایشگاهی حق تأسیس آزمایشگاه را دارند.

وی ادامه داد: مسئله دوم به کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات مربوط می‌شود. بعد از اینکه این کتاب بیرون آمد مشاهده شد که رشته پاتولوژی نادیده گرفته شده است. پاتولوژی رشته‌ای است که در مرکز تشخیص سرطان قرار گرفته است و بدون آن نمی‌توان کاری برای بیماران مبتلا به سرطان انجام داد. ما انتظار داشتیم سیاست‌گذاری تعیین تعرفه‌‌ها را به جایی ببرد که بودجه سازمان‌های بیمه‌گر به تشخیص و درمان سرطان اختصاص پیدا کند.

رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران تصریح کرد: وقتی می‌خواهند تعرفه‌ای برای یک قسمت بگذارند جزء فنی و حرفه‌ای را در نظر می‌گیرند، جزء فنی مربوط به بخشی می‌شود که مواد مصرفی و فضای آن خدمت است و جزء حرفه‌ای به اینکه چه فردی این کار را انجام دهد، مربوط می‌شود در نتیجه قیمت یک خدمت مشخص می‌شود.

وی افزود: وزارت بهداشت باید بگوید اولویت‌ها باید به چه خدماتی اختصاص یابد بنابراین اگر وزارت بهداشت تعیین کند که سرطان اولویت این وزارتخانه است منابع مالی سازمان‌های بیمه‌گر نیز به این خدمت اختصاص پیدا می‌کنند بنابراین انتظار داشتیم اولویت‌ بیشتری خدماتی به تشخیص سرطان اختصاص داده شود نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه کاملاً مورد غفلت واقع شد.

کرمی گفت: یکی از مسائلی که پاتولوژیست‌ها به آن اعتراض دارند همین مسئله بود و ما انتظار داریم در ویرایش کتاب ارزش‌گذاری نسبی این موضوع را در نظر بگیرند. کتاب ارزش‌گذاری نسبی، نسبت خدمات را در یک رشته و نسبت ارزش خدمات مختلف را با یکدیگر در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران، ارزش نسبی خدمات را برای وزارت بهداشت مشخص کرده اما به این مسئله توجه نشده است.

کرمی افزود: ما فقر اطلاعاتی در این زمینه نداریم. آنچه در کتاب ارزش‌گذاری نسبی برای آسیب‌شناسی در نظر گرفته شده یک سوم تا یک چهارم است.

رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران گفت: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی رشد 35 درصدی خدمات آسیب‌شناسی بود اما شورای عالی بیمه آن را قبول نکرد.

وی افزود: در شورای عالی بیمه بیشتر درصدها را قبول می‌کنند یعنی می‌گویند این خدمت باید چند درصد افزایش یابد و این موضوع بیشتر بستگی به بودجه‌ای دارد که سازمان‌های بیمه‌گر دارند.

کرمی اظهار داشت: انتظاری که از شورای عالی بیمه داریم این است که مسائل کلان را بهتر ببینند یعنی اگر سرطان و بیمار‌ی‌های قلبی و عروقی مسئله اصلی کشور است به آن اهمیت دهند و تعیین کنند که منابع باید به کجا هدایت شود.

رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران تصریح کرد: متأسفانه روح حاکم بر کتاب ارزش‌گذاری خدمات به گونه‌ای است که اگر کاری به صورت جراحی انجام شود خدمت محسوب می‌شود مثلا خدمات اطفال نیز در این کتاب دیده نشده است بنابراین ما معتقدیم عنوان ارزش‌گذاری نسبی خدمات به این کتاب نمی‌چسبد.

وی افزود: وقتی نمونه‌ای از بدن بیمار بیرون می‌آید باید از نظر شکل بررسی شود و  همزمان متخصص پاتولوژی باید از آن نمونه‌برداری کند. برای چنین خدمتی در بیمارستان دولتی 60 هزار تومان اما برای یک جراحی که می‌تواند توسط پزشک عمومی در اورژانس نیز انجام شود 300 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

کرمی خاطر نشان کرد: وقتی از نظر مدیریت بیمارستان بخشی درآمدزا نباشد رؤسا به آن اهمیت نمی‌دهند. پاتولوژی برای بیمارستان‌های دولتی درآمدزا نیست، حرف اصلی ما این است که با این تعرفه‌ها امکان خرید دستگاه و روش‌های جدید وجود ندارد زیرا منابع جای دیگری صرف می‌شود بنابراین موجب می‌شود بر تشخیص بیماری‌ها در بیمارستان‌های دولتی ضربه وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha