مدیر عامل كانون هموفیلی ایران گفت: اجرای حكم قبلی دادگاه بیماران هموفیلی و رسیدگی به پرونده شكایت بقیه بیماران با دستور اكید رئیس قوه قضائیه قوت گرفت و پرونده كیفری متخلفان این ماجرا نیز بازگشایی شد.

احمد قویدل در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بعد از ملاقات بنده با آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه، وی 3 دستور برای پیگیری حقوق بیماران هموفیلی كه به علت مصرف فرآورده‌های خونی آلوده به ایدز یا هپاتیت مبتلا شده‌اند صادر كرد، كه اجرای مواد باقیمانده از حكم قبلی دادگاه هموفیلی‌ها، تسریع در پیگیری پرونده قضایی 1400 بیمار هموفیلی و پیگیری پرونده كیفری این ماجرا و برخورد با افراد خاطی در این قضیه است.
وی گفت: بر اساس حكم دادگاه اول مربوط به پرونده حقوقی 974 نفر از بیماران آسیب دیده، علاوه بر پرداخت دیه از سوی دولت و پرداخت هزینه درمان بیماران از سوی وزارت بهداشت باید وزارت بهداشت از بیماران به صورت رسمی و با انتشار آن در جراید عذرخواهی كند كه هنوز بند سوم این حكم اجرا نشده است و قرار است نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه كه به عنوان ناظر اجرا مسئول پیگیری حقوق هموفیلی‌ها شده اجرای این حكم را پیگیری كند. همچنین پرداخت حق الوكاله وكیل بیماران كه معطل مانده نیز از جمله مواردی است كه نماینده رئیس قوه قضائیه با دستور آیت الله شاهرودی پیگیری می‌كند.
قویدل افزود: رئیس قوه قضائیه در دستور جدید خود كه 23 مهرماه صادر شده است دستور اجرای كامل حكم دادگاه بیماران هموفیلی را به اداره نظارت قوه قضائیه داده است و این دستور اكنون به شعبه 1060 دادگاه عمومی تهران ابلاغ شده است.
وی گفت:‌ آیت الله شاهرودی همچنین در این دستور بر جلوگیری از اطاله دادرسی پرونده 1400 بیمار هموفیلی دیگر كه پرونده آنها در مجتمع قضایی شهید بهشتی مفتوح است تأكید كرده كه خوشبختانه قبل از آن و از اول مهر امسال با پیگیری رئیس كل دادگستری استان تهران و با حضور قاضی جدید روزانه پرونده 20 تا 25 نفر از این بیماران رسیدگی و برای طی مراحل كارشناسی به كمیسیون پزشكی ارجاع می‌شود و تاكنون پرونده بیش از 400 نفر از این بیماران رسیدگی شده و احتمالاً تا اواسط آذر به تمام این پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.
وی افزود: با اینكه شوك حاصل از پرداخت یك میلیون تومان از طرف هر یك از شاكیان برای انجام مراحل كارشناسی حدود نیمی از بیماران را به علت نداشتن تمكن مالی از پیگیری پرونده در این مرحله باز می‌دارد اما همین كه 50 درصد این بیماران بتوانند به حقوقشان دست یابند امیدوار كننده است.
وی گفت: خوشبختانه كارشناسی پرونده و تشخیص اینكه این بیماران به علت مصرف فرآورده‌های خونی آلوده به ایدز یا هپاتیت مبتلا شده‌اند، به گروهی از كارشناسان خبره كه در سازمان پزشكی قانونی و دانشگاه‌های علوم پزشكی تجربه بالایی دارند سپرده شده كه به خوبی می توانند با بررسی اسناد پزشكی بیماران حقیقت را تشخیص دهند.
قویدل افزود: سومین دستور رئیس قوه قضائیه درباره پیگیری پرونده كیفری بیماران هموفیلی است كه در شعبه 1057با گذشت بیش از 10 سال همچنان مفتوح است و با همكاری واحد بین‌المللی قوه قضائیه اكنون تحركات جدیدی برای برخورد قضائیی با افرادی كه در سال‌های گذشته به علت خرید فرآورده‌های خونی آلوده از فرانسه متهم هستند، آغاز شده است.
وی گفت: البته پرونده دیگری نیز در شعبه 1191 دادسرای امور اقتصادی علیه كسانی كه در سال 76 پالایشگاه دست دومی را از فرانسه خریداری كردند در جریان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha