آنفلوآنزا، شکار و زنده‌گیری پرندگان مهاجر را ممنوع کرد. موج ورود پرندگان مهاجر به کشور با گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی دام در ‌سال‌جاری، مبنی بر مشاهده سروتیپ‌های مختلفی از آنفلوآنزا در سرتاسر جهان همراه شد.

سلامت نیوز: آنفلوآنزا، شکار و زنده‌گیری پرندگان مهاجر را ممنوع کرد. موج ورود پرندگان مهاجر به کشور با گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی دام در ‌سال‌جاری، مبنی بر مشاهده سروتیپ‌های مختلفی از آنفلوآنزا در سرتاسر جهان همراه شد.

به گزارش سلامت نیوز، بیماری‌ای که منجر به تلفات وسیع طیور اهلی و پرندگان وحشی شده و نگرانی‌ها را نسبت به صدور این ویروس به کشورهای مهاجرپذیر به شدت افزایش داده است.  این نگرانی با مشاهده نخستین قوی بیمار در آستارا، راه خود را به ایران هم باز کرد و باعث شد، هشدارها نسبت به تماس با پرندگان مهاجر جدی‌تر شود.

شهروز قلی‌نژاد رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا، نسبت به تماس با پرندگان مهاجر با بیماری مشکوک هشدار داده و در گفت‌وگو با ایسنا از مردم خواسته است که «پس از مشاهده هرگونه پرنده یا حیوان وحشی بیمار، ضمن خودداری از تماس مستقیم یا استفاده از آنها، مراتب را در حداقل‌ترین زمان به اداره حفاظت محیط‌زیست یا اداره دامپزشکی اطلاع دهند.»  نخستین قوی بیمار درحالی دیده شد که دیروز مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با هشدار نسبت به تماس با پرندگان مهاجر، از ممنوعیت هرگونه شکار یا زنده‌گیری پرندگان مهاجر آبزی به‌ویژه در تالاب‌ها و مناطق حساس به دلیل احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، مجید خرازیان با اشاره به این‌که هرساله تعداد قابل توجهی از پرندگان مهاجر آبزی از اوایل مهرماه وارد کشور شده و تا اواخر اسفندماه جهت زمستان‌گذرانی در کشورمان به‌سر می‌برند، گفت: «حضور پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی در کشورمان علاوه بر این‌که از نظر زیست‌محیطی بسیار حایز اهمیت است از طرفی می‌تواند در انتقال یکسری از بیماری‌ها از کشور مبدأ به کشورمان نیز نقش بسزایی داشته باشند.»

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش گفت: «در ‌سال‌جاری تاکنون هیچ‌گونه گزارش رسمی از سوی سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر حضور ویروس عامل این بیماری در کشور ما ارایه نشده است ولی با توجه به شیوع تحت تیپ H٥N١ در کشور روسیه، احتمال انتقال ویروس عامل بیماری به کشورمان وجود دارد. بر همین اساس، سازمان حفاظت محیط‌زیست به منظور اقدام پیشگیرانه جهت جلوگیری از احتمال شیوع این بیماری در کشور، طی ابلاغیه‌ای به ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها ممانعت از هرگونه شکار یا زنده‌گیری پرندگان مهاجر آبزی به‌ویژه در تالاب‌ها و مناطق حساس در سطح استان‌ها را خواستار شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha