معاون وزیر بهداشت دیروز در نشست خبری ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول سلامت در واکنش به منتقدان، طرح تحول سلامت را کارشناسی شده و علمی دانست که با برنامه دنبال می‌شود.

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت دیروز در نشست خبری ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول سلامت در واکنش به منتقدان، طرح تحول سلامت را کارشناسی شده و علمی دانست که با برنامه دنبال می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، محمد آقاجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت 93 تا 15 آبان ماه از اقدام برای کاهش هزینه همراه بیماران در بیمارستان‌های دولتی خبر داد و گفت: با مصوبه شورای عالی بیمه سلامت و پیشنهاد وزارت بهداشت و همچنین تایید هیئت وزیران، نرخ هزینه همراه در بیمارستان‌های دولتی به نرخ سال 92 باز می‌گردد و به این ترتیب هزینه همراه بیماران در بیمارستان‌های دولتی که تا کنون تحت پوشش بیمه نبود و توسط مردم پرداخت می‌شد، از 38 هزار تومان به 21 هزار تومان کاهش می‌یابد.

وی با بیان این که تا کنون بیش از هفت میلیون نفر از افراد فاقد بیمه، تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفته‌اند گفت: سهم مردم از هزینه بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی از حدود 37 درصد به حدود 8 درصد کاهش یافته است و با اجرای گام سوم طرح، روند کاهش هزینه‌های مردم با پرداخت شش درصد از هزینه‌ها برای ساکنان شهرها و سه درصد برای ساکنان روستاها تداوم خواهد یافت. آقاجانی با اشاره به رضایت 73 درصدی بیماران از هزینه‌های درمانی پس از اجرای برنامه تحول نظام سلامت، افزود: پیش از اجرای برنامه تقریبا همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج از بیمارستان ارجاع می‌شدند که این میزان اکنون به 2/3 درصد کاهش یافته است. همچنین قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف مانند لنز داخل چشمی و استنت‌های‌ قلبی به طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.

وی همچنین درباره مقیم بودن متخصصان در بیمارستان‌های دانشگاهی اظهار کرد: 752 پزشک متخصص در 17 تخصص شب‌ها و همچنین ایام تعطیل در 398 بیمارستان دانشگاهی به صورت کشیک حضور دارند که این امر نسبت به پیش از برنامه 7/4 برابر افزایش یافته است. آقاجانی از اختصاص‌ 585 کلینیک ویژه به منظور ارائه خدمات ویزیت سرپایی با تعرفه دولتی خبر داد و گفت: در این زمینه با حدود 9500 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص قرارداد منعقد شده‌ است که این تعداد از پزشکان از ابتدای اجرای برنامه تا کنون بیش از سه میلیون ویزیت انجام داده‌اند.معاون وزیر بهداشت به برنامه حمایت ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اشاره کرد و گفت:‌ در 293 شهر محروم 4 هزار و 36 پزشک مورد حمایت برنامه ماندگاری قرار گرفته‌اند. همچنین 42 درصد از پزشکان تمایل خود را برای ماندگاری در مناطق محروم پس از پایان تعهدات قانونی شان به شرط پایداری منابع و پرداخت به موقع اعلام کرده‌اند.

به گفته آقاجانی طی 6 ماه اجرای طرح تحول نظام سلامت حدود 241 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شده که این امر کاهش پنج درصدی زایمان طبیعی را به دنبال داشته است؛ ضمن آن که 4800 مورد زایمان بدون درد رایگان نیز انجام شده و برنامه توسعه و بهینه سازی 366 بلوک زایمانی نیز آغاز شده است.

آقاجانی درباره نوسازی هتلینگ و تجهیزات پزشکی نیز گفت: نوسازی هتلینگ و تجهیزات پزشکی 560 بیمارستان دولتی کشور در حال اجراست. تعمیرات از سه ماه گذشته آغاز شده و عملیات نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها به میزان 67 درصد انجام شده است.

آقاجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقادهایی که نسبت به آغاز طرح تحول از بیمارستان‌ها و نگرانی نسبت به هزینه‌کرد بودجه در این بخش شده است، گفت: طراحی برنامه نظام تحول سلامت با همفکری و مشارکت کارشناسان، استادان دانشگاه‌های‌ سراسر کشور، بیمارستان‌ها ، سازمان‌های‌ بیمه گر ، نهادهای صنفی و مراکز تحقیقاتی انجام شده و پس از طراحی طی چندین اجلاس با حضور روسای معاونان دانشگاه جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته و توانسته است خدمات درمانی را برای همه مردم در بر بگیرد و طی 6 ماه به توفیقات بزرگی دست پیدا کند که این امر از پختگی و طراحی علمی طرح حکایت دارد. وی ادامه داد: اما درباره این که گفته می‌شود هزینه کرد بودجه توسط بیمارستان‌ها باعث شکست طرح در آینده می‌شود، باید توضیح بدهم که برای تخصیص منابع دو روش بیشتر وجود ندارد یا باید دولت منابع را به صورت مستقیم به بیمارستان‌ها بدهد یا از طریق سازمان‌های‌ بیمه گر تامین شود. ما در شروع طرح با مشکلات بسیار جدی روبه رو بودیم . بیمه‌ها به لحاظ منابع مالی و زیرساخت‌ها توان لازم را برای این پرداخت‌ها نداشتند. از طرفی هم بی اعتمادی گسترده در بین مردم ، پزشکان و بیمارستان‌ها به بیمه‌ها وجود داشت به همین دلیل چاره‌ای‌ نبود جز این که دولت این منابع را به طور مستقیم به بیمارستان‌ها بدهد تا این طرح به شکل فراگیر در کشور اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای استمرار منابع و تداوم این طرح در آینده نیز تدابیری داریم . اولا در آینده مکانیزم ما مکانیزم بیمه‌ای‌ خواهد بود و هر زمان که وزارت بهداشت و بیمارستان‌های‌ ما به این باور برسند که سازمان‌های‌ بیمه گر پایه می‌توانند به موقع پرداختی هایشان را به بیمارستان‌های‌ دولتی انجام دهند در آن زمان ما مکانیزم پرداخت را تغییر خواهیم داد و البته باید در این خصوص اعتمادسازی انجام شود. وی ادامه داد: اما در حال حاضر از نظر پایداری منابع دولت ، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مجلس همه تاکید دارند که این منابع در سال‌های‌ آینده استمرار خواهد داشت. تصویب دائمی شدن تبصره هایی از بودجه به عنوان منابع این طرح در هفته گذشته مهری بر دائمی شدن منابع این طرح است.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادها نسبت به عدم تخصیص منابع و بودجه به مناطق محروم نیز گفت: طرح نظام سلامت به گونه‌ای‌ است که مناطق محروم در اولویت تخصیص منابع هستند و دراین خصوص می‌توان به برنامه ارتقای هتلینگ اشاره کرد که بیشترین منابع دراین بخش به بیمارستان‌های‌ مناطق محروم که برخی از آن‌ها هم فرسوده هستند، اختصاص داده شده است و علاوه بر آن اولین محموله از تجهیزات پزشکی و لوازم هتلینگ به این مناطق اختصاص پیدا کرد. وی با بیان این که حدود 80 درصد نیازمندی‌های‌ مناطق محروم به نیروی متخصص تامین شده است، ادامه داد: در عین حال 2 هزار و 100 پزشک متخصص در مهرماه‌امسال به این مناطق اعزام شدند و قرار است این پزشکان تمام وقت در این بیمارستان‌ها کار کنند .

وی با مقایسه تعداد موارد بستری و تخلفات اعلام شده گفت: آمارها نشان می‌دهد که روزانه 24 هزار مورد بستری در کشور داریم که در ماه گذشته 720 هزار مورد بستری ثبت شده است اما تعداد تخلفات 2 هزار و 396 مورد بوده که به نسبت موارد بستری کم است.

آقاجانی همچنین تصریح کرد:  در زمینه نیروی پرستار نیز با کمبود بسیار جدی مواجه  هستیم و با داشتن 80 هزار گروه پرستاری و 80 هزار تخت کمبود جدی داریم اگر بخواهیم به استاندارد برسیم باید تعداد پرستاران 2 برابر شود که نه این تعداد وجود دارد و نه‌امکانات جوابگو است. وی اظهار کرد: وضعیت معیشت، آموزش و روش‌های جذب پرستار باید اصلاح شود این در حالی است که در اورژانس 2 برابر استانداردها افراد شیفت دارند که آنها را خسته کرده و کیفیت کارشان را کاهش داده است.

مهم ترین نکات

نرخ هزینه همراه در بیمارستان‌های دولتی با تایید دولت به نرخ سال 92 باز می‌گردد

در 293 شهر محروم 4 هزار و 36 پزشک مورد حمایت برنامه ماندگاری قرار گرفته‌اند

برای استمرار منابع و تداوم این طرح در آینده نیز تدابیری داریم

در اورژانس 2 برابر استانداردها افراد شیفت دارند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • میلاد ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    7 0
    ای کاش دو برابر استاندارد پرسنل اورژانس شیفت داشت ۲۰ تا شیفت ۲۴ ساعت میشه ۴۸۰ ساعت در ماه؛ که همین امر باعث بی انگیزه گی پرسنل گردید
  • همکار ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    5 0
    در عمل ما چیز دیگه ای می بینیم ... یه سر به بیمارستان ها بزنید ببینید چه خبره ... زیر میزی که شد روی میزی و باز هم همچنان بیشتر میخوان ....توی کتاب تعرفه گذاری هم که باز یه عده ای ثروتمندتر میشن ... ویه عده توی وزارتبهداشت و درمان کلا دیده نشدن...
  • مهدیه ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    4 0
    هر بار خبر تازه ای درمورد کارشناسی شدن طرح نظام سلامت میشنویم اما هر بار از پزشک ،.بیمار وهمراه،بیمه وبیمه گر سخن میشنویم ایا شده یکبار در این طرح از پرستاران و زحمات مشقت بارشان صحبت بشه؟؟ لطفا لازم نیست به فکر کمبود نیروی پرستاری باشین ،نیاز نیست یک عده دیگر رو جذب کنید و مثل ما بدبخت کنید!!