چگونه می‌شود هم انعطاف پذیر بود و هم گزیده‌ای از رژیم‌های غذایی مختلف را برای خود انتخاب کرد؟

گلچینی از بی‌ضرر‌ترین دستورات غذایی کاهش وزن

سلامت نیوز: چگونه می‌شود هم انعطاف پذیر بود و هم گزیده‌ای از رژیم‌های غذایی مختلف را برای خود انتخاب کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه «ایران»، بت لیپتون یک متخصص تغذیه می‌گوید: امروز رژیم‌های غذایی گوناگونی وجود دارد. وقتی من تحقیق در مورد برنامه‌های غذایی را آغاز کردم، خودم نیز نسبت به این موضع خیلی حساس شدم. وقت غذا پختن، همه دانشم در مورد رژِِیم‌های غذایی به زمزمه‌هایی بدل می‌شد که مرا گیج می‌کرد. گاهی فکر می‌کردم زیر شلاق ایدئولوژی‌های گوناگون غذایی قرار گرفته ام.
بت لیپتون بالاخره به این نتیجه رسید که به جای به کار بستن همه روش‌ها، با گلچینی از بی‌ضرر‌ترین و تنوع بخش‌ترین آنها، رژیم غذایی خصوصی خود را درست کند.
غلات کامل هدیه دانه خواران
بت می‌گوید: ازاین رژیم اجتناب از غذاهای فراوری شده و قند تصفیه شده را انتخاب کرده‌ام و به تقلید از آنها به دانه‌های گیاهان اهمیت می‌دهم. اما می‌دانم، خانواده‌ام مصرف روزانه محصولات لبنی، قطعه‌ای نان کامل و ماکارونی را دوست دارند.
من هم گاهی اوقات غلات با کیفیت بالا مانند ارزن، جو و جوانه‌های عدس و گندم را با قطعات نارگیل و بادام و شیر و کمی عسل پخته، سر سفره می‌گذارم یا با مقدار زیادی از سبزیجات مخلوط می‌کنم که دسر یا سالاد خوشمزه‌ای را تشکیل می‌دهند.
رژیم گیاه خواری
بت لیپتون می‌گوید: من مانند دوستان گیاه خوارم مراقب ضررهای گوشت خواری زیاده از حد هستم. خانواده من نیز تا حد زیادی از پروتئین گیاهی استفاده می‌کنند و در یخچال من همیشه چیزهایی مثل لوبیا، دانه‌ها و آجیل یافت می‌شود.
با این حال وقتی نوبت به مصرف تخم مرغ، ماهی، مرغ و مقدار کمی گوشت قرمز می‌شود، ما با سبزی خوارها فرق داریم.
البته برای گریز از هورمون‌ها و آلاینده‌ها من و همسرم سعی می‌کنیم به صورت هفتگی با مراجعه به یکی از روستا‌های اطراف از آنجا مرغ و تخم مرغ و بوقلمون محلی و ارگانیک تهیه کنیم.
برگی از دفتر رژیم پروتئین گیاهی
شما می‌توانید از پودر سویا یا ترکیبی از سویا و گوشت مرغ چرخ شده استفاده کنید و کتلت یا همبرگر خوشمزه‌ای درست کنید.
با این ترکیب به تنهایی یا به همراه گوشت می‌تواند کوفته‌ها و کله گنجشکی‌های خوشمزه‌ای تهیه کرد.
پودر انواع تخمه‌ها، پوره عدس، لوبیا، بادام زمینی و کلم بروکلی نیز می‌تواند منابع خوبی از پروتئین گیاهی باشد.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای
بت لیپتون خود را یکی از طرفداران پروتئین بدون چربی بخصوص ماهی می‌داند.
او می‌گوید: ترکیبی از ماهی تن یا انواع دیگر آن‌که با هویج خرد شده، آووکادو و سس مایونز یک ناهار سریع و خوشمزه مورد علاقه من است.
بادمجان، کدو، ذرت، خیار و تربچه به همراه سبزیجات دیگر غذاهای من براساس رژیم مدیترانه‌ای است. خانه ما هرگز بدون کاهو، کلم بروکلی، هویج  و گوجه فرنگی نمی‌ماند.
در کنار پیاز و سیر پرورش انواع سبزیجات چون جعفری و تره و ریحان در بالکن خانه، خانواده را بیشتر به گیاه خواری ترغیب می‌کند. انواع توت‌ها، هلو، آلو، شلیل، گیلاس وهر میوه‌ای که به فراخور فصل پیدا می‌شود را نیز از دست ندهید.
گلچین هفته
بت در مورد رژیم هفتگی خانواده می‌گوید: در طول هفته، معمولاً درصبحانه‌های من تخم مرغ و میوه وجود دارد. برای ناهار معمولاً یک نوع سالاد درست می‌کنم و برای شام، یک غذای گیاهی یا ماهی داریم.  میان وعده‌های ما نیز شامل میوه، آجیل، ماست ساده یا آب میوه و سبزیجات است اما به عنوان یک همه چیز خوار هر چند ماه، یک بار خوردن فست فودی مثل یک برگر آبدار یا سفارش غذاهای دلخواه در یک رستوران خاص یا سفارش غذا از بیرون وقتی که زمان آشپزی ندارم، به من حس خوبی می‌دهد.
بنابراین، گرچه بیشترغذاهای ما گیاهی است اما همیشه، یک رژیم انعطاف پذیراست. شما هم به جای اینکه با چارچوب‌های سفت و سخت خود را شکنجه دهید می‌توانید با راهنمایی یک متخصص تغذیه یک رژیم متنوع و سالم را انتخاب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha