انجمن تحقیقات سرطان آمریكا اعلام كرد: نیكوتین باعث گسترش سرطان سینه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،‌ محققان می‌گویند؛ نیكوتین محرك گسترش سرطان سینه است و سبب می‌شود كه سلولهای سرطانی از تومور اولیه به سایر نقاط بدن پیش روی كنند.

بر اساس این تحقیقات كه در مجله انجمن تحقیقات سرطان آمریكا به چاپ رسیده، هر چند دانشمندان به زمان بیشتری برای شناسایی نقش دقیق نیكوتین در گسترش سرطان سینه نیاز دارند اما تردیدی نیست كه این ماده در فرآیند تقسیم سلولی كه منجر به مرگ بیماران سرطانی می‌شود، دخالت دارد.

به گفته پژوهشگران دانشكده پزشكی هاروارد در بوستون، نیكوتین تركیبی موجود در تنباكو است كه استفاده از آن با بروز انواعی از بیماریها ارتباط مستقیم دارد به طوری كه نه تنها خطر بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد بلكه حتی در بروز سرطانهای گردن، سر، پروستات و بسیاری از تومورهای دیگر نقش دارد.

محققان می‌گویند: اگرچه ما نمی‌دانیم چرا گیرنده‌های نیكوتین بر تمام سطوح سلولی از منشا بافتهای مختلف آشكار می‌شوند اما می‌دانیم كه این ماده یك انتقال دهنده عصبی هم در سیستم اعصاب مركزی است. گفته می‌شود نیكوتین می‌تواند سیگنال دهی درون سلولی خاص را در سرطان ریه ارتقا دهد.

بنابراین در حالی كه بیشتر تحقیقات درباره نیكوتین روی اثرات آن بر سیستم عصبی متمركز شده پژوهش اخیر نشان می‌دهد كه نیكوتین می‌تواند هم چنین مسیرهای سیگنال دهی را در سلولهای غیرعصبی شامل سلولهای تومور فعال كند.

نتیجه این كه نیكوتین احتمالا می‌تواند این سیگنال دهی بین سلولی خاص را فعال كند اما این امر واقعا ریشه در پیش زمینه ژنتیكی فردی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha