سازمان جهانی بهداشت (who) هشدار داده است كه پدیده افزایش گرمای جهانی عواقب و پیامدهای ناگواری برای سلامت بشر دارد.

به گزارش سلامت نیوز، این سازمان با تاكید بر این كه عواقب نامطلوب و شدید پدیده فوق هم اكنون دامن‌گیر انسان‌ها شده است، اعلام كرد كه اگر اقدامات فوری و جدی در جهت مقابله با این بحران صورت نگیرد، تاثیرات ناخوشایند فعلی وخیم‌تر خواهد شد.

شیگو اومی از مقامات ارشد این سازمان می‌گوید: تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان به طرق مختلف مشهود و با مدارك موجود قابل اثبات است. برای مثال مردم بیشتر از گذشته در اثر گرمای شدید جان خود را از دست می‌دهند، در بروز بیماریهای ناقل تغییراتی در حال وقوع است كه ناشی از تغییرات بومی است و هم چنین تغییر در الگوی بلایای طبیعی نیز نگران كننده و هشداردهنده است.

وی افزود: هم اكنون به دلیل افزایش گرما شمار پشه‌های ناقل مالاریا بیشتر شده است و حتی افزایش نرخ ابتلا به تب دانگ در آسیا می‌تواند ناشی از افزایش دمای جهانی باشد.

این مقام رسمی سازمان تاكید كرد: بدون اقدام فوری از طریق تغییر در الگوی زندگی انسانها در عصر حاضر، تاثیرات نامطلوب این پدیده ناگزیر و حتی برگشت ناپذیر خواهد بود و هیچ كشوری جان سالم بدر نخواهد برد.

اومی افزود: هر سال 150 هزار نفر در اثر ابتلا به مالاریا، سوء تغذیه، سل و یا وقوع سیلابها تلف می‌شوند كه نیمی از این قربانیان از قاره آسیا هستند. به علاوه بالا آمدن سطح آب دریاها در مناطق جزیره‌ای باعث مهاجرت ساكنان آنها می‌شود و این مهاجرت خود پایه‌ای برای گسترش بیماری است.

وی خاطرنشان ساخت: كشورهای فقیر بیش از همه آسیب خواهند دید؛ چرا كه به لحاظ منابع و سیستم‌های مراقبتهای بهداشتی در فقر و تنگدستی هستند و در واقع سوء تغذیه و بیماری در حال حاضر مهمترین مشكلاتی است كه ملتهای فقیر جهان با آن دست به گریبان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha