دبیر چهارمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران گفت: ایران دارای بالاترین آمار تلفات در شیوع سرطان معده در جهان است تا جایی كه كمتر از نیمی از مبتلایان به سرطان معده از این بیماری جان سالم به در می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انجمن سرطان ایران، پیام آزاده كه به مناسبت برپایی «چهارمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران» سخن می‌گفت، اظهار داشت: بر مبنای آخرین آمار مركز تحقیقات سرطان كشور، سرطان معده شایع‌ترین سرطان مردان در كشور و سومین سرطان شایع در میان زنان ایرانی پس از سرطان پستان و سرطان روده بزرگ است.
وی با اشاره به اینكه هم اینك مرگ و میر ناشی از سرطان پستان و سرطان معده به یكی از مشكلات مهم بهداشتی - درمانی كشور تبدیل شده، خاطرنشان ساخت: عفونت «هلیكوباكترپیلوری» كه در ایران آلودگی بسیار وسیعی در عمومی مردم ایجاد كرده است، مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به این بیماری محسوب میشود.
آزاده ادامه داد: مصرف غذاهای حاوی نیترات بالا به ویژه در فست فودها و نیز مصرف غذاهای نمك سود و دودی شده، آماده‌سازی نامناسب غذا، استفاده از غذاهای مانده، مصرف آب ناسالم و غیربهداشتی، مصرف ناكافی ویتامین‌های گروه A و C در رژیم غذایی، سابقه خانوادگی مثبت ابتلا به این بیماری و در نهایت استعمال دخانیات از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان معده محسوب می‌شود.
به گفته وی، هر چند در برخی از كشورهای جهان از جمله ژاپن از شیوه غربالگری با روش اندوسكوپی برای افراد پرخطر استفاده می‌شود، اما هنوز هیچ روش علمی و استانداردی به منظور غربالگری و شناسایی زودرس بیماری در مراحل ابتدایی آن وجود نداشته و این امر لزوم آموزش مردم در مورد روش‌های پیشگیری از این بیماری را دو چندان می‌كند.
دبیر چهارمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران تصریح كرد: ضروری است، افراد به محض مشاهده علایم و نشانه‌های مشكوك گوارشی از جمله بلع سخت، سیری زودرس، كاهش وزن و سوء هاضمه طولانی مدت به پزشك متخصص گوارش مراجعه كرده تا تحت بررسی‌های لازم و تخصصی قرار گیرند و از خود درمانی در این زمینه پرهیز كنند.
وی افزود: در چهارمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران كه اول تا سوم آبان در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، آخرین دستاوردهای علمی تشخیصی و درمانی سرطان معده از جمله جراحی، پاتولوژی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و دیگر درمان‌های تكمیلی مورد بحث و بررسی جمع زیادی از پزشكان داخل و خارج كشور قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha