مصرف غذاهای حاوی سبزیجات و حبوبات و همچنین میوه‌ به جای غذاهای پر كربوهیدرات و پر چرب، می‌تواند عوارض ناشی از پیری را به تاخیر بیاندازد.

به گزارش سلامت نیوز، پیری فرایند طبیعی حاصل از تغییرات مربوط به زمان است و به یك مرحله اجتماعی زندگی اطلاق می‌شود و از لحاظ تئوری، پیری از زمان تولد شروع شده و در سراسر طول زندگی ادامه دارد.

پیری فرایند عمومی و پیشرونده است اما همه اشخاص لزوما علائم پیری را با زمان و سن مشابه نشان نمی‌دهند، پروسه پیری به طور طبیعی یك پدیده درونی است و از داخل بدن منشا می‌گیرد.

همچنین پیری متاثر از فاكتورهای خارجی است كه منشاء خارج از بدن داشته و بر روی پروسه پیری تاثیر می‌گذارند.

اگر چه الگوی اساسی پیری یكنواخت است ولی سرعت پیر شدن به وسیله‌ فاكتورهای خارجی مانند محیط و معیار زندگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، فاكتورهای داخلی از قبیل ساختمان ژنتیكی هم می‌توانند در سرعت پیر شدن مداخله نمایند.

با توجه به اینكه سالمندی پدیده‌ای است كه با جنبه‌های زیستی، روانی و اجتماعی خاصی همراه است، به نظر می‌رسد تعریف پیری براساس سن تقویمی در رابطه با همه‌ سالمندان فراگیر نباشد و فرد پیر باید هم از نظر شناسنامه‌ای و هم از نظر جسمی، روانی واجتماعی پیر شده باشد.

تئوری‌های بیولوژیك پیری به صورت یك پروسه غیر ارادی بوده كه در طول زمان باعث تغییراتی در سلول‌ها و بافت‌های بدن می‌شود و شامل تئوری ژنتیكی، رادیكال‌های آزاد، اتصال متقاطع، ایمونولوژی، تغییر شكل پروتئین به وسیله قند دار شدن، تئوری پیری سلول و از دست دادن تلومرها، تئوری پیری كه در نتیجه استفاده طبیعی بدن و سیستم آن رخ می‌دهد.

از سوی دیگر در تئوری‌های روانی اجتماعی پیری به صورت یك واكنش بین شخص و عمل مغزی او و محیط فیزیكی است كه به عنوان مثال شامل تئوری آزاد، تئوری فعالیت و تئوری پیوستگی می‌باشد.

آنچه كه مسلم است نقش مكانیسم‌های بیولوژیك نظیر استرس اكسیداتیو، قند دار شدن پروتئین‌ها و ... به عنوان عوامل مددگر در توسعه پیری اثبات شده می‌باشد، ولی ارتباط سالمندی و دیگر فاكتورهای قابل اجتناب هنوز مشخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha