معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رد واگذاری آشوراده، درباره تفاهم‌نامه سازمان با سازمان میراث فرهنگی در این خصوص توضیحاتی بیان کرد و گفت:‌ این تفاهم نامه به هیچ عنوان به معنی واگذاری آشوراده نیست؛ بلکه ما در صدد اجرایی شدن اکوتورسیم در آن منطقه هستیم.

"آشوراده" را واگذار نکرده‌ایم/ جاده "ابر" اولویت دولت نیست

سلامت نیوز: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رد واگذاری آشوراده، درباره تفاهم‌نامه سازمان با سازمان میراث فرهنگی در این خصوص توضیحاتی بیان کرد و گفت:‌ این تفاهم نامه به هیچ عنوان به معنی واگذاری آشوراده نیست؛ بلکه ما در صدد اجرایی شدن اکوتورسیم در آن منطقه هستیم.

  معصومه ابتکار در یک برنامه تلویزیونی درباره آشوراده گفت: در دوره قبل مسئولیتم در سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه مناطق حفاظت شده را شروع کردیم و برای مناطق تحت مدیریت سازمان یک نقشه جامع مدیریتی تدوین شد چرا که شیوه مدیریتی مناطق به شکل سنتی دیگر پاسخگویی نیاز جوامع بخصوص جوامع محلی نیست .

 

وی اضافه کرد: مطالعات بیش از صد نقطه به اتمام رسیده شده است و نقشه جامع آنها تهیه گردید و در بسیاری از این نقاط نقشه تفضیلی را هم تدوین کرده ایم اما متاسفانه این مطالعات در سالهای گذشته نه تنها عملیاتی نشده است بلکه مورد توجه نیز قرار نگرفته و ما پس از بازنگری و به روز رسانی این مطالعات در صدد اجرایی کردن آنها هستیم.

 

به گفته ابتکار، شاخص این مطالعات زون بندی است یعنی برای هر کدام از این مناطق پارک های ملی و از جمله آشوراده نقشه ای را تهیه کردیم و متخصصین براساس شرح خدمات مناطق زون بندی را تعریف می کند یک زون بعنوان زون حفاظتی و یک زون بعنوان سپر آن زون حفاظتی و یک زون دیگر هم برای گردشگری متمرکز در صورتی که منطقه ظرفیت آن را داشته باشد تعریف می شود آن هم با شرایط خاص مربوط به هر منطقه این اقدامات انجام خواهد گرفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تفاهم نامه های که در سفر های استانی خود انجام میدهد سخن گفت و افزود: در حقیقت در تفاهم نامه های که با استانداران هر استان به امضا میرسد موضوع طرح مدیریت مناطق و اجرایی شدن آن نیز مطرح میگردد. در تفاهم نامه ای که با سازمان میراث فرهنگی در خصوص آشوراده نیز امضا کردیم موضوع گردشگری طبیعی در چارچوب و ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست است. در واقع این تفاهم نامه به هیچ عنوان به معنی واگذاری آشوراده نیست بلکه ما در صدد اجرای شدن اکوتورسیم در آن منطقه هستیم .

معصومه ابتکار ادامه داد: گردشگری در آشوراده از مطالبات مردم است وگرنه ما علاقه داریم این گردشگری طبیعی از هامون شروع شود و امروز در تمام دنیا حفاظت به شکل مطلق رد شده است و ما باید در حفاظت از این مناطق از مردم و جوامع محلی کمک بگیرم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تفاهم نامه ای که با سازمان میراث فرهنگی در خصوص آشوراده داشته و رد نقشه ارائه شده در خصوص احداث اماکن تفریحی در اشوراده افزود: تفاهم نامه امضا شده به هیچ عنوان به معنی واگذاری آشوراده نیست بلکه ما در این تفاهم نامه تاکید بر آن داریم که پیمانکار تنها می تواند در زون تفرج آن هم فقط در 10 درصد آن امکانات و تجهیزاتی که در چارچوب ضوابط و مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است و سازگاری با اکوتوریسم و محیط زیست را دارد مستقر کند.

 

ابتکار بیان داشت: ظرفیت گردشگری در ایران بسیار بالاست و ما باید بتوانیم از آن نهایت استفاده را ببریم بطور مثال وقتی در سفر استانی من به لرستان جوانی به من میگوید معضل منطقه ای بیکاری است من بعنوان معاون رییس جمهور و عضوی از دولت نمی توانم بگوییم در حیطه مسئولیت من نیست و به من ربطی ندارد بلکه دولت اگر بخواهد توسعه پایدار داشته باشد باید تمام جوانب را در نظر بگیرد

به گفته وی، در تمام دنیا مدیریت مناطق را با کمک مردم و جوامع بشری انجام میدهند و مردم ما نیاز به آموزش دارند تا یاد بگیرند طبیعت و میراث فرهنگی نیاز به حفاظت و حمایت آن ها دارد. برای جزیره اشوراده نیز ما همین برنامه را در نظر داریم ایجاد بازارچه های سنتی برای صنایع دستی برای اشتغالزایی مردم آن منطقه کمک می کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تفاهم نامه به معنی واگذاری اختیارات نیست بلکه به معنی اینست که دو دستگاه موضوع مشترکی برای کار دارند و این هم افزایی ها باعث بهبود اوضاع و شریط می شود. در شرایطی که ما با کمبود نیرو مواجه هستیم هم افزایی کمک بسزایی خواهد کرد.

 

 

جاده ابر اولویت دولت نیست

 

 

وی با تاکید بر اینکه هر کشوری برای آنکه بخواهد توسعه پیدا کند نیاز به احداث راه و جاده دارد بیان داشت: احداث جاده دارای یک سری شرایط و الزامات خاص است و ما نمی توانیم در همه جای نقاط کشور تحت عنوان توسعه جاده و راه احداث کنیم.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نظر خود را در مورد جاده جنگل ابر اعلام کرده است، احداث این جاده آسیب های فراوانی به آن منطقه بکر و با ارزش خواهد زد و خواستار توقف این پروژه و انجام مطالعات کار شناسی هستیم.

 

وی ادامه داد: احداث جاده باعث ایجاد ناپایداری خواهد شد همانطور که در برخی نقاط جنگل ما با رانش زمین مواجه شده ایم اما متاسفانه بخشی از این جاده در گذشته کشیده شده است و خوشبختانه رویکرد دولت یازدهم هم حفظ جنگل ابر است و مقامات دولتی و استانی هم معتقد هستند که احداث جاده ابر ضرورتی ندارد و از اولویت ها دولت به حساب نمی آید.نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی محترم است اما ما وظایفی داریم که به انها عمل خواهیم کرد.

 

 

رویکرد دولت مشارکت با دانشگاهیان و مردم است

 

معاون رییس جمهور خاطر نشان کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید به سمت مشارکت و هم فکری با دانشگاهیان و مردم است چرا که باور دولت بر اینست که حل مشکلات کشور تنها با مشارکت و هم اندیشی مردم و دانشگاهیان امکان پذیر است و از هر گونه نقد و بیان دیدگاه استقبال خواهد کرد چرا که تنوع ایده ها می تواند باعث رسیدن به راهکاری علمی و عملی برای هر یک از معضلات و مشکلات در حوزه های مختلف کشوری شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت تشکل های مردم نهاد گفت: در سفر دکتر متصدی به استان اهواز و نشست مشترک با تشکل های مردم نهاد این استان برگزار شد که برخاسته از دلنگرانی مردم برای دریاچه بزرگ کارون بود.سازمان حفاظت محیط زیست این نگرانی ها را سرمایه خود میداند و امیدواریم بتوانیم با کمک مردم معضلات و مشکلات زیست محیطی را بر طرف کنیم.

آشوراده را واگذار نکرده ایم

 

 

 

محیط بانان در مرکزآموزش محیط بانان آموز می بینند

 

ابتکار با اشاره به توانمندی بالا محیط بانان گفت: با همین توانمندی ها تا کنون توانسته ایم با وجود تعداد کم نیروی انسانی از مناطق حفاظت صورت پذیرد. خوشبختانه امسال به استان ها مصوبه درجه بندی محیط بانان را ابلاغ کرده ایم که این خود می تواند برای ارتقا شغلی این عزیزان کمکی باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از آموزش محیط بانان سخن گفت و افزود: تا کنون توانسته ایم پانصد محیط بان را در مرکز آموزش محیط بانان دانشگاه محیط زیست در کرج تحت آموزش های حقوقی،اجتماعی،آموزش برخورد با جوامع محلی و نظامی بدهیم و سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این آموزش ها عزم جدی و مصمم دارد.

در پایان معصومه ابتکار گفت: خوشبختانه در سال 94 با همکاری برخی از استانداری ها در حوزه محیط زیست در هر استان توانسته ایم ردیف بودجه اختصاص بدهیم و هم چنین لایحه هوای پاک و ارزیابی زیستی در دولت تصویب و به مجلس ارائه شده است و لایحه خاک نود درصد ان در دولت انجام و به زودی لایحه حفاظت از تالاب ها نیز در دولت به تصویب خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha