شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 131005

سلامت نیوز: یک متخصص اعصاب و روان با تاکید بر اینکه دیابت یکی از بیماری‌های بسیار مهمی است که باعث نوروپاتی محیطی می‌شود، گفت: نیمی از مردمی که دیابت دارند دچار نوروپاتی می‌شوند.

 

دکتر مریم آذری‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نوروپاتی محیطی به صورت بی‌حسی، درد در دست و پا با احساس سوزش و خارش است، گفت: این عارضه ممکن است به صورت فقدان احساس در پوشیدن ساق پا یا دستکش باشد.

 

وی گفت: در نوروپاتی به طور معمول عصب آسیب می‌بیند که می‌تواند بر اثر عفونت، ضربه، عوارض بیماری متابولیک و حتی مواد سمی باشد. دیابت یکی از بیماری‌های بسیار مهمی است که باعث نوروپاتی محیطی می‌شود.

 

آذری نسب علائم نوروپاتی محیطی را به صورت‌های مختلف دانست و گفت: علائم به صورت بی‌حسی در دست و پا و انتشار به قسمت‌های بالای پا و بازوها، درد سوزشی، دردهای برق آسا، حساسیت بیش از حد به لمس، فقدان یکنواختی، ضعف عضلات و فلج موتور حرکتی و مشکلات مثانه یا گوارشی بروز می‌کند.

 

این متخصص اعصاب و روان یادآور شد: تروما یا فشار روی عصب مانند تصادفات، سقوط و آسیب‌های ورزشی با فشار روی عصب باعث تغییر فرم فیزیکی می‌شود. از جمله وضعیت غیرطبیعی مانند بار سنگین بلند کردن یا دست‌ها را زیر گردن قرار دادن.

 

وی خاطرنشان کرد: نیمی از مردمی که دیابت دارند دچار نوروپاتی می‌شوند. کمبود ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های B و E نیز از جمله علل شایع بروز این عارضه است. الکلیسم نیز باعث نوروپاتی محیطی می‌شود، زیرا به طور معمول این افراد تغذیه‌ درستی ندارند و دچار کمبود ویتامین‌ها از جمله کمبود ویتامین B می‌شوند.

 

این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر لزوم اصلاح شیوه زندگی جهت بهبود علایم این بیماری، گفت: در صورتی که بیمار دیابت داشته باشد، مراقبت از پاها توصیه می‌شود. باید از پوشیدن کفش‌های تنگ خودداری شود. پاهای خود را مرتب شست و شو داده و از جوراب بافت نرم استفاده کند. به طور منظم نیز ورزش کند، چراکه ورزش کاهش درد نوروپاتی و کنترل قند خون را سبب می‌شود.

 

آذری نسب تصریح کرد: این بیماران باید سیگار کشیدن را متوقف کنند، زیرا سیگار باعث افزایش مشکلات پا و خطر قطع پا می‌شود. غذاهای سالم بخورند. با ماساژ دست و پاها نیز درد به طور موقت کاهش می‌یابد. از فشارهای طولانی بر دست و پا نیز پرهیز کنند.

 

این متخصص اعصاب و روان در پایان خاطر نشان کرد: باید مواظب قند خون خود باشید و از الکل پرهیز کنید. سبک زندگی‌تان را سالم کنید؛ از جمله آنکه مصرف سبزیجات و میوه‌جات، غلات، پروتئین‌های سبک، ویتامین‌هایی مانند B12، ماهی، تخم‌مرغ، غذاهای کم چربی، حرکات ورزشی سبک، پرهیز از حرکات پی در پی، اجتناب از مواد شیمیایی، سیگار، قلیان و الکل را جدی بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha