عضو شورای عالی نظام پزشکی، اظهارداشت: اگر بیمه های پایه درصد سهم پرداختی خودشان را افزایش ندهند، در آن صورت در روزهای آینده مردم برای دریافت یک خدمت خاص باید رقم بیشتری نسبت به ماه قبل پرداخت کنند.

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پزشکی، اظهارداشت: اگر بیمه های پایه درصد سهم پرداختی خودشان را افزایش ندهند، در آن صورت در روزهای آینده مردم برای دریافت یک خدمت خاص باید رقم بیشتری نسبت به ماه قبل پرداخت کنند.

دکتر داریوش طاهرخانی در گفتگو با مهر، گفت: کتاب تعرفه های خدمات سلامت هنوز در هیچ یک از مراکز درمانی دولتی و غیردولتی و خصوصی اجرا نشده است. اما، شنیده ها حکایت از این دارد که در روزهای آینده کتاب تعرفه ها در مراکز ملکی تامین اجتماعی مبنای محاسبات قرار خواهد گرفت. اما به نظر می رسد زیرساخت ها برای اجرای این کتاب در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی و همچنین خصوصی، در اختیار ارائه کنندگان خدمت قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: باید دقت داشته باشیم که اجرای این کتاب از دو منظر نیازمند دقت نظر است. نخست، تاثیری که بر درآمد جامعه پزشکی دارد و موضوع دوم، تاثیری است که در صورت حساب های بیمارستانی بر جای دارد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: با توجه به اینکه مبنای صورت حساب های بیمارستانی بر اساس کتاب جدید تعرفه ها خواهد بود، و رشد تعرفه ها در این کتاب، لذا صورت حساب های بیمارستانی هم رشد فزاینده ای خواهند داشت. بنابراین، اگر بیمه های پایه درصد سهم خودشان را در هزینه های بیمارستانی افزایش ندهند، قطعا پرداخت از جیب مردم افزایش خواهد یافت.

رئیس نظام پزشکی تاکستان افزود: بر همین اساس، تبعیت از کتاب تعرفه ها کافی نیست بلکه باید بیمه های پایه درصد سهم خودشان از هزینه های سلامت را به رقم بالاتری برسانند تا سهم مردم تغییر محسوسی نداشته باشد.

طاهرخانی با عنوان این مطلب که نظام سلامت یک بازی تیمی است و هریک از ارکان نظام سلامت باید به وظایف خود به درستی عمل کنند تا موفقیت حاصل شود، گفت: در طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت به وظیفه اش عمل کرده و حالا نوبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بیمه های پایه را ملزم به افزایش درصد سهم خود از هزینه های درمانی بکند.

وی افزود: اینکه صرفا از کتاب جدید تعرفه ها تبعیت کنند و آن را پذیرفته اند، برای مردم کافی نیست. باید درصد سهم خود را نیز افزایش بدهند تا رقم ریالی فرانشیز پرداختی مردم تغییر نکند. صرفا با شعار "ثابت نگهداشتن قدر مطلق پرداختی مردم" نمی توان اقتصاد خانواده ها را از چالش دور کرد. 

رئیس نظام پزشکی تاکستان با اعلام اینکه بیمه های پایه منابع کافی برای افزایش درصد سهم شان از خدمات سلامت را دارند، تاکید کرد: فقط باید مدیریت کارآمد اقتصادی بر آنها حاکم شود. هر چند در مرحله سوم طرح تحول سلامت، تغییر مثبتی در چالش های اقتصادی پزشکان عمومی ایجاد نمی گردد، ولی از این اقدام شجاعانه وزیر بهداشت که با حرکت به سوی تعرفه گذاری واقعی، ضمن رساندن جامعه پزشکی به حقوق قانونی خودشان، گامی در جهت اصلاح روابط مالی بیمار و پزشک داشته اند، سپاسگزارم.

طاهرخانی با طرح این سئوال که مابه تفاوت افزایش تعرفه ها را چه کسی تقبل خواهد نمود، اظهارداشت: تا قبل از این، با تصویب و ابلاغ تعرفه های غیر واقعی، جامعه پزشکی به حقوق خود نمی رسید و در واقع مقداری از "هزینه های سلامت جامعه" توسط جامعه پزشکی تامین می شد. اما امروز با این تعرفه ها چه مرجعی مابه تفاوت افزایش تعرفه ها را تقبل خواهد نمود. اگر بیمه ها قدر نسبت پرداختی خود را افزایش ندهند، قدر مطلق پرداختی مردم افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: عمده تاثیر این تعرفه ها در خدمات بستری و بیمارستانی است و در حال حاضر 80 درصد خدمات بستری در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی ارائه می گردد و هزینه های بستری در آن مراکز از دو ماخذ تامین و پرداخت می گردد. یک، سهمی که مردم در قالب فرانشیز پرداخت می کنند. دوم، سهمی که سازمان های بیمه گر پرداخت می نمایند. بنابراین امروز که این تعرفه ها افزایش یافته است، یکی از این دو پرداخت کننده باید مابه تفاوت را تقبل کند. در غیر این صورت و بر مبنای رویه قبلی هر یک باید سهم خود را بر اساس درصدهای تعیین شده ، یعنی 90 درصد سازمان بیمه گر پایه و 10 درصد توسط مردم پرداخت گردد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: دقت داشته باشیم، حساب بیمه گر پایه از بیمه تکمیلی جداست و طبق تعاریف علم بیمه، افراد بنا به تمایل خود با عقد قراردادی جداگانه، و با پرداخت حق بیمه ای مجزا، علاوه بر ارقام پرداختی به بیمه گر پایه، خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می دهند تا بیمه های تکمیلی خدماتی را که تحت پوشش بیمه پایه نیست، پوشش دهند.

طاهرخانی ادامه داد: قرار نیست سازمان های بیمه گر به دلیل عدم برنامه ریزی و عدم توانمندی، شهروندان را به اجبار به سمت بیمه تکمیلی هدایت کنند. بنابراین ما باید ابتدا تکلیف سهم بیمه گر پایه و سهم مردم را مشخص کنیم و سپس در مرحله بعد بیماران می توانند در خصوص نحوه پرداخت سهم خود با بیمه های تکمیلی یا هر مرجع ثالث دیگری توافقاتی داشته باشند. قرار نیست، پرداختی سایر مراجع را از جیب مردم ندانیم. چون مردم در بیمه تکمیلی نیز هزینه های سلامت را پیش خرید کرده اند.

رئیس نظام پزشکی تاکستان افزود: اگر بیمه های پایه درصد سهم خود در پرداخت را افزایش ندهند، در آن صورت در روزهای آینده مردم برای دریافت یک خدمت خاص باید رقم بیشتری نسبت به ماه قبل پرداخت کنند. به طور مثال اگر تعرفه یک خدمت در ماه قبل 100 تومان بود، سهم بیماران صرف نظر از آنکه راسا پرداخت کنند یا توسط بیمه مکمل 10 تومان بود و 90 تومان توسط بیمه پایه پرداخت می شد و امروز اگر آن خدمت 300 تومان شده باشد و قرار باشد بیمه های پایه همان 90 درصد را پوشش دهند، در آنصورت سهم پرداختی مردم، 30 تومان خواهد شد و به این ترتیب نه تنها اقدامی در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم صورت نگرفته است، بلکه پرداخت از جیب مردم بالاتر هم خواهد رفت و مردم برای تامین سلامتی خود ناگزیر باید از برخی نیازهای زندگیشان چشم پوشی کنند و یا برای حفظ اقتصاد خانواده از ادامه درمان انصراف بدهند که در این صورت ضمن افزایش ماندگاری بیماری و ایجاد مخاطرات فراوان برای سایر افراد جامعه ، شاخص های بهداشت و درمان کشور نیز به رتبه های پایین ترتنزل خواهد کرد.

طاهرخانی تاکید کرد: اما اگر سازمان های بیمه گر پایه از قانون تمکین کنند و درصد سهم پرداختی خود را افزایش دهند، در آن صورت تغییری در رقم پرداختی مردم نسبت به قبل نخواهیم داشت.

وی با بیان این مطلب که طرح تحول سلامت یک تکلیف قانونی بود که وزارت بهداشت به درستی به وظیفه خود عمل کرده است، افزود: حالا اگر وزارت رفاه هم تمکین از قانون را سرلوحه کارش قرار دهد، مردم حلاوت این طرح ملی را در زندگی خود احساس خواهند کرد. بنابراین حالا نوبت وزارت رفاه هست که با اقدامات روزهای آینده ، این طرح بزرگ و مترقی را  شیرین و یا تلخ کند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: زود قضاوت نکنیم و نا امید نباشیم، هر چند بیمه ها و وزارت رفاه بسیاری از مواد قانونی برنامه های توسعه ای کشور را به مرحله اجرا نرسانده اند، اما شاید این بار شیوه دیگری را دنبال کنند، چون همه ما در طول زندگیمان ممکن است مدتی را در مناصبی باشیم و از رفاه متاثر از آن پست و جایگاه بهرمند شویم، اما نباید فراموش کنیم که با پایان مدت مسئولیت، دوباره به متن جامعه باز می گردیم و تا آخرین روز حیات مان شهروند ایران خواهیم بود و از آثار رفاه اجتماعی که در مدت مسئولیت ایجاد و یا از مردم سلب نموده ایم، در زندگی شخصی خود برخوردار خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرید ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    2 0
    تنها مدافعین کتاب تعرفه اعضای سازمان نظام پزشکی و مسئولین وزارت بهداشت هستند. هیچ کس به فکر آینده مرم و هزینه های سنگین ناشی از اجرای این کتاب با وجود ارزانی نفت نیست