مشاور رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در عصر جهانی شدن که به دلیل رشد شبکه های اجتماعی، نسل جوان با پدیده های جدید مواجه هستند، باید برای تقویت اخلاق، فضیلت های اخلاقی و معنویت تلاش کنیم.

تحولات اجتماعی هیچ کشوری در جهان به سرعت ایران نیست

سلامت نیوز: سید رضا صالحی امیری جمعه شب در نشست شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم در سالن اجتماعات مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ، به تحلیل حوادث دهه های اول تا چهارم انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در دهه چهارم به دلیل رشد و گسترش ارتباطات و شبکه های اجتماعی با آسیب های بیشتری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مجموعه تحولات جامعه ما نشان می دهد که یک جامعه سیال، پویا و در حال تحولی را تجربه می کنیم و هیچ کدام از کشورهای جهان به سرعت ایران در حال تغییر و تحول اجتماعی نیستند.

صالحی امیری یادآورشد: امروز به دلیل رشد اطلاعات و ارتباطات نظام خانواده، مدرسه، برخوردهای اجتماعی و حتی در زمینه پدیده های اجتماعی، جامعه دچار تحولات اساسی شده است، امروز به جای مدرسه و خانواده، این همسالان و شبکه های اجتماعی و مجازی هستند که بیشترین تاثیر را بر جوانان می گذارند. 

وی ادامه داد: جامعه ایران در حال کوچ از فعالیت های سیاسی به سمت فعالیت های اجتماعی است و این در وضعیت در فوت مرتضی پاشایی خواننده پاپ نمود پیدا کرد که مردم در دهها شهر به صورت خودجوش در یک ساعت در نقطه معلوم جمع شدند.

صالحی امیری همچنین برخورد نیروی انتظامی با حامیان مرتضی پاشایی را عقلانی دانست و گفت: نیروی انتظامی با برخورد عقلانی با افراد شرکت کننده در این تجمعات آرام، تهدید احتمالی را به فرصت تبدیل کرد. این پدیده نشان داد مردم قطعا با نظام مشکل ندارند اگر برخورد ما عقلانی و با تدبیر و مدارا باشد. 

وی اظهار داشت: وقتی ما استرات‍ژی تدبیر و عقلانیت را در پیش بگیریم مردم نیز عقلانی برخورد می کنند.

صالحی امیری همچنین تقویت نهاد خانواده در عصر فعلی را بسیار مهم دانست و گفت: متاسفانه غربی ها به ارتباط خارج از قاعده زن و مرد و تلاش برای از بین بردن نظام خانواده تلاش می کنند و برخی روشنفکران نیز به این مساله دامن می زنند در حالی که این تفکر لیبرال دموکراسی غرب سال هاست که با شکست مواجه شده است.

وی افزود: هر کس دچار بحران می شود به خانواده پناه می آورد، تنها سرمایه پررنگ و مهم ما در دهه چهارم انقلاب حفظ و تقویت نهاد خانواده است وهر نوع دستکاری در مناسبات خانواده ایرانی نگران کننده است.

صالحی امیری گفت: زن غربی از خانه به کارخانه آمده و خانواده متلاشی شد و ما این بن بست غرب را تجربه نکنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید جیره خوار تمدن غرب باشیم، گفت: باید سرمایه بزرگ خانواده ایرانی را پاس بداریم و فرهنگ و ارزش های آن را نیز بازتولید کنیم.

وی ادامه داد: باید خانواده اخلاقی که صداقت، پاکدامنی، اعتماد، وفاداری و قانون پذیری از مصادیق بازر آن است مورد حمایت قرار گیرد، همه ما در قبال مسائل اجتماعی و ترویج ارزش های اخلاقی در جامعه و مقابله با فساد مسئولیت داریم.

وی یادآورشد: نباید انتظار داشته باشیم همه چیز را دولت برعهده بگیرد، دولت در این زمینه مسوولیت دارد ولی سایر نهادها و دستگاه ها از جمله حوزه و دانشگاه نیز مسوول می باشند.

صالحی امیری یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با چالش های اجتماعی دهه چهارم را بازگشت روحانیت به صحنه و احیای مسوولیت های اجتماعی تاریخی این نهاد است که طی دههای گذشته تا حد زیادی به دولت واگذار شده درحالی که هم نهاد دولت را فربه و کم توان کرده است و هم موفقیتی در بر نداشته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha