براساس یك پژوهش، خستگی ناشی از کار اضافی در پرستاران مهمترین عامل بروز اشتباهات دارویی بوده و ناخوانا بودن دستور پزشک در پرونده بیمار و کمبود تعداد پرستار نسبت به تعداد بیمار در بخش از مهمترین عوامل مؤثر در بروز اشتباهات دارویی از دیدگاه پرستاران است.

به گزارش سلامت نیوز، گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این بررسی آورده‌اند: اشتباهات دارویی باعث سلب اعتماد بیمار و افزایش هزینه‌ها می‌شود که به علل مختلفی چون کمبود دانش و آگاهی کارکنان و رعایت نکردن استانداردهای تجویز دارو بستگی دارد.

این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر در بروز اشتباهات دارویی از دیدگاه پرستاران بر روی 40 پرستار دارای مدرک کارشناسی پرستاری و شاغل در بیمارستان امام حسین شاهرود صورت گرفت.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد: بروز اشتباهات دارویی در 39 درصد موارد مربوط به پزشک و پرونده‌های پزشکی، در 38 درصد موارد مربوط به پرستاران و در 23 درصد موارد مربوط به داروخانه‌ها است.

یافته‌های این بررسی بیانگر این امر است که نام‌های اختصاصی داروها در مواردی باعث سردرگمی شده و عواملی مانند بدخط نوشتن و تشابهات بالینی می‌تواند این وضعیت را تشدید كند.

محققان این پژوهش می افزایند: مدیریت مؤثر، ارتقای انگیزه در پرستاران و همچنین افزایش توان علمی و مهارت‌های بالینی پرستاران در زمینه اجرای دستورات دارویی جهت پیشگیری از بروز اشتباهات دارویی بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha